Gå til innhold

"Menn som hater kvinner" kan også bli en hollywood film.

b-real

Anbefalte innlegg

Det tok ikke lange tiden før Menn som hater kvinner (Män som hatar kvinnor) ble gjort om til film-materiale noe jeg skjønner jævlig godt for bøkene er helt fantastisk godt skrevet.

En svensk version er i produskjon og vil omfatte alle 3 bøkene etter som jeg har forstått.

Menn_som_hater_kvin_130774d.jpg

Filmweb: Michael Nyqvist og Noomi Rapace spiller hovedrollene i filmatiseringen av Stieg Larssons suksess trilogo; MENN SOM HATER KVINNER, JENTA SOM LEKTE MED ILDEN og LUFTSLOTTET SOM PRENGTES. Det er den danske regissøren Niels Arden Oplev som har regi på den første filmen, Menn som hater kvinner. Filmen får norgespremiere 13. mars 2009!

Nå ser det det ut til at Hollywood også lukter på bøkene:

DB.no: Mye tyder på at Stieg Larssons spenningsbøker slår an i USA på samme måte som de har fascinert lesere over hele Europa. «Menn som hater kvinner» får varm mottakelse, og ifølge svenske DN vurderer Hollywood å lage film basert på boka.

For få dager siden ble Stieg Larsson-debuten sluppet løs på det amerikanske markedet.

Historien om hvordan bøkene til Stieg Larsson har erobret en hel verden, savner sidestykke.

Forfatteren døde 50 år gammel bare få uker før den første boka ble lansert i Sverige. Han hadde allerede fullført to til, og var i gang med den fjerde.

For ei snau uke siden ble «Menn som hater kvinner» gitt ut i USA, og publikum, forlag og anmeldere jubler.

Los Angeles Times’ bokanmelder Marjorie Miller har vært i kontakt med Paramount Pictures.

Ifølge svenske DN vurderer Hollywood å lage sin versjon av «Menn som hater kvinner». Men først må boka få fotfeste i USA. Fire år etter sin død kan Stieg Larsson bli bestselger i USA.

Forlaget Knopf har trykt opp et førsteopplag på 150 000 eksemplarer av debutromanen, som i USA fått tittelen «The girl with the dragon tattoo».

Forlagssjef Sonny Mehta i Knopf regner med at boka raskt klatrer opp på New York Times bestselgerliste.

- Kombinasjonen med en bra historie, en familiekrønike og en annerledes heltinne som faller utenfor det sosiale systemet uten å bli et offer, er fascinerende.

- Etter at boka er blitt et fenomen i Europa, er det en glede å kunne gi den ut i USA, sier Mehta til svenske DN.

Knopf, som er et av USAs ledende forlag, planlegger å utgi de to andre bøkene i milleniumstriologien med intervall på åtte måneder.

Anmeldelsene av «The girl with the dragon tattoo» er stort sett gode i USA så langt.

Mens New York Times har enkelte innvendinger mot personkarakteristikken, hyller Washington Post debuten som en roman det er vanskelig å finne noen feil ved.

Avisa framholder at den er ytterst fengslende og har en genial intrige. Ifølge avisa fortjener boka å bli en bestselger i USA.

Forlagsredaktør Einar Ibenholt i Gyldendal tør ikke spå hvordan Stieg Larsson-bøkene vil slå an i USA:

- Oversatte bøker som er blitt bestselgere i USA de siste åra kan du telle på en hånd. Men Stieg Larsson fenger og begeistrer. Hadde vi visst hva som er årsaken til at milleniumstriologien har slått så godt an, ville det vært enklere for oss i forlagsbransjen.

Det er klart at Lisbeth Salander, som er en figur et sted mellom James Bond og Modesty Blaise, slår an.

- Dessuten har forfatteren en ambisjon med sitt forfatterskap, sier Ibenholt.

Må si jeg er fryktelig spent på den svenske utgaven egentlig en om det blir en Hollywood film utav denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der har man grunnen til at man ikke gidder å prioritere lesing. Er boka bra nok, kommer det en film.

Å, eg kjenner kultur-elitisten i meg knyt seg.

Eg liker å sjå på det som to ulike opplevingar. Eg likte Parfymen veldig godt som både bok og film, men opplevinga av boka var mykje sterkare. Då kjente eg nesten at eg kunne lukta det same som Grenouille, men det gjorde eg ikkje då eg såg filmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...