Gå til innhold

Veterinærtråden, utdanning og veien dit.

Anbefalte innlegg

Er du veterinær, veterinærstudent eller kommende veterinærstudent?

Post det du måtte lure på eller vil tipse om her.

Selv bruker jeg dette året på å lese kjemi og biologi for å forberede meg på opptaksprøver til flere land i europa neste år.

mod. anm.

Store bokstaver fjernet fra tittel i tråd med retningslinjene.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg er fersk veterinærstudent ved NVH og jeg har bare ros å komme med sålangt. Greit, det er utrolig mye å lese, men særs interessant.

Om noen har spørsmål om utdanning eller NVH kan jeg prøve å svare så godt jeg kan via forumet eller på PM.

Åpner vetrinær studie i Bergen om 2 år. Da vil det kanskje være lettere å komme inn i Norge.

Den informasjonen der vil jeg gjerne se noen kilder til.

Lenke til kommentar
Veterinær – generell studiekompetanse + særkrav 2 MX eller 3 MZ (R1 eller S1+S2 i kunnskapsløftet) og 3 KJ (Kjemi 1+2 i kunnskapsløftet).

Følgende er sakset fra NVH's hjemmeområde. (www.veths.no) Altså må alle ha 3kj, og dette er endelig.

Du kan trygt si det er mye teoretisk kjemi og biologi. Det første året er det spesiell fokus på biokjemi, genetikk, histologi (vevslære), fysiologi og anatomi. En god del av pensumet er lik for veterinærstudenter og medisinstudenter.

Lenke til kommentar
Vet du om 3kj er et krav med tanke på studie i utlandet?

Det er forskjellig fra land til land, du kan sjekke konkrete land på ansa sine sider, ansa.no

Jeg søker i Ungarn, Slovakia, Tsjekkia og Polen neste år. Der er det ingen krav om noe annet enn generell studiekompetanse, men det er opptaksprøver du må komme deg gjennom. På opptaksprøvene er det litt forskjellig fra sted til sted, men en ting som er absolutt er at du MÅ ha kunnskaper som tilsvarer 2+3kj og 2+3bi. Selv skal jeg også skaffe meg IB bøker (engelsk) i kjemi og biologi og ettersom opptaksprøvene og studiene er på engelsk.

Lenke til kommentar
Åpner vetrinær studie i Bergen om 2 år. Da vil det kanskje være lettere å komme inn i Norge.

Den informasjonen der vil jeg gjerne se noen kilder til.

http://meldinger.uib.no/studere.php?id=40932

Som det fremgår i linken er det kun ytret et ønske om det og ingenting er bestemt. Personlig syntes jeg det er unødvendig da det er begrenset hvor mange arbeidsplasser det blir til alle til slutt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
vil gjerne ha litt mer liv og innspill i tråden!

Ok, da kan jeg stille et spørsmål. :)

Jeg er interessert i dyr og miljø, og kunne tenkt med å studere miljøtoksikologi i forhold til dyr. Er det mulig å studere til å bli veterinær, og deretter jobbe med miljøgifter og hvordan dette påvirker forskjellige arter osv? Dersom dette er litt utenfor kompetanseområdet, er det da mulig å ta en tilleggsutdannelse, f.eks. master i miljøtoksiologi? Blir lang utdannelse isåfall... ;)

Takktakk!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er interessert i dyr og miljø, og kunne tenkt med å studere miljøtoksikologi i forhold til dyr. Er det mulig å studere til å bli veterinær, og deretter jobbe med miljøgifter og hvordan dette påvirker forskjellige arter osv? Dersom dette er litt utenfor kompetanseområdet, er det da mulig å ta en tilleggsutdannelse, f.eks. master i miljøtoksiologi? Blir lang utdannelse isåfall... ;)

Takktakk!

Ettersom ingen andre har svart her så tror jeg det er lurest å ta kontakt direkte med NVH for å få svar...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg går veterinær 3. året i Budapest. Det er ingen krav om kjemi for å komme inn, men man bør kunne en del kjemi på opptaksprøven. Selv hadde jeg 3KJ + noen kjemifag fra UiB, så jeg var fritatt fra deler av kjemien.Mitt intrykk av kjemi her er at det var mye mer teoretisk enn på UiB.

Jeg kjenner en som studerer i Brno -Tsjekkia, der er det heller ikke krav om kjemi, men der er det også opptaksprøve så man bør ha forkunnskaper. Den engelskspråklige linjen i Tsjekkia er ganske ny (5 år, men det er 3.året med norske studenter der), så foreløpig har det ikke vært veldig stor rift om plassene og klassene er ganske små (kan være fordel). I tillegg er skolen i Tsjekkia en del billigere enn i Ungarn.

Det er stor forskjell på byene. Om du har mulighet vil jeg anbefale å reise en tur og se på skolene og byene og vurdere derfra. Jeg trives kjempegodt i Budapest, og ville ikke byttet for alt i verden. Men jeg tror venninnen min i Tsjekkia tenker det samme om Brno.

Det er bare å spørre spørsmål hvis du lurer på noe ang utdannelsen her i Budapest, så kan jeg prøve å hjelpe deg :).

Når det gjelder veths i Bergen tviler jeg på at den kommer allerede om 2år. Dessuten har jeg forstått det sånn at den evt. linje i Bergen kommer til å fokusere mer på aqua-medisin

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å søke i utlandet nå, og fokuserer da hovedsaklig på Canada, New Zealand og Australia. Jeg har funnet frem til de som er godkjent i Norge, og skal nå begynne å skrive søknaden.

Hvordan bygde dere andre som har søkt opp søknaden? Er det noe spesifikt det er viktig å ha med?

Lenke til kommentar

m1lla:

Så gøy å høre fra en som studerer i Ungarn! Jeg føler ikke at jeg kan favoritisere helt enda, jeg skal søke og ta opptakspørvene til Ungarn, Tsjekkia, Polen og Slovakia. Jeg føler meg ikke selvsikker nok til å si at jeg vet jeg kommer inn, så jeg får heller ta det som det kommer, har en liten prioriteringsliste i hodet mitt enda dersom jeg skulle være så heldig å komme inn flere steder, men det kan jo forandre seg.

Men jeg har et par spørsmål til deg som jeg hadde satt kjempe stor pris på om du kunne svare meg på...:

- Hvordan opplevde du opptaksprøven? Var det vanskelig, noe spesielt jeg burde tenke på på forhånd osv.

- Har du noen gode tips til intervjuet?

- Hvordan syntes du studiet er? Jeg ser at du har studert i Norge før, hva vil du si er de største forskjellene?

- Gikk det greit å få seg venner?

- Har du noen dyr i Ungarn?

- Tok det lang tid før du fikk svar på om du kom inn?

Lenke til kommentar

Takktakk!

Da bør du studere zoologi (biologibachelor) eller fiskehelse.

Jeg studerer miljørettet fysikk og vil ta emner som kommer direkte under det du nevner her, miljøgifter i arktis og påvirkningene av disse :) Så det er mye du kan velge!

Lenke til kommentar

Jeg var så heldig at jeg kom in uten opptaksprøve. Jeg sendte inn alle papirene på fagene jeg hadde fra universitetet, beskrivelse av fagene, vitnemål ++ og søkte om å komme inn som overførings-student. Jeg hadde hørt om noen som gjorde det året før meg, så jeg prøvde det samme. Det som avgjør om man får komme inn som overførings student tror jeg er om du har relevante fag i forhold til opptaksprøven/studiet, og at nivået på dem er likt eller høyere enn hva de setter som standard.

Jeg kjenner jo mange som tok opptaksprøven, og de fleste har sagt at den er grei, men man bør ha 3KJ kunnskaper eller noe lignende pluss Biologi(spes cellebiologi tror jeg). Så vidt jeg vet er opptaksprøven multiple chioce, og man må ha en viss sum på kjemi og biologi delen, og en viss totalscore. Når det gjelder intervjuet tror jeg det er viktig å kunne snakke for seg. De kan spørre mange ”rare” spørsmål for å sjekke motivet ditt for å bli vet etc.

De spør nok alltid hvorfor man vil ta utdannelsen, men de kommer også med spørsmål som hva syns du om slakting, avl av dyr til hensikt av mat, hva syns du om jakting osv. Det er nok ikke avgjørende hva man svarer her, men det kan sikkert være lurt å tenke gjennom et svar, drøfte litt for og mot og komme med egen mening..

-I starten syns jeg studiet var hardt. Det er mye å lære, og systemet her krever mye mer enn hjemme. Her er det standard på 60% for å stå på en skriftlig eksamen, mens hjemme var det 40. I tillegg var det mye frustrasjon over ting som tar lang tid, er gammeldags, og ikke fungerer helt som vi er vant til. Men etter hvert lærte jeg meg å bare bite det i meg, og godta det. Professorene her har mye makt og det nytter ikke å diskutere med dem. Har de bestemt noe så blir det slik. Nå tenker jeg ikke så nøye over verken eksamener eller opplegget, for jeg er blitt så vant til systemet.

- Jeg kjente en før jeg dro hit, men jeg fikk mange venner fort. Siden det er en så stor studentby har ANSA masse arrangementer, og alle er i samme situasjon og trenger å bli kjent med folk.

- jeg har ingen dyr, men kanskje 40% av veterinærstudentene har hund :p det er ikke noe problem. Det noen store fine parker her som er fine turområder.

- Jeg tror de sier opp til 6 uker når man sender inn søknaden. Men er ikke helt sikker. Jeg tror det tok ca 4 uker før jeg fikk svar. Er ikke helt sikker. De som var blant de beste på opptaksprøve fikk vite med en gang at de kom inn. De som var middels fikk kanskje (ble vurdert etter intervju tror jeg), mens de som var dårlig fikk nei med en gang. Det er løpende opptak, så hvis du skal ta opptaksprøven vil jeg anbefale å gjøre det i Februar. Om du ikke står da får du ta den gratis på nytt i Juni (var sånn i 06 i alle fall).

Håper dette var til litt hjelp :) Du kan også sende meg en PM hvis du lurer på noe mer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...