Gå til innhold

Unge har godt av finanskrisen

Anbefalte innlegg

Frossne grønnsaker - 600g for 25 kr.

Kjøttdeig på tilbud - 400g for 30 kr

Brød - 15 kr

Krydder håper jeg da du har.

Mer trenger man ikke. Grønnsakene varer i mange dager, kjøttdeigen varer vel i to.

Jeg var så lur at jeg kjøpte masse kjøttdeig på tilbud, og så bakte masse pizza. Jeg delte den opp i biter og frøs ned bitene enkeltvis, slik at jeg kunne ta opp en til skoleniste.

Det handler om prioritering av penger, og å gjøre arbeidet fra bunnen av, i stedet for å kjøpe ferdig eller halvferdig mat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brød - 15 kr

Mer trenger man ikke. Grønnsakene varer i mange dager, kjøttdeigen varer vel i to.

Jeg var så lur at jeg kjøpte masse kjøttdeig på tilbud, og så bakte masse pizza. Jeg delte den opp i biter og frøs ned bitene enkeltvis, slik at jeg kunne ta opp en til skoleniste.

Det handler om prioritering av penger, og å gjøre arbeidet fra bunnen av, i stedet for å kjøpe ferdig eller halvferdig mat.

Mener da å huske at jeg sa skikkelig middag, ikke vanlig middag? Pasta og kjøttboller, pizza, kylling av diverse slag og slikt er jo relativt vanlig mat.

Skikkelig middag er en indrefilet med et godt slag poteter og en flaske vin.

(Sa forøvrig ikke at jeg ikke fikk spist mat, påpekte bare at dette gjelder mange studenter. Nåtidens leiepriser i Oslo gjør det vanskelig for mange å ha et sunt kosthold)

Lenke til kommentar
Vel, hvis man synes man har dårlig råd fordi man ikke har råd til indrefilet så er jeg fortsatt ganske enig med de eldre. ;)

Men det hadde vært fint å slippe å konstant bekymre meg for hvordan jeg spiser og hvor mye det koster.

Dette forandrer seg selvfølgelig når studielånet kommer, jeg er bare i en vanskelig bufferfase nå.

Lenke til kommentar
(Sa forøvrig ikke at jeg ikke fikk spist mat, påpekte bare at dette gjelder mange studenter. Nåtidens leiepriser i Oslo gjør det vanskelig for mange å ha et sunt kosthold)

Om man skal leve på det Lånekassen er villig til å gi, kan man bare glemme et sunt og variert kosthold, da er det stort sett nudler som gjelder om man skal ha råd til å være med på litt sosiale ting.

Jeg er så glad jeg er inne i siste delen av læretida med borteboerstipend nå, har endelig en økonomi som tillater meg å leve omtrent som jeg vil.

Lenke til kommentar
Om man skal leve på det Lånekassen er villig til å gi, kan man bare glemme et sunt og variert kosthold, da er det stort sett nudler som gjelder om man skal ha råd til å være med på litt sosiale ting.

Joda, jeg er helt enig i at man får for lite fra lånekassen, men hva slags sosiale ting må man ofre? Tenker du på byturer som koster 500-1500kr? Tenker du på VIP medlemskap på nattklubber? Tenker du på å eie bil og kjøre en tank i uka? Tenker du på å bestille pizza 3 ganger i uka? Tenker du på å drikke 2-3 ganger hver uke? Har pratet med endel folk før som mener at lite inntekt går utover det sosiale.. men de har sjelden klart å komme med argumenter som faktisk vitner om dårligere muligheter til sosialt liv.

Lenke til kommentar
Mener da å huske at jeg sa skikkelig middag, ikke vanlig middag? Pasta og kjøttboller, pizza, kylling av diverse slag og slikt er jo relativt vanlig mat.

Skikkelig måltid var vel presis hva som ble sagt :) Jeg hadde heller ikke råd til indrefilet og ei god flaske vin hver dag når jeg var student. Det gikk mye i pasta og slikt. Men det var strengt tatt heller ikke noe vi stusset over. Har man ikke råd til de finere vaner, får man "slum it a little". Selv i dag, med greie renteutgifter hver måned (i tillegg til de faste regningene som strøm, forsikring og kommunale avgifter), føler jeg ikke noe spesiellt behov for å gå over til fancy cubanske sigarer og dyr cognac fremfor rullings og tuborg når helgen kommer. Og det går fremdeles litt pasta i gryta hehe. Gammel vane er vond å vende... Men så får jeg også satt av noen tusenlapper hver måned inn på sparekonto, takket være litt "spartansk" handlemønster. Som singel mann tidlig i 30 årene ser jeg faktisk ingen finanskrise for mitt eget vedkommende. Passer man på å ikke leve over evne, går det forbløffende ofte bra.

Lenke til kommentar

Joda, jeg er helt enig i at man får for lite fra lånekassen, men hva slags sosiale ting må man ofre? Tenker du på byturer som koster 500-1500kr? Tenker du på VIP medlemskap på nattklubber? Tenker du på å eie bil og kjøre en tank i uka? Tenker du på å bestille pizza 3 ganger i uka? Tenker du på å drikke 2-3 ganger hver uke? Har pratet med endel folk før som mener at lite inntekt går utover det sosiale.. men de har sjelden klart å komme med argumenter som faktisk vitner om dårligere muligheter til sosialt liv.

Sånn for å ta et eksempel fra den tiden jeg levde for 1800 i måneden etter husleie, så knakk økonomien min sammen i en måned etter en tur på kino... Ta seg en liten butikk-kjøpt øl i godt selskap kan man glemme, kaffe er det bare så vidt du har råd til å ha hjemme, et uskyldig lite kafebesøk kan du se langt etter. Kollektivtransport er prissatt på lik linje med gull, og studentrabatt er en vits, så i bunn og grunn blir du sittende på hybelen og runke mens du tygger på gamle brødskorper og drikker muggent vann (dette er satt bittelitt på spissen).

Man kan gjerne kalle det man går glipp av luksus, men "luksus" er de små tingene som gjør livet godt å leve.

Lenke til kommentar

Brød - 15 kr

Drit i å gå på byen en lørdagskveld, og du har råd til sikkert to "skikkelige" middager. Det handler virkelig om prioritering.

Lenke til kommentar

Nesj, ikke noe å spare til. Eller det som kan være lurt å spare til er siste måneden i skoleåret (Juni). Mener å huske at man får siste stipend i mai, og mange har ikke en jobb som betaler ut penger før man jobber. Er man teit nok til å få sommerjobb i en kommune, risikerer man å sitte uten penger hele sommeren, grunnet 2 måneders "forsinkelse" i systemet.

Lenke til kommentar
Ungdommen i dag bryr seg ikke om annet enn luksus og løssluppen livsførsel. Unge jenter og gutter oppfører seg dårligere enn før. De forakter alle autoriteter og har ingen respekt for alder og visdom. De reiser seg ikke når en eldre person kommer inn i rommet, og de er frekke mot foreldrene sine og andre. De forstyrrer hver eneste skikkelige samtale mellom fornuftige mennesker, de har dårlig bordskikk, og de har blitt en skrekk for foreldrene og lærerne.

Du er søren meg påståelig!

Jeg skiller meg tydelig ut ifra den beskrivelsen der av min gruppe:

-Luksus og løssluppen? Løssluppen skal jeg godta, men luksus? Da er du fanken meg på trynet.

-Ingen respekt for alder og visdom? Jeg liker å finne ut inge ting, så jeg "oppsøker ikke visdommen". De gamle er heldige de, om de har levd et godt liv. Noe de tydeligvis ikke har, siden de begraver oss i moraler.

-Frekke mot foreldrene? Hver gang jeg kommer hjem vanker det en klem til både mor og far, jeg hjelper far med det han trenger hjelp med, og jeg kan finne på å lage mat så mor får ta seg en pause. Inkludert rydde litt, støvsuge osv.

-FORSTYRRER? Jeg åpner knapt kjeften, for jeg liker å høre på hvordan folk er. Du finner ut ganske mye om du bare gidder å høre etter i hverdagen.

-Dårlig bordskikk? Jeg har akkurat den bordskikken som jeg ble opplært til å ha. "Takk for mat. Det smakte virkelig godt". Rydde opp.

-Skrekk for foreldre og lærere? Foreldrene mine savner meg (ooooooh, skrekk!), og de to lærerene jeg hadde på ungdomsskolen var fra seg. Den ene var en dame, og hun var på gråten da jeg kom for å si takk for de tre årene på ungdomsskolen. Til og med den mannlige læreren var blank i øynene da klassen min gikk ut.

Fornøyd?

Er forsåvidt faktisk enig med noe av det som sies og en side og det er forvaltningen av pengene. Nå skjærer jeg ikke alle under en kam, men har lagt merke til at det er mye syt blant de unge over "hvor dårlig råd" de har hele tiden, men å skal drikke seg av skankeke vær helg, kjøpe dyre merkeklær og sko og sitte på kafe og drikke kaffe hele dagen, det har de råd til.

Hadde ikke reagert hvis de hadde gjort dette uten sytet, men når de slenger på sytet over hvor dårlig råd de har for deretter å gå henn å gjøre slike ting, vitner om personer som ikke har et snev av sans for sparing og ta "tæring etter næring" som vi sier.

Nå er jeg i full stilling men er "kun" 24 år. Jeg har bil med lån, leilighet, forsikring etc. Masse utgifer, har vel rundt 8000 i utgifter i månden på en måendslønn på rundt 15 000. Så kommer da uforutsette utgifter som deler til bilen, bensin til bilen, gjenstander til leiligheten og selvfølgelig mat. Jeg er og en aktiv gamer og filmelsker så det blir noe brukt på den delen og. Men jeg kutter ned på ting som f.eks drikke seg av skankene. Har sluttet å drikke helt og holdent, går ut med venner klart, men har ikke rørt alkohol på neste året nå. Har spart meg rundt 10 000 på 1 år, men jeg har det fremdeles like morsomt ute som de andre bare med den forskjellen at jeg har en 10 ganger bedre søndag enn vennene mine.

Med dagens finansproblematikk kan kanskje disse ungdommene lære seg litt mer rundt pengebruken sin. Man har alltids litt penger til overs hvis man revurderer bruken litt.

Ah, her skal jeg være enig. Mange gjør dette. De burde revurdert pengebruken sin ja! Men jeg derimot som ikke har verken jobb eller noe særlig i pluss, hvorfor skal jeg bli satt en merkelapp på ("bortskjemt, frekk, urettferdig osv")

Lenke til kommentar
At disse damene mener de unge ikke vet hva dårlig råd er, provoserer meg kraftig, mange som sliter.

Vel, når en del unge mener de har dårlig råd fordi de ikke har råd til shoppingrunder eller fester annenhver uke, så synes jeg faktisk de har et poeng. ;)

Ja og de er ikke innenfor denne kategorien. De som mener de har "dårlig råd" fordi de ikke får kjøpt en bukse til 2500kr er ikke fattige. Er som Heilage også sier, det handler faktisk om mat eller ikke mat for noen. Har opplevd dette selv, så jeg snakker faktisk av erfaring her.

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt perioder hvor målet mitt var å kunne ha ett varmt måltid til dagen.

Det finnes selvsagt unge med dårlig råd. Unge som forvalter pengene sine fornuftig men som av ulike omstendigheter faktisk sliter med å skaffe seg mat. Absolutt. Men generelt sett tror jeg terskelen er lavere for å si at man har "dårlig råd" i dag enn før. På en måte er det en naturlig utvikling siden samfunnet i dag er mye rikere enn det var da våre besteforeldre vokste opp. Samtidig betyr det at man jo også blir noe bortskjemt, og trenger et høyere nivå av materiell luksus for å trives og ha det bra med seg selv, noe jeg synes er en trist utvikling.

Lenke til kommentar
Ungdommen i dag bryr seg ikke om annet enn luksus og løssluppen livsførsel. Unge jenter og gutter oppfører seg dårligere enn før. De forakter alle autoriteter og har ingen respekt for alder og visdom. De reiser seg ikke når en eldre person kommer inn i rommet, og de er frekke mot foreldrene sine og andre. De forstyrrer hver eneste skikkelige samtale mellom fornuftige mennesker, de har dårlig bordskikk, og de har blitt en skrekk for foreldrene og lærerne.

Du er søren meg påståelig!

Han venter bare på at noen er enig med han før han kommer med argumentet at dette har blitt sagt i mange tusen år (bare se på den generelle ordlyden). Bare ignorer det.

Lenke til kommentar
Sånn for å ta et eksempel fra den tiden jeg levde for 1800 i måneden etter husleie, så knakk økonomien min sammen i en måned etter en tur på kino... Ta seg en liten butikk-kjøpt øl i godt selskap kan man glemme, kaffe er det bare så vidt du har råd til å ha hjemme, et uskyldig lite kafebesøk kan du se langt etter. Kollektivtransport er prissatt på lik linje med gull, og studentrabatt er en vits, så i bunn og grunn blir du sittende på hybelen og runke mens du tygger på gamle brødskorper og drikker muggent vann (dette er satt bittelitt på spissen).

Man kan gjerne kalle det man går glipp av luksus, men "luksus" er de små tingene som gjør livet godt å leve.

Jeg tenkte ikke på den type ting som "luksus", noe du sikkert skjønte utifra eksemplene jeg kom med. Flertallet av ungdom på studielån får enten økonomisk tilskudd fra foreldre, eller jobber, eller begge deler. Og det er disse som har muligheten til å klage på de tingene jeg pratet om. Faktisk så synes jeg det er skremmende mange av dem som gjør det også. Jeg er såklart enig i at livet er hardt på utelukkende studielån, men altfor mange ender opp blakke uansett hva de har å bruke pr mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...