Gå til innhold

Unge har godt av finanskrisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ungdommen i dag bryr seg ikke om annet enn luksus og løssluppen livsførsel. Unge jenter og gutter oppfører seg dårligere enn før. De forakter alle autoriteter og har ingen respekt for alder og visdom. De reiser seg ikke når en eldre person kommer inn i rommet, og de er frekke mot foreldrene sine og andre. De forstyrrer hver eneste skikkelige samtale mellom fornuftige mennesker, de har dårlig bordskikk, og de har blitt en skrekk for foreldrene og lærerne.

Lenke til kommentar
Kan vel ikke klandre unge fordi dem er bortskjemte? Hvem er det som skjemmer dem ut da?

 

Jeg har selv opplevd dårlige tider men sitter jo ikke og ønsker at min sønn skal oppleve det. Selfølgelig så er det noen som låner seg til langt oppover ørene (noe som jeg selv egentlig har gjort), men da er det å jobbe mer og stå på.

Synes det er merkelig at flere av mine venner og kjente er sykemeldt grunnet depresjon og lignende uten egentlig å ha noen grunn til det. når jeg spør så er dem liksom bare trøtt og lei....og deprimert. Noen går på antidepresiva og personlig så synes jeg det høres ut som syting og klaging fordi dem ikke vil gjøre noe selv.

 

Som ung er det litt vanskeligere å velge å ikke la seg skjemme bort, men at man har et valg, det tror jeg på.

 

 

Jeg har også opplevd dårlige tider, og det flere ganger. Jeg vil så klart ikke at minbe sønner skal måtte gå i gjennom det samme, men må lære dem at det er endel av livet å oppleve motgang, og at man må ta med i planleggingen at motgangen kommer plutselig.

 

Er jo det jeg sier. Dersom du ikke skjemmer ut barna dine så blir dem ikke bortskjemt. Tror det blir vanskelig å velge bort det selv som barn. "Nei takk pappa...jeg vil ikke ha mer penger,.....jeg blir bare overfladisk og bortskjemt av det" ;)

 

Det er vi voksne som har ansvaret og må stå imot.

Lenke til kommentar
Ungdommen i dag bryr seg ikke om annet enn luksus og løssluppen livsførsel. Unge jenter og gutter oppfører seg dårligere enn før. De forakter alle autoriteter og har ingen respekt for alder og visdom. De reiser seg ikke når en eldre person kommer inn i rommet, og de er frekke mot foreldrene sine og andre. De forstyrrer hver eneste skikkelige samtale mellom fornuftige mennesker, de har dårlig bordskikk, og de har blitt en skrekk for foreldrene og lærerne.

Tull og atter tull. Dette er ekstreme tilfeller. "Ungdommen i dag" er slett ikke så uhøflige som du skal ha det til, men det er en klar endring i at lærere og autoritetspersoner ikke lengre får respekt de ikke har fortjent Der forrige generasjon ble skremt til å respektere den voksne personen som slo deg med en kjepp om du ikke holdt kjeft, vil jeg si dagens ungdom ikke har denne slavementaliteten som tilsier at personer med autoritet automatisk skal ha respekt, og vet hva som er best. Når det er sagt finnes det noen som drar ting altfor langt, som det sikkert gjorde for 60 år siden også.

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at jeg har godt av denne krisen. Selv om jeg levde også under jappetidens fall, var jeg for ung til å skjønne noe særlig. Denne gangen får jeg virkelig se hvor galt det kan gå, og jeg er voksen nok til å ta det innover meg. Verdifullt tankegods for resten av livet. Vet ikke om jeg hadde hatt like godt av dette hvis jeg nettopp hadde kjøpt kåk.

Lenke til kommentar
At disse damene mener de unge ikke vet hva dårlig råd er, provoserer meg kraftig, mange som sliter.

 

Vel, når en del unge mener de har dårlig råd fordi de ikke har råd til shoppingrunder eller fester annenhver uke, så synes jeg faktisk de har et poeng. ;)

 

Hva med når unge sier de har dårlig råd fordi de ikke har råd til et skikkelig måltid? Hvilket faktisk er realiteten for mange studenter.

Lenke til kommentar
At disse damene mener de unge ikke vet hva dårlig råd er, provoserer meg kraftig, mange som sliter.

 

Vel, når en del unge mener de har dårlig råd fordi de ikke har råd til shoppingrunder eller fester annenhver uke, så synes jeg faktisk de har et poeng. ;)

 

Hva med når unge sier de har dårlig råd fordi de ikke har råd til et skikkelig måltid? Hvilket faktisk er realiteten for mange studenter.

 

Seriøst. Det skal ikke mye til for å få til et skikkelig måltid med fattige kår.

Lenke til kommentar
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=517528

 

De gamle mener vist de unge har godt av "litt" motgang en gang iblant.

 

Har vi det?

 

Virker nesten som disse 2 damene godter seg over at andre møter veggen. Sære gamle damer.

 

Alle har godt av å måtte prioritere, og lære seg fornuftig pengebruk. Men uansett hvordan man snur på det så er det ikke "bra" at folk blir fattige. Men det kan komme gode ting ut av det likevel. Jeg har blitt ganske sjokkert over hvordan endel folk forholder seg til penger (og det er ikke bare de under 30).

Lenke til kommentar

Gamle er allitid så morsome med sitt syn på vår økonimiske situasjon og deres egen. Har f.ek. ofte hørt gamle uttale at folk burde prøve å overleve på minstepensjonn (som er på ca. 125 000kr i året tror jeg). Vel jeg er student lever godt på under 90 000 kr i året og jeg har ikke som de fleste gamle et ferdignedbetalt hus og penger i banken, jeg har en husleie som de fleste gamle slipper.

 

Så når de gamle sier at vi unge ikke vet hvordan det er å ha dårlig råd syns jeg det er litt morsomt, fordi jeg lever av mindre penger enn mange av de påstår det er umulig å leve av og jeg lever ganske bra med disse pengene.

Lenke til kommentar

Et skikkelig måltid koster jo ikke over 200 kr! Da må du i tilfelle spise det på resturant.

 

Hvis du ikke greier og lage et skikkelig måltid for under 200 kroner så har du serriøst problemer. Da kan du ihvertfall ikke være noen fulltids student uten støtte hjemmefra.

 

Hvis alle hadde tenkt slik som deg så kunne jeg nesten ha vært litt enig med gammlingene.

 

 

Men jeg er forrøverig enig i at minstepensjonister ikke trenger å klage.

En fulltids student har 85000 kr i året å overleve for (pluss evt. penger fra sommerjobb). Og en student må i tilegg betale bøker (fort oppi 5000 kr), semesteravgift (ca 1700 kr), laptopp (ca 7000 kr fordelt på 3-5 år), bredbånd (150 kr måneden ganger 12 hvis man deler regning med noen andre i et kollektiv), møbler (masser av penger fordelt på noen år), hybel (ca 3500 kr i måneden), busskort hvis man har et stykke til skolen, skolesaker, osv. som en pengsjonist ikke trenger å betale. Og en student vil kansje også hjem en gang i bladt (mange som kommer langt fra studiestedet), delta litt i det sosiale studentlivet og ha ihvertfall litte granne ferie (ikke bare jobbe hele året (skole og jobb i feriene))

 

Dessuten mener jeg at studenter burde slippe nrklisens eller ihvertfall få den sterkt redusert da dette tar kraftig inn i budskjettet til en student. Var selv så uheldig og lukke opp døren på gøltt da en inspektør kom til min hybel. Denne inspektøren klemte seg derretter gjennom døråpningen og konstaterte at "se her var det en TV ja" :wallbash:

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Seriøst. Det skal ikke mye til for å få til et skikkelig måltid med fattige kår.

 

Et skikkelig måltid koster over 200kr, for øyeblikket må jeg spare om jeg skal bruke det på en gang.

 

La meg foreslår en stekt kyllingfilet med litt salat til!

 

En kyllingfilet - kr 20.

Et halvt hode salat - 10 kr

Litt agurk - 3 kr

En tomat - 5 kr

Pinjekjerner - 10 kr

Litt broccoli - 5 kr

Litt olivenolje og edikk og krydder - 5 kr

 

53 kroner tilsammen. (Forutsatt at man klarer å bruke den andre halvparten av salathodet, resten av agurken osv)

 

 

Samtidig er vel dette omtrent dobbelt så dyrt som en grandiosa..

Lenke til kommentar

Er forsåvidt faktisk enig med noe av det som sies og en side og det er forvaltningen av pengene. Nå skjærer jeg ikke alle under en kam, men har lagt merke til at det er mye syt blant de unge over "hvor dårlig råd" de har hele tiden, men å skal drikke seg av skankeke vær helg, kjøpe dyre merkeklær og sko og sitte på kafe og drikke kaffe hele dagen, det har de råd til.

 

Hadde ikke reagert hvis de hadde gjort dette uten sytet, men når de slenger på sytet over hvor dårlig råd de har for deretter å gå henn å gjøre slike ting, vitner om personer som ikke har et snev av sans for sparing og ta "tæring etter næring" som vi sier.

 

Nå er jeg i full stilling men er "kun" 24 år. Jeg har bil med lån, leilighet, forsikring etc. Masse utgifer, har vel rundt 8000 i utgifter i månden på en måendslønn på rundt 15 000. Så kommer da uforutsette utgifter som deler til bilen, bensin til bilen, gjenstander til leiligheten og selvfølgelig mat. Jeg er og en aktiv gamer og filmelsker så det blir noe brukt på den delen og. Men jeg kutter ned på ting som f.eks drikke seg av skankene. Har sluttet å drikke helt og holdent, går ut med venner klart, men har ikke rørt alkohol på neste året nå. Har spart meg rundt 10 000 på 1 år, men jeg har det fremdeles like morsomt ute som de andre bare med den forskjellen at jeg har en 10 ganger bedre søndag enn vennene mine.

 

Med dagens finansproblematikk kan kanskje disse ungdommene lære seg litt mer rundt pengebruken sin. Man har alltids litt penger til overs hvis man revurderer bruken litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...