Gå til innhold

Unge har godt av finanskrisen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Kanskje de to gamlde damene snakker om en verdi som før var viktig, nemlig; "tæring etter næring", fordi hvis du ikke levde etter den regelen, så stod ikke kjære herr stat og hjalp deg opp på beina igjen, hvis du tyna.

At folk sånn generelt sett er mer bortskjemte idag, kan vel tenkes.

Lenke til kommentar

AHA! Her har vi akkurat tråden jeg leter etter.

De gamle tøsene som lukter møllkuler kan dra seg til pokker langt bort! "De har godt av de", pokker heller! Vi har dårlig nok råd som det er, og går det værre, og det påvirker lån/stipend vil jeg ikke ha råd til skolegang.

Fanken så sint jeg blir når jeg hører slike utsagn..

Apropo det med stipend/lån, er dette en "sikker" seksjon, eller kan det bli påvirket av finanskrisen?

Lenke til kommentar

Så klart! Jeg håper det blir så hardt at noen må kjempe for maten. Vi har blitt veike puslinger hele gjengen. Jeg ler hver gang jeg ser "FUNNET IGJEN ETTER TO DAGER I ØDEMARKEN - ER I GOD BEHOLD"-nyheter på Dagbladet og VG. Jeg hadde faen ikke forventet annet, så lenge det ikke er småunger.

Sorry, men kall meg gjerne kald og ond. Vi her i Norge har det så forbaska godt at om vi møter litt motstand burde vi virkelig klare det. I stedet begynner mange å slite med psykiske problemer, takler ikke fysiske påkjennelser, og friker ut når enkel ting som SMS ikke funker.

Kanskje på tide at noen slår av respiratoren så vi får pustet litt selv?

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
det er vel bare positivt å være bortskjemt?? bare man ikke forventer at du skal bli støtta opp hvergang! og ikke ta det som et selvfølge

Ja, er enig i det. Men når samfunnet støtter opp om jaget rundt gullkalven, så fratas individet litt av eget ansvar, og da aksepteres det på en annen måte. Tenker eks. på relativt unge par som bare må ha alt på en gang. Belåner seg til pipa, og satser på at dette ordner seg nok. Så når det kommer en aldri så liten nedgang i økonomien, takler de ikke den, fordi de har jo så klart ikke tenkt tanken på å først avsette midler til en sikkerhetsbuffer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
"tæring etter næring"

Tæring etter næring er ikke et dumt prinsipp, nei :)

Skjønte ikke. Noen som vil forklare?

"Ikke leve på forskudd"

Eller; "Bak brødet før du spiser det", eller "selg ikke skinnet, før bjørnen er skutt".

:)

Lenke til kommentar

Høres ut som janteloven i praksis ja. "De har det bedre enn hva vi hadde når vi var unge, nå er det en liten krise på gang, så nå sitter vi her og godter oss! For å ikke snakke om at vi endelig kommer i riksdekkende avis!"

Jeg er for øvrig enig i det hun ene damen hadde å si: Ta trikk og buss i stedet for, om mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Er nok relevant for noen, men ikke for de som har dårlig råd selv om de ikke sløser med penger, og heller ikke har dyre vaner, men innehar en dårlig økonomi pga. høy rente og dyre studie lån.

Ja, for noen er det relevant. For noen andre så har de liksom ikke4 noe annet valg, eller det det at de har en voldsom utålmodighet? For egen del jobbet jeg noen år før jeg kunne påbygge utdannelsen. Jeg kunne sikkert tatt opp et lån, men liker å først ha gjort jobben selv.

:)

Høres ut som janteloven i praksis ja. "De har det bedre enn hva vi hadde når vi var unge, nå er det en liten krise på gang, så nå sitter vi her og godter oss! For å ikke snakke om at vi endelig kommer i riksdekkende avis!"

Jeg er for øvrig enig i det hun ene damen hadde å si: Ta trikk og buss i stedet for, om mulig.

Vær nå ikke så sikker på det!

Jeg synes synd på unge mennesker som kommer i gjeldsfella.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...