Gjest Slettet+89234341 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 <.< VBR er mp3, men med variabel bithastighet Lenke til kommentar
NanX Skrevet 9. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2008 <.< VBR er mp3, men med variabel bithastighet Da lærte eg noe i dag og Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 mange myter om mp3 enkoding... 320kbps er bare ubrukelig. En mp3 fil vil aldri være slik at hvert eneste sekund trenger like mye plass, det er alltid slik at et sekund trenger man kasnkje 250 kbps mens neste så holder det med 170. VBR forutser det og tilpasser bitrate til musikken. 320kbps er som å pakke inn en kompleks statue i en pappeske, det vil alltid være luft igjen på sidene og esken tar derfor mer plass enn nødvendig uten at det er noe vits. VBR vil til sammenlikning være som å pakke nevtne statue i vakumpakket plastikk.Blir kanskje litt mer synliggjort hvis man sier at man ikke har lov til å fylle esken med luft, men noe som er like tungt som resten av statuen - f.ex sement.Forslag til pappeske-sammenlikning: VAW: En firkantet boks rundt statuen. Kassens dimensjoner vil bli lik statuens maksimale lengde, høyde og bredde. MP3: En firkantet boks rundt statuen som buer inn der hvor statuens hulrom er. Men endene på statuen er høvlet bort for å gjøre volumet til boksen mindre. Forøvrig er v0 overdrivelse også, og at du brueker LAME er litt "omg i rulez" uttalelse da versjonen av LAME du bruker har mye å si, for ikke å snakke om rippeprogrammet."omg i rulez"??? Bruker versjon 3.98 sammen med et script som konverterer mange filer samtidig. Hva angår rippeprogram, så velger jeg å la filene bli lagret som wav. Så bruker jeg LAME til konverteringa. Da tror jeg det blir vanskeligere å få særlig bedre kvalitet uten å øke bitraten. Og dessuten så ser jeg ikke for meg at det skulle gjøre noe forskjell på hva slags rippeprogram man bruker da man lagrer rådata uten å konvertere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 CDer har alltids feil og liknende (riper) som rippeprogrammet må kompansere for. Derfor har det noe å si hva slags program du bruker for å rippe, og det er grunnen til at programmet EAC har blitt så populært. "omg i rulez" -> "bruker lame med ..." uttalelsen din minnet meg om eks slike som sier de har sennheiser hodetelefoner så lyden de har er super, uten å nevne noe faktisk modellnavn da de ikke har nok peiling til å vite at det faktisk ikke bare er merkenavnet som har noe å si. Det ahr vært en del...tvilsomme...versjoner av LAME, så at du bruekr det er ikke nødvendigvis en bra ting. 3.98 fungerer forøvrig helt fint. Poenget var at skal du spikke fliser så uhsk å spikke dem små nok Personlig gir jeg blanke faen i hva slags format musikken min er i; om jeg skal rippe selv gjør jeg det selvfølgelig skikkelig men ellers er jeg mer opptatt av å finne ny musikk enn å sørge for at den jeg har fra ymse steder er helt plettfri. Vil heller ha 5000 sanger av ymse kvalitet enn 50 perfekte Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Er det vits å hive FLAC inn på min Cowon D2? Har det noe for seg? Har du plass, har du lov . Det blir ca. 3 album per GB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå