Timeo Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Det står også at Gud forbød menneskene kunnskapen om godt og ondt, fordi dette ville føre til at menneskene skulle dø. Likevel valgte menneskene å ta til seg denne kunnskapen, og resultatet av det ble død, for menneskene gjorde det onde. Hvis mennesker ikke visste hva som var ondt eller galt, så visste vi jo ikke at det var feil å spise eplet for vi visste ikke hva det betydde, skjønner du greia? Helt utrolig at mennesker ser til en sånn bok som er så full av feil og motsetninger for å få svar på hva livet er og hvordan det skal leves. Har dere ikke noe behov for å vite om det dere tror på er sannsynlig eller ikke? For meg er det helt absurd å basere livet mitt på en bok som er full av påstander uten noen som helst form for kritikk eller logisk tenking. Det er masse logisk å finne hvis du bare lar være å trekke frem ting som ikke henger på greip. Bibelen består ikke av vers og kapitler i sin orginalform, og ting gir ofte et helt annet bilde når det sees i sin helhet. Og det er svar på disse spørsmålene for de som leter. Jeg vet at jeg må begi meg ut på en undelig lang forklaring for å få vist hvordan dette henger sammen, men det begynner å bli sent nå. Vil anbefalle Romerbrevet når det gjelder ting som dette. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Husk nå på at ingen blir sendt til helvete før dommedag, og det skjer i det heletatt ikke før jesu gjenkomst i følge Johannes' åpenbaring. Ergo er ikke jorden helvete, med mindre jesus allerede har vert her for andre gang og dommedag er over. En skulle tro at en hendelse som dommedag ville sette betydelig spor etter seg dersom den allerede hadde forekommet, eller hva? Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Det står også at Gud forbød menneskene kunnskapen om godt og ondt, fordi dette ville føre til at menneskene skulle dø. Likevel valgte menneskene å ta til seg denne kunnskapen, og resultatet av det ble død, for menneskene gjorde det onde. Hvis mennesker ikke visste hva som var ondt eller galt, så visste vi jo ikke at det var feil å spise eplet for vi visste ikke hva det betydde, skjønner du greia? Helt utrolig at mennesker ser til en sånn bok som er så full av feil og motsetninger for å få svar på hva livet er og hvordan det skal leves. Har dere ikke noe behov for å vite om det dere tror på er sannsynlig eller ikke? For meg er det helt absurd å basere livet mitt på en bok som er full av påstander uten noen som helst form for kritikk eller logisk tenking. Det er masse logisk å finne hvis du bare lar være å trekke frem ting som ikke henger på greip. Bibelen består ikke av vers og kapitler i sin orginalform, og ting gir ofte et helt annet bilde når det sees i sin helhet. Og det er svar på disse spørsmålene for de som leter. Jeg vet at jeg må begi meg ut på en undelig lang forklaring for å få vist hvordan dette henger sammen, men det begynner å bli sent nå. Vil anbefalle Romerbrevet når det gjelder ting som dette. "Bibelen er logisk hvis du dropper det som ikke er logisk" Uansett, gud skapte oss så vi ikke visste hva galt var, så dømte han oss til et helvete her på jorda når vi gjorde noe galt. Samme om du har bibelen i orginalform eller ser på helheten, det er fortsatt like dumt å si at menneskene hadde skylda for det der. Og standardsvaret fra kristne hver gang man påpeker en sånn idiotisk ting i bibelen er alltid at man ikke bare skal se på et vers men se på helheten. Men kristne er selv veldig glade i å selektivt plukke vers fra bibelen og ikke se på helheten. For helheten er ganske klar for meg, bibelen er full av feil, logiske brister, hat og intoleranse. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 "Bibelen er logisk hvis du dropper det som ikke er logisk" Nei, bibelen er logisk hvis du ønsker å se sannheten. Jeg har antageligvis fortalt det en million ganger før, men jeg så på kristendommen på nøyaktig samme måten før, men etter jeg har ærlig studert hva den egentlig handler om, så er det ikke til å komme utenom at det er sannheten. Hvis jeg ikke hadde vært 100% overbevist om dette, så hadde jeg nok gladelig blitt med i klagekoret mot kristendommen. Uansett, gud skapte oss så vi ikke visste hva galt var, så dømte han oss til et helvete her på jorda når vi gjorde noe galt. Det er ikke helvete Gud ønsker for noen. Vil anbefalle dere å kikke litt gjennom hva bibelen forteller om hva Gud egentlig vil gi mennesker, istedenfor å plukke frem diverse ting ut av sin sammenheng for å kunne ha en grunn til å ikke tro. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 For det første, du kan ikke hevde at en haug med tomme påstander er sannheten. Det er ikke sånn ting funker. For det andre ser jeg at du fortsatt ikke klarer å forklare en enkel ting, men sier at jeg tar ting ut av sammenhengen når det var du som tok opp det verset for å forklare hvorfor vi ikke lever i paradis lenger. Når jeg da påpeker hvorfor det verset/argumentet ikke holder mål så beskylder du meg for å ta ting ut av sammenhengen og ikke se helheten. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) "Bibelen er logisk hvis du dropper det som ikke er logisk" Nei, bibelen er logisk hvis du ønsker å se sannheten. Jeg har antageligvis fortalt det en million ganger før, men jeg så på kristendommen på nøyaktig samme måten før, men etter jeg har ærlig studert hva den egentlig handler om, så er det ikke til å komme utenom at det er sannheten. Hvis jeg ikke hadde vært 100% overbevist om dette, så hadde jeg nok gladelig blitt med i klagekoret mot kristendommen. Det er jo nøyaktig det vi andre som en gang har vært kristne har gjort også, sett med kritiske øyne på bibelen og funnet den alt for lett og lite troverdig. Det du sikkert mener er at du klamrer deg til at dette må være sannheten, en slags kognitiv dissonans.... men deg om det. Når jeg dør havner jeg i jorden, der jeg råtner og går tilbake i kretsløpet som har foregått siden tidenes morgen... For å illustrere hva jeg mener og for å sammenligne det er det store muligheter for at det i vannet du drikker i dag inneholder molikyler som har blitt tisset ut av en dinosaur for mange mange år siden... dette går i stadige sirkler og kretsløp og det gjør bestandelene vi er laget av også Vi har ingen sjel, men en bevisthet og når den bevist heten dør, som består av snapser og neuroner og elektrisitet i hjernen, så dør kroppen også (Stor sett, det hender at noen blir "grønnsak", det vil si at primal hjernen, den hjernen vi hadde før vi utviklet den store menneske hjernen, overtar de helt basiske funksjonene... men vi kan ikke lenger tenke eller er ikke lenger bevisst i den tilstanden) Så tanken på at alle de som ikke nesegrus tilber gud skal stekes i helvette er jo helt klart funnet på for å holde på velgerne, for å si det slik. Det ligger mane slike "feller" eller tanke fengsler, som jeg liker å kalle dette, i religion og kristendom, jødedom og muslimer er vel de flinkeste til å konstruere tankefengseler... For det er det hele greia er, et tanke fengsel og skremmsels propaganda for å holde på velgerne, menigheten... Så slapp av, helvette finnes ikke, det er bare for å holde på velgerne.. Det rare er at hvis foreksempel arbeider partiet hadde gjort noe av det samme hadde det vært strengt forbudt og blitt kalt manipulering.... nok et bevis på hva religion kan tillate seg å prakke på folk uten å straffes for det.. Endret 2. oktober 2008 av RWS Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 "Stem AP, ellers burer vi deg inne!" Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Klart det er helvete! Ting går til helvete... du får sjokolade som sagt. OGSÅ KNUSER HAN DEG IGJEN!!! Fordi det er noe galt med sjokoladen på slutten! Det hele er planglagt helvete. Klart vi er i helvete. Men vi alle ser jo at det ikke er himmelen i hvertfall! Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) "Bibelen er logisk hvis du dropper det som ikke er logisk" Nei, bibelen er logisk hvis du ønsker å se sannheten. Jeg har antageligvis fortalt det en million ganger før, men jeg så på kristendommen på nøyaktig samme måten før, men etter jeg har ærlig studert hva den egentlig handler om, så er det ikke til å komme utenom at det er sannheten. Hvis jeg ikke hadde vært 100% overbevist om dette, så hadde jeg nok gladelig blitt med i klagekoret mot kristendommen. Logikk er subjektivt og samsvarer kun med hjernen som observerer det. Bibelen er sikkert "logisk" for en del kristne, men det er verken universell sannhet eller universell logikk der. Matematikk er logisk for de som lærer seg det, for andre er det bare masse rare symboler og tall som ikke gir noen mening, akkurat det sammer er bibelen. Den store forskjellen er at matematikken har gitt grunnlag for mange av dagens vitenskaplige metoder og modeller, med anddre ord, det er ut til å være universell sannhet, Bibelen på den andre siden bryter med almenn vitenskap på flere steder, den refererer til ting som ikke kan observers og ikke forklares. Himmelen, gud, evig liv, stå opp fra de døde osv osv. Ting som ikke kan settes i sammenheng med resten av universets virkemåte er for mange det som defineres som "ulogisk" Tviler sterkt på at jorden er helvette. Bibelens beskrivelse av helvete forteller om et mørkt sted, ild, svovel, en ovn av ild og lavasjøer. (http://no.wikipedia.org/wiki/Helvete_(religion)#Folkelige_forestillinger). Jeg syntes planeten Venus passer bedre inn: Venusatmosfæren er full av svovelsyredamp Bare ca. 10 % av sollyset når ned til overflaten, og sikten der er omkring 2 km. Venus er en svært varm (gjenomsnitt 464 C°) planet sammenliknet med jorden. Dette er naturligvis på grunn av den korte avstanden til solen, men hovedsakelig skyldes det den høye drivhuseffekten (http://no.wikipedia.org/wiki/Venus) Helvette er på venus, ikke jorden, eneste problemet er å få transportert alle synderne dit Endret 2. oktober 2008 av Ceburger Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) "Bibelen er logisk hvis du dropper det som ikke er logisk" Nei, bibelen er logisk hvis du ønsker å se sannheten. Vel, jeg kan si at bibelen er ulogisk og feil og basere det jeg mener med sitater tatt rett ut av bibelen uten noen som helst behov for noen subjektiv oppfatning. Men dersom du har en 100% overbevisning om at det er lov å ignorere deler du ikke liker eller. Etterkommerne etter kenitten Hobab, svogeren til Moses, drog sammen med Juda-sønnene opp fra Palmebyen til Juda ødemark sør for Arad, og bosatte seg hos folket der. 17 Juda gikk med sin bror Simeon, og sammen slo de kanaaneerne som bodde i Sefat. De bannlyste byen; derfor kalte de den Horma. 18 Så inntok Juda Gasa, Asjkalon og Ekron med landet omkring disse byene. 19 Herren var med Juda, og de la under seg fjellbygdene. Men dem som bodde på sletten, greide de ikke å drive bort; for de hadde jernvogner. Jeg gidder ikke kommentere dette engang. Hvis du leser hele første kapittel, er det ganske blodig, og handler om folkemord etter folkemord, og avkapping av tomler og tær. Hvorfor alt dette er nødvendig når de har Gud på sin side måtte fuglene vite. Da de kom ned til folkemengden, kom en mann bort til Jesus, falt på kne for ham 15 og sa: «Herre, forbarm deg over sønnen min. Han er månesyk og lider forferdelig; ofte faller han inn i ilden og ofte i vannet. 16 Jeg tok ham med til disiplene dine, men de var ikke i stand til å helbrede ham.» 17 Jesus svarte: «Du vantro og vrange slekt! Hvor lenge skal jeg være hos dere? Hvor lenge skal jeg holde ut med dere? Kom hit med gutten!» 18 Og Jesus talte myndig til ham, den onde ånden fór ut, og gutten ble frisk fra samme stund. Onde ånder... det er rart at ingen noensinne blir diagnosert med "Onde ånder" i vår tid, det var ganske vanlig på Jesu' tid hvis en skal tro at NT er sant. Dette er så forbanna latterlig fordi det understreker folks uvitenhet om psykiske eller andre sykdommer på den tiden, de (inkludert Jesus) trodde alt av sykdommer var på grunn av onde ånder (som Jesus hadde skapt i utgangspunktet) Jesus skyldte ikke en eneste gang på bakterier, virus eller psykiske lidelser, noe som er litt rart siden han må ha visst at de fantes. Og hvis helvete finnes, så er det neppe her, siden Jesus er den første som nevnte helvete i bibelen, og han skiller klart på helvete og jorden. Endret 3. oktober 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Om vi er i helvete? Hm. Helvete = smerte og grusomhet. Jeg har det helt strålende, bortsett fra noe stress med utdanningen. Dvs. dette = flotte greier. Derfor er dette ≠ helvete. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 De som er i helvete skal kunne se lykken som regjerer i himmelen og de som er i himmelen skal kunne se pinselen i helvete, står det skrevet. Kan vi se lykken som regjerer i himmelen? Hvem er det i så fall som er lykkelige, og hvor? Ifølge ortodoks kristendom er himmel og helvete ett og samme sted, men hvordan det oppfattes handler om synet på Gud. Kanskje det er sånn det henger sammen? Ikke det at jeg er spesielt verken ortodoks eller annen form for kristen av meg, altså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå