Gå til innhold

Taxi råkjøring - et generelt problem?

gardkarlsen

Anbefalte innlegg

Hei

Natt til søndag tok jeg en taxi hjem fra Stavanger sammen med to kollegaer. Vår tur gikk fra Stavanger på motorveien og blant annet gjennom et området som heter Gausel. Gjennom dette området er det både 40, 50 og 60 soner og sjåføren som vi hadde så ut til å ignorere disse. Jeg kan f.eks. nevne at han kjørt i 100 km/h inn i 50 sonen, han kjørt i overkant av 80 km/h gjennom 40 sonen og han ignorerte fortgjengere som skulle over veien. Sistnevnte var like greitt ettersom han ikke hadde mulighet til å stoppe da han lå i over 80 km/h (igjen i 40 sonen).

Vi kunne selvfølgelig fortalt vår sjåfør at han skulle sakket farten og han han skulle holdt fartsgrensen men jeg føler ikke det er vår jobb. Når jeg setter meg inn i en taxi så forventer jeg en professjonel sjåfør som bringer meg hjem på en sikker og trygg måte...både for min del og for omgivelsene.

Dette er et ekstrem eksempel men både kona og jeg tar taxi ganske ofte og har mange lignende opplevelser. Sjåfører som snakker i telefonen, råkjørere, bryter trafikkreglene etc. Er det snart på tide med en holdningskampanje mot taxisjåfører slik at dette oppførselen blir luket vekk?

Hvordan opplever dere taxitjenesten? Er det bare jeg som reagerer på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg knakk armen for et par år tilbake så var vi på vei hjem til meg fra sykehuset i 4 tiden på natten, skulle rekke siste ferje, og da var drosja opp i hele 170 km/t.. Holdt til og med på å krasje i en bil som skulle til å kjøre ut i veien men bråbremset heldigvis.

Betalte ikke en krone til sjåføren etter dette.

Lenke til kommentar

etter ti år i yrket så er det direkte trist og lese om slike turer som dere har hatt :( ødelegger enormt for resten av oss :( :( dere burde virkelig si fra til sjåføren at den hastigheta er helt uaktuell og sitte på med og ta en klage til sentralen så raskt som mulig, og få med kvittering fra den bilen dere satt på med!!!! meget viktig! ellers kan vi ikke vite at dere var i den bilen!. desverre så er det mange slike sjåfører, men vær sikker på at de er uglesett av oss som kjører etter lovlig hastighet og vi luker dem ut når vi kan..som ikke er så lett alltid. men som sagt, følg tipset mitt, få kvittering, send skriftlig klage til sentralen med engang med kopi av kvittering. personlig legger jeg mye av skylda på lønnsystemet, her i landet går det kun på provisjon hele året for taxisjåfører, dvs 20kr+ i timen, helg klarer du akkurat 100kr før skatt og det går i 15 timers dager hele uka og når helga kommer må du bare forberede deg på mere jobb for helgefri finns ikke om du skal har mere enn 200k i året, og større fart..jo raskere får du ny kunde = mere lønn. desverre klarer ikke disse sjåførene og innse at det de holder på med for et par kr ekstra er livsfarlig!. ei løsning kunne vært at staten gikk inn og gir pengestøtte til yrket slik at samtlige ansatte i norge kunne få fastlønn i timen og en normal årslønn 250 300 i året for og være lege,psykolog,hjemmehjelp,barnevakt,politi,brannmann,ambulanse,skoleskyss,og ellers dekke alt av offentlig og privat transport, etc,etc..atpå til skal man være uglesett for at man rett og slett får samfunnet til og gå rundt..men nok om det..ta tipset mitt så får vi bort et skrekkeksempel til! :)

Lenke til kommentar
lege,psykolog,hjemmehjelp,barnevakt,politi,brannmann,ambulanse,skoleskyss,og ellers dekke alt av offentlig og privat transport, etc,etc..atpå til skal man være uglesett for at man rett og slett får samfunnet til og gå rundt..men nok om det..ta tipset mitt så får vi bort et skrekkeksempel til! :)

Taxi generelt blir vel ikke ansett som samfunnsnyttig av politikerne, men et rikmannsgode. F.eks. skal de egentlig ansees som kollektivtrafikk, men de får allikevel ikke fritak i bomringen...

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
etter ti år i yrket så er det direkte trist og lese om slike turer som dere har hatt :( ødelegger enormt for resten av oss :( :( dere burde virkelig si fra til sjåføren at den hastigheta er helt uaktuell og sitte på med og ta en klage til sentralen så raskt som mulig,

Har en kompis som sa fra. Sjåføren tente på alle pluggene og endte bl.a. opp med å kalle samboeren hans for hore.

Saken ble selvfølgelig meldt til sentralen. Vet ikke hvordan den endte, men neppe med oppsigelse, slik det burde.

Selv er mine dårligste erfaringer med drosjer som fotgjenger i Oslo.

Har ikke tall på hvor mange ganger de har holdt på å kjøre meg ned i fotgjengerfelt. Og jeg går ALDRI rett ut foran en bil uten at de har fått en grei sjanse til å se meg først.

Som kjørende er det også mye stygt å se fra drosjene.

De presser seg frem, og det er ikke deres fortjeneste at det går bra de fleste ganger ganger.

Lysbruken er heller ikke mye å skryte av. Sterke tåkelys i kombinasjon med nærlys...hele døgnet! Blinklys? Det finnes kanskje ikke på drosjer?

Ved Oslo bussterminal har de funnet ut at det er helt greit å stå stille midt i veien og sperre det ene feltet.

Alt dette har gjort at jeg velger drosje som den absolutt siste løsningen for å komme hjem. Absolutt siste!!!

Så får vi se om drosjenæringen snart forstår at de driver en servicenæring.

Lenke til kommentar

20 kr timen er løgn, jeg snakket med en som har løyve, han sa det er de som klarer å tjene 7000-8000kr på ein lørdag, eller var det helg han mente. Kansje du snakket sant, men sånn du utgir det så får man feil inntrykk. Er en villig til å ofre helga så har en god lønn som taxi sjåfør i storbyene iallefall. Men er en familiemann og skal jobbe dagtid bør en vel helst ha ansennitet og løyve forstår jeg. Men jeg gidder ikke ta taxi lenger for noe som tar 10 min med buss fordi det koster meg nesten 200kr i dag. En taxi sjåfør klarer å kjøre den turen på 5 min på natta. Så er det av med meteret i bilen, veksle penger, så går det litt tid i taxien, kjøre tilbake. Stille seg opp i taxi køen igjen. Kansje ikke allverden når en tenker at en mekaniker tar opp mot 1000kr timen, kjørelærer 1000kr timen, taxi klarer alt fra 400-750kr timen snitt?

Har sett en del landeveis taxier mot tohjulinger dem kliner seg tett bak før forbikjøringen, og ligger gjerne der i minutter. Det er farlig trend hos taxi førere. Men en del av dem kan ofte være dem bedre bevisste av de fleste sjåfører. Men skal si det som det er, det er en del utlendinger som kjører taxi, og en del av dem har rett og slett en dårlig holdning. Det er lett å trekke inn dem, fordi det er ofte dem du ser i oljebyen når det florerer med jobber, innvandrere av alle slag fra hele kloden. Så det er ikke ment rasistisk men at dem som har lappen kommer ofte fra en helt annen kjørekultur enn det som i det ekstreme norge har fått en fastistisk visjon "null visjonen", ingen realisme her heller. Samt frykt trykket for å miste lapp, kontroller, høyeste bøter i verden.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
De fleste råkjører noe voldsomt ja..

Når jeg var i spania lå de i snitt 150 i 80 og 90 soner.. Helt sykt.. Litt bedre her hjemme, men ille nok her og..

akkurat som med deg 150fps når det holder med 80. Litt bedre her hjemme, verdens beste land å kjøre tryggt i. Litt må man forvente, men sånn folk kjører i andre land får mang langvarig fengsel straff for i Norge, det er for jævlig i Norge, dem hemmer oss mennesker å steame ventiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...