Inge Rognmo Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Et verksted rapporterer vel inn til Statens vegvesen hvilke feil og mangler man har på kjøretøyet, som deretter blir godkjent etter utbedring. Hvis man på kontrollsted nr 1 har f.eks 5 feil. Reiser til kontrollsted nr 2 som finner 4 feil, så er vel ikke den 5. (opprinnelige) feilen borte, og dermed vil ikke bilen bli godkjent. Eller?? Det er samme spørsmål jeg stilte for nærmere 3 måneder siden, uten at noen med peiling har svart på det: Får Statens Vegvesen melding om hvilke feil som er funnet, eller bare om bilen er godkjent/ikke godkjent? Ut fra egne erfaringer med kontroll+etterkontroll kan det tyde på det siste: Verkstedet som tar etterkontroll er avhengige av kontrollseddelen fra hovedkontrollen (med mindre den ble gjort på samme verksted) for å vite hva som skal etterkontrolleres. Det virker altså dermed ikke som det er mulig for verkstedene å hente ut registrerte feil fra Vegvesenets database. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Etter litt research fant jeg dette: Rettigheter.Bileierne har flere rettigheter ved EU-kontroll av bilen. Man har for eksempel rett til å foreta kontrollen flere steder, og man er ikke pliktig til å reparere bilen ved det samme verkstedet som foretar kontrollen. Det er selve kontrollen du kjøper, ikke noe annet. Selv om det koster noen hundrelapper ekstra, kan det ofte være lurt å la flere foreta EU-kontrollen, eller periodiske kontroll, som det heter på det offisielle språket. Om bilen kontrolleres av flere og bilen må repareres, kan bileieren selv velge hva som skal følges opp. I tillegg kan det være smart å foreta en ny kontroll dersom man føler seg litt overkjørt av en kontrollør som oppleves ekstra ivrig i tjenesten, og som fører opp feil og mangler man slett ikke er enig i. Tom trussel.Et annet triks er at noen kontrollinstanser holder tilbake den såkalte kontrollseddelen så snart kontrollen av bilen er utført. Dette har de ikke anledning til, det er nemlig kontrolltjenesten som bileieren kjøper. Noen verksteder prøver seg ved å hevde at de allerede har rapportert resultatet av kontrollen elektronisk og at bilen må repareres for å unngå avskilting. I mange tilfeller er det en tom trussel. Du kan altså ta en ny kontroll et annet sted og reparere hvor du vil, bare du holder deg innenfor tidsfristen. Så mange du vil- Bileiere kan ta så mange EU- kontroller de bare vil, og har ingen forpliktelser overfor det verkstedet eller den trafikkstasjonen som utfører kontrollen. Det er også anledning til å klage på resultatet. Klagen rettes til distriktsveikontoret og dersom bileieren får medhold, skal han også ha tilbake pengene han betalte for kontrollen, sier rådigiver Walter Redisch i kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet. - Vi har også sett flere tilfeller hvor kontroll- instansen holder tilbake den såkalte kontrollseddelen som skal utfylles etter at kontrollen er gjennomført, fortsetter Jan Haagensen- Dette er gjerne trikset noen verksteder bruker for å påvirke kunden slik at verkstedet også får jobben med å reparere bilen, sier Haagensen. Han legger til at alle bør være påpasselige med å få kontrollseddelen så snart kontrollen er utført. Det er den tjenesten man kjøper, ikke noe mer, sier Haagensen.Dersom bilen har fått 2'er- feil må bilen repareres. I tillegg må bilen gjennom en ny kontroll (etterkontroll) for å kontrollere at feilen er rettet. Har man kontrollert bilen flere steder, kan eieren selv velge hvilken kontrollseddel han skal levere verkstedet. Denne valgmuligheten betyr ofte at det er penger å spare for bileieren. Tror dette konkluderer det meste. Hentet fra Aftenposten: http://forbruker.no/bil/article630895.ece http://forbruker.no/bil/nyheter/article1291524.ece 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå