toretang5 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Vennligst se denne link: http://www.bt.no/lokalt/bergen/article637835.ece Det betyr altså at det er fullt lovlig å sjekke bilen to steder, og selv velge det stedet som gir en minst feil? Jeg trodde man var "doomed" når man hadde valgt et sted. At man bare måtte godta blankt de mangler de påsto. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Er du uenig i det første verkstedet mener må rettes, kan du fritt kunne velge et annet også for å sammenligne. En annen ting er å oppgi at du vil bruke et annet verksted for å ubedre feil som blir funnet, så de vet at de ikke tjener noe på finne feil, og derfor legger til ting som strengt tatt ikke er nødvendig. Personlig reparer jeg selv, og vet 99% av bilens tilstand ved innlevering, så for min del nytter det ikke å komme med noe fiktive feil. Siden det går mye på skjønn under pkk kontroll, så burde man få bilen vurdert et annet sted også. Det er ikke bare å få det billigst mulig unna. Det er ens egen sikkerhet også, så det er like ille å ikke finne feil som å finne for mye som ikke har noe å si. 1 Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Det er ikke noe i veien med å bruke et annet verksted til etterkontroll, og i tilfeller hvor det viser seg at utmarkerte feil fra første kontroll viser seg å ikke være feil, så skulle det ikke være noe i veien for at etterkontrollen godkjenner disse manglene. EU-kontroll er for å avdekke mangler, ikke lure kunden til å betale mest mulig penger. Om et verksted velger å påstå at det ikke er mangler allikevel, må en kunne stole på arbeidet er godt nok utført. Nettopp derfor kaller Vegvesenet inn et ukjent antall biler til stikkprøvekontroll hvert år for å sjekke arbeidet verkstedene gjør. Endret 1. oktober 2008 av Marvil 1 Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Takk for avklarende svar Er det slik at jeg kan ordne manglene på et hvilket som helst verksted, men MÅ levere det inn til ettergodkjenning på det verkstedet jeg har tatt EU-kontrollen? D.v.s. at hvis jeg for eksempel går til verksted A som sier at alt er galt, og jeg må betale 50 000, og hvis jeg etterpå går til verksted B som sier at nesten ingenting er galt, og jeg bare må betale 3000, så kan jeg ordne det som verksted B påpeker på verksted C (siden verksted C er billigere enn både A og B), og så må jeg tilbake til verksted B for å få godkjent arbeidet etterpå? Eller kan verksted C godkjenne manglene påpekt av verksted B? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Så lenge verksted C har lov til å godkjenen så er det ikke noe problem å etter godkjenne hos dem. Du kan ettergodkjenne hvor du vil. 1 Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Takk. Da virker det greit. Leverer den inn en ny plass denne gangen. Har et par ganger fått "Du må slipe frontruten mangel", selv om frontruten så og si er helt perfekt. Det er en mangel som irriterer, og som jeg har sett på som unødvendig. Det hadde vært en ting om det faktisk var synlige skader i ruten, men når den er tilnærmet prikkfri, så synes jeg det virker som "svindel". Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg leverte en veteranbil inn til EU-kontroll i slutten av oktober `07 Fikk mangel på rust på bremserør. Ga blaffen i å fikse dette da, siden bilen skulle rett på vinterlagring. Våren i år leverer jeg bilen til et annet verksted for bytte av bremserør, og godkjenning. Verkstedet ringer meg og spør "hvilket bremserør var det vi skulle bytte?" De så ikke noe rust, og ringte deretter til opprinnelig verksted for å spørre der. Konklusjonen ble at jeg sparte en del kroner på å ikke la samme kjeltringen fikse bilen. Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 17. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2008 (endret) Da var status for bil 1 i familen oppgjort. Sted 1: 16000 i mangler, der i blant oljelekkasje hvor registerreim må taes av for å reparere. Type feil 2 . Bremsene må også skiftes fremme. Også flere andre mangler..... Sted 2: Oljelekkasje? Her er ingen oljelekkasje. Det er bare tull. Bremser skiftes? De er helt ok. Ikke noe i veien med dem. Pris: 6000 Nå står neste bil for tur........ PS! Glemte å nevne en herlig type 2 feil på første verksted. "Retningslysene bak har feil farge". Har vi noen gang skiftet dem selv? Nei. Har de blitt montert av autorisert merkeversted. Ja. Endret 17. oktober 2008 av toretang5 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 du har full klagemulighet da en slik kontroll er å regne som et forvaltningsvedtak. Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 Hei Jeg har noen oppfølgingsspørsmål til mitt innledende EU-kontroll spørsmål: 1. Min samboer tok en EU-kontroll. Hun leverte deretter bilen inn til et annet verksted med beskjed om at hun ville ha ny EU-kontroll der. Hun nevnte da ikke at hun hadde vært et annet sted først. Da hun kom tilbake for å hente bilen, sa verkstedsjefen til henne: ”Du har jo allerede tatt EU-kontroll. Da ser jeg ingen grunn til at jeg skal ta en ny”. Min samboer forklarte da situasjonen. Han gikk så igjennom punktene fra den forrige EU-kontrollen, og strøk vekk de som ikke stemte, basert på hans mening. Hun betale ikke noe for denne kontrollen. 2. Jeg ringte et verksted i dag. Har også tatt EU-kontroll et annet sted. Basert på min samboers erfaring, opplyser jeg i telefonen at jeg har allerede har tatt kontroll, men at jeg er uenig i et par punkter. Jeg spør da om de kun vil kontrollere de punktene. Hun svarer da at jeg må ha ny EU-kontroll hos dem. Pris 500. Hvorfor denne forskjellen i praksis? Er det vanlig? Nå har jeg et annet spørsmål som vedrører både tid og penger. Jeg er altså uenig i 2 mangler som har blitt påpekt hos meg. Frontrute som må skiftes, og oljelekkasje. Etter min mening er frontruten helt ok, og etter min mening lekker ikke bilen. Den bare svetter, på samme måte som den har svettet gjennom 3 EU-kontroller tidligere. Verkstedet kunne heller ikke si med sikkerhet at jeg hadde oljelekkasje. De bare TRODDE det, men gav meg allikevel en 2 feil. Hvis det nå viser seg at det faktisk er jeg som har rett, d.v.s. at frontruten er ok, og at det ikke er oljelekkasje, kan jeg da bare ikke egentlig droppe hele EU-kontroll nummer 2? (Det var kanskje det som ble indikert av en tidligere poster?) Hvis jeg leverer inn bilen til et annet verksted enn det første for godkjenning, og manglene som var påpekt av det første verkstedet IKKE var reelle, så vil jo disse ”manglene” i praksis se ut til å være fikset. Altså: Hvis bilen faktisk IKKE har en oljelekkasje (som jeg mener), og frontruten faktisk ER ok (som jeg mener) , så vil jo verksted nummer 2 ikke finne noen feil. Spørsmål 3: Hvis man tar en etterkontroll (Med "etterkontroll" mener jeg da når man leverer inn bilen "mangelfri" for kontroll av at den faktisk er mangelfri) etter den første EU-kontrollen, og bilen ikke blir godkjent. Er man da låst, eller kan man ta en ny EU-kontroll? 1 Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Be om å ta en etterkontroll et sted (uten å fikse feilene). Da sjekkes de aktuelle punktene, oppfyller man fremdeles ikke kravet, er det ikke verre enn at man blir avvist og må vise bilen på ny etterkontroll når feilene er utbedret. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Hei. Synes svarene her var litt rotete, så jeg spør helt konkret: Kan jeg ta bilen min på to eller flere forskjellige eu-kontroller, og velge fritt hvilken av kontrollsedlene jeg vil følge opp? Altså, Verksted A gir 5 toer-feil, og Verksted B gir 2 toer-feil. Hvis jeg fikser bilen etter Verksted B sin kontrollseddel, blir da bilen godkjent, selv om Verksted A fant tre feil mer? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Altså, Verksted A gir 5 toer-feil, og Verksted B gir 2 toer-feil. Hvis jeg fikser bilen etter Verksted B sin kontrollseddel, blir da bilen godkjent, selv om Verksted A fant tre feil mer? Jeg vil tro det*, men hvorfor ta to komplette kontroller? En etterkontroll (som kan tas hvor som helst) er jo billigere enn en full kontroll, og da ser verksted B kun på de punktene det er anmerket feil på. Om verksted B da fortsatt bare finner to av de fem feilene verksted A gjorde, så retter du dem og tar en ny etterkontroll. Det du kanskje håper på er at verksted B er mindre grundige på hovedkontroll enn etterkontroll, og slik sett skal overse tre reelle eksisterende feil, men det tviler jeg litt på... *med mindre verksted B har adgang til å gå inn på vegvesenets systemer og se at det allerede er registrert utført (men ikke godkjent) en kontroll, noe jeg tviler på. Ved etterkontroll på annet verksted enn hovedkontrollen må du så vidt jeg har forstått ha med kontrollseddelen, noe som viser at verkstedet i alle fall ikke har adgang til å lese ut hvilke feil som er funnet på hovedkontroll hos et annet verksted. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Kontrollfristen nærmer seg med stormskritt, så jeg prøver igjen: Kan jeg ta bilen min på to eller flere forskjellige eu-kontroller, på forskjellige verksteder, og velge fritt hvilken av kontrollsedlene jeg vil følge opp? Altså, Verksted A gir 5 toer-feil, og Verksted B gir 2 toer-feil. Hvis jeg fikser bilen etter Verksted B sin kontrollseddel, blir bilen da godkjent, selv om Verksted A fant tre feil mer? Ønsker et konkret svar. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Kan jeg ta bilen min på to eller flere forskjellige eu-kontroller, på forskjellige verksteder, og velge fritt hvilken av kontrollsedlene jeg vil følge opp? ja Altså, Verksted A gir 5 toer-feil, og Verksted B gir 2 toer-feil. Hvis jeg fikser bilen etter Verksted B sin kontrollseddel, blir bilen da godkjent, selv om Verksted A fant tre feil mer? ja (og sånn forøvrig er det neppe noe lurt/vits i å brilljere eller lage mer oppstyr rundt hvorfor eu-testene endte forskjellig, bare "riv i stykker" den/de første og hold munn kanskje? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Nå er det vel helt greit at det som er feil og som må gjøres noe med oppdages. Så det kan gå begge veier. Noen finner feil som ikke er feil, mens andre kanskje ikke ser feil som burde ha vært gjort noe med. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 (endret) En kamerat kjøpte en bil for 12 tusen.. Han tok eukontroll, og fikk feil som kom til å koste godt over 12k å ordne.. blandt annet alle foringene i bakstillingen.. Han skjekket selv, og klarte ikke å se at de var gåen.. så han tok bilen til biltilsynett, å fikk beskjed om at 2 av foringene var litt slitne, men ikke nødvendig å bytte.. Noen verksted er veldig slue, så er greit om man kan dra en ny plass å få tatt EU kontroll. Jeg for min del tar EU kontroll med min Ford på ett merchedesverksted, for de er ikke spesielt intresert i å ordne noe annet enn merchedeser Edit: er 6 foringer i bakstillingen på vedkommende sin bil.. 6 som er gåen, og 2 som er litt slitne er en vesentli forsjell.. Endret 1. april 2011 av Complexity Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Klart det er mye snusk både den ene og den andre veien. Noen ganger går det også på hva man vurderer som slitent, selv om det skal finnes retningslinjer. De har blant annet ikke lov til å spekulere i hvor lenge ting holder, så lenge det er bra nok der og da. Tilstanden på kontrollseddel sier bare noe om bilens tilstand i kontrolløyeblikket. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Du kan vel få kontrollsedler i flere bind... Det er vel bare godkjenningen som blir innrapportert? -C- Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Jeg kan ikke fatte at man kan ta EU kontroll (med mangellapp) flere steder. Et verksted rapporterer vel inn til Statens vegvesen hvilke feil og mangler man har på kjøretøyet, som deretter blir godkjent etter utbedring. Hvis man på kontrollsted nr 1 har f.eks 5 feil. Reiser til kontrollsted nr 2 som finner 4 feil, så er vel ikke den 5. (opprinnelige) feilen borte, og dermed vil ikke bilen bli godkjent. Eller?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå