Gå til innhold

Spyder3 kallibrering. Ikke riktige farger. Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Kjøpte Spyder 3Elite for 2 uker siden. Men får ikke riktige farger på den bærbare. Den har bare backlight å justere. 2,2 6500. Backlight på 60% (hakk 6 av 10). Får gamma 2,29 Whitepoint 0.311, 0.330. Ambient level: medium.

Bruker http://www.fotoimport.no/testfil.jpg. Oppe i høyre hjørnet er det noen barn + fargekart osv. Dette bildet har jeg i papireksemplar fra prøvetrykk på Akerfoto.

Veldig mye er bra, men ansiktene skulle vært litt varmere og ser jeg på fargekartet at det skulle være litt mere knalle farger der. Fargene er litt blasse på skjermen.

Hvrdan kan jeg fikse dette?

På stasjonære med Eizo skjerm, kallibrerte jeg en gang med RGB gain. Dette ble helt supert. Håper dere har noen tips til meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veldig mye er bra, men ansiktene skulle vært litt varmere og ser jeg på fargekartet at det skulle være litt mere knalle farger der. Fargene er litt blasse på skjermen.

Hvrdan kan jeg fikse dette?

Det er nok et fenomen du må leve med, at bærbare skjermer ikke lar seg kalibrere 100%. Men fargegjengivelsen skal kunne bli OK, så om det oppstår direkte feil farger, er det mulig at du kan prøve igjen. Men slik du beskriver det, er jeg redd det er lite å hente.
Lenke til kommentar

Har pr?undt 30 ganger med forskjellige backlight innstilt.

Mulig jeg kan bruke Nvida sin fargegreie ?ruke RGB der? Virker som kontrasten og alt er riktig, men hudtonene blir litt for bleke og r?r?sv blir for blasse.

Fikk igjen fra labben noen bilder. Da ble de for røde i ansiktet. På skjermen ser de bra ut.

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

Pust og pes. Kalibrering av skjerm er ikke så lett som jeg hadde håpet. Eller lager jeg meg problemer?

Begynte å teste litt på CRT Eizo skjermen min. Den resatte jeg og stilte så til 6500Kelvin. Startet kalibreringen å stilte RGB gain til forskjellen ble 0,02. Gamma ble på 2,22.

På dette bildet http://www.fotoimport.no/testfil.jpg Øverst til høyre av barne. Rett over er det en pallett med farger. Her stemmer ikke alle fargene, men noen med det samme bildet jeg har fått fra Akerfoto for å sammenligne skjermen.

Går jeg på bildene jeg har fått tilbake fra (Elkjøp/Japan Photo). Ca 15 bilder. Tar jeg bildet av sønnen min har han en sort genser med hvit skrift. På bildene jeg har fått tilbake ser jeg at den hvite skriften har litt rødskjær. Dette kan vel gjøre at ansiktet blir litt for rødt?

Så mitt spørsmål er hva jeg skal stole på? Kan kopien jeg har fått fra labben være litt feil? Får mer naturlig bilder på Eizoskjerm og HP bærbare skjerm. Men det skyldes kanskje at jeg har forandret litt i Lightroom først slik at det blir greit.

Denne testfila er den 100% scannet og viser riktig når jeg laster ned denne og åpner på min PC + at jeg forstørrer den litt?

Eller kan bildet jeg har fått fra Akerfoto ikke stemme helt?

Hva om jeg kjøper meg en printer. Vil jeg få enda et kalibrerings problem?

Lenke til kommentar
Pust og pes. Kalibrering av skjerm er ikke så lett som jeg hadde håpet. Eller lager jeg meg problemer?
Første punkt du må sjekke, er at du ikke har andre fargestyringsprogammer kjørende, enten i skjermkortdriver eller programmer som Adobe Gamma. Adobe Gamma ligger standard inne dersom du har Photoshop installert. De vil kludre til kalibreringen.

Så mitt spørsmål er hva jeg skal stole på? Kan kopien jeg har fått fra labben være litt feil?
De fleste fotolabber kjører autokorrigering av bilder dersom du ikke spesifikt ber dem om å la være. Det vil nødvendigvis forandre på bildet ditt, og kan få et bilde som er perfekt ut på skjerm til å se dårlig ut på papir. Grunnen til at dette gjøres, er at de aller fleste redigerer ingenting på bildene sine, og at bildene i de fleste tilfeller blir bedre på denne måten, hvis man ikke har hatt bildet inne i Photoshop. Autorutinene er pussig nok ikke alltid enig med øyet ditt...

Hva om jeg kjøper meg en printer. Vil jeg få enda et kalibrerings problem?
Dersom du lar Photoshop styre farger, kan du stort sett klare deg fint med de medfølgende fargeprofilene. Du kan få bedre resultater om du kalibrerer selv, men da har du fått deg en heltidshobby. Du skal være ganske godt trent for å se de store forskjellene uansett...
Lenke til kommentar

Kjørte format C og reinstallerte maskinen for 2 uker siden. Har ikke lagt inn Photoshop enda. Bare Lightroom 2,0.

Jeg heller litt til at bildene på skjermene mine er riktige da begge er kallibrert og har mere riktige farger enn fra labben.

Men det blir jo litt forskjell om jeg bruker 2,2 6500K eller Lstar6500. Men ikke så store forskjellen. Lstar6500 blir litt mørkere.

Lenke til kommentar
Kjørte format C og reinstallerte maskinen for 2 uker siden. Har ikke lagt inn Photoshop enda. Bare Lightroom 2,0.

Jeg heller litt til at bildene på skjermene mine er riktige da begge er kallibrert og har mere riktige farger enn fra labben.

Men det blir jo litt forskjell om jeg bruker 2,2 6500K eller Lstar6500. Men ikke så store forskjellen. Lstar6500 blir litt mørkere.

Sjekk om Adobe Gamma ligger i oppstarten likevel, det kan hende Lightroom også legger den inn. Ellers tror jeg også at det er autokorreksjon fra labben som har ødelagt fargene på printet...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...