Teds Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Hei! PS: Var usikker på om denne skulle i "Internett og nettverk" eller i "Antivirusprogrammer og datasikkerhet". Flytting kan derfor gjøres om innlegget ligger feil! Ettersom jeg nå går IT-studier, har jeg fått tildelt et hjemmeområde på skolens servere. Problemet er å få tilkoblet maskinen til denne serveren, hjemmefra. Konfigurasjonen baserer seg på VPN-tilkobling mot skolens nettverk; dette fungerer knirkefritt. Problemet utarter seg ved forsøk på oppkobling mot skolens server. Jeg bruker den integrerte funksjonen i Vista som heter "Legg til en nettverksplassering", denne gjennomgås, men ved godkjenning av serverens adresse får jeg en feilmeldig som sier at adressen er ugyldig. Etter litt feilsøking har jeg funnet ut at ESET Smart Securitys brannmur blokkerer tilkoblingen på mitt trådløse hjemmenettverk, for når jeg slår av den integrerte brannmuren, fungerer det. Spørsmålet mitt er av den grunn; hvordan kan jeg få tilgang til skolens server uten å måtte slå av brannmuren hver gang? Meningen er å finne en funksjon i brannmuren som kan slippe gjennom tilgangen, men den er ikke funnet (ennå). Nå sitter jeg på skolens nettverk og tilkoblingen fungerer her knirkefritt. Derfor virker det som om tilkobling til server gjennom en VPN-funksjon virker for "usikkert" for ESET Smart Security sin brannmur. Håper noen forstod meg, og spør heller om det skulle være noe. Hilsen Ole Martin Haugesten! Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Hei! Det at du må slå av brannmuren i seg selv har en ganske logisk forklaring som du sikkert selv forstår. De er veldig forsiktig når det gjelder kommunikasjon fra utsiden til innsiden. Også at maskinen din m/ brannmur også er forsiktig. Det du kan gjøre er å kontakte IT-Drift eller IT-avdelingen på din skole og høre om hvilken port VPN-tilkoblingen skal lytte på å åpne den i brannmuren m/ portnummer. Går du på Høgskolen i Østfold, i såfall hvilken? Lenke til kommentar
Teds Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Stemmer det, går på Remmen i Halden! Problemet er da hvordan man åpner porter i brannmuren til Eset Smart Security? På skolens sine sider står det beskrevet til en viss grad hvilke porter som skal åpnes, men jeg får det fanken ikke til! Link: Her kan dere se! Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Hmm, jeg kan sjekke litt i morgen. Er faktisk lærling @ IT-Drift (Sarp), så kan sjekke det ut i morgen. Er litt sent nå, og i morgen kan jeg kontakte diverse folk Lenke til kommentar
Teds Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Hmm, jeg kan sjekke litt i morgen. Er faktisk lærling @ IT-Drift (Sarp), så kan sjekke det ut i morgen. Er litt sent nå, og i morgen kan jeg kontakte diverse folk Takker så meget! Sendte også en mail til ITVakt sin mailadresse og i mellomtiden bruker jeg Windows sin integrerte og lar Smart Security sin være slått av! Får kanskje også legge inn en post på ESET sitt offisielle forum.... Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Fikk noen tips her, det ene var å bare bruke den integrerte brannmuren i Windows. Ellers så kan du kontakt Ted eller Kari Mohammed @ Remmen. Det er utrolig gode på nettverk Lykke til forresten, si hvordan det går også! Lenke til kommentar
Teds Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Takk for all hjelp jeg har fått fra deg! Sendte som sagt mail til IT-vakt og de kunne ikke hjelpe meg så veldig mye. Regner med at jeg finner ut av det selv etter hvert. Som sagt skjer problemet kun på nett utenfor HIOF sitt så det hjelper ikke så mye å spørre andre ettersom jeg ikke kan ta de med meg hjem og vise dem. Skal fikle og trikse litt med brannmuren og i verste fall blir løsningen å bare slå av brannmuren hver gang jeg skal inn på serveren. Takk for all hjelpen likevel! Lenke til kommentar
affe90 Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Takk for all hjelp jeg har fått fra deg! Sendte som sagt mail til IT-vakt og de kunne ikke hjelpe meg så veldig mye. Regner med at jeg finner ut av det selv etter hvert. Som sagt skjer problemet kun på nett utenfor HIOF sitt så det hjelper ikke så mye å spørre andre ettersom jeg ikke kan ta de med meg hjem og vise dem. Skal fikle og trikse litt med brannmuren og i verste fall blir løsningen å bare slå av brannmuren hver gang jeg skal inn på serveren. Takk for all hjelpen likevel! Flott at du får ordning på det, bare på en annen måte. Bare hyggelig å kunne hjelpe! Lykke til videre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå