Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sammenhenger, eller allerede klarlagt fasit?

problemer

Anbefalte innlegg

Vi leser om det om ikke daglig, men ihvertfall avogtil om artikler som omhandler altifra mat, livsstil tobakk o.l med sammenhenger som kreft og hjerte / karsykdommer.

Felles for dem alle sammen er uansett at på ett eller annet tidspunkt så ble legevitenskapen og de medisinske feltene fyllt med ny kunnskap og man begynte å bli veldig opplyst om sammenhenger mellom fedme og mat og kreft og tobakk o.l.

Felles for alle kreftformer er at tobakk har en negativ innvirkning, men også røykt mat har dette iforbindelse med magekreft f.eks.

For å dra det inn i litt perspektiv:

Menneskehjernen (slik jeg har lest at den fungerer) så søker den alltid etter en logisk og enkel forklaring til hvorfor og hvordan ting fungerer.

Når man ikke finner logiske årsaker så spinner man videre på teorier man har lest og trekker ut bruddstykker som stemmer med det man tror og på det viset lager sin egen teori og i noen tilfeller konspirasjonsteori.

Og det er kanskje det dette kan oppfattes som:

En konspirasjonsteori.

På korrekt meg om jeg tar feil, men amfetamin ble brukt som slankemiddel opptil 60 tallet og senere forbudt for så å komme frem igjen som legemiddel for ADHD.

Men fremdeles er amfetamin omfattet av narkotikaforbudet, selv om det er lovlig for noen sykdommer.

Før jeg sporer meg selv av:

Kan disse artiklene om fedme, kosthold, kreft og tobakk ha en sammenheng med at man forsker i en retning hvor fasiten allerede er bestemt for å gjøre det enkelt, siden ikke alt kan forklares, men bare skjer?

Det blir jo sagt at fisk hjelper mot struma, men alikavel kan man få struma selv om man spiser fisk.

Og kreft kan man få selv om man ikke røyker, og overvekt kan man få selv uavhengig av kosthold.

Så er tobakk så farlig som det blir sagt, eller er dette kun ett resultat av at fasiten allerede er bestemt?

Om ikke teflonminne spøker helt med meg så mener jeg å huske jeg leste en artikkel som tilbakeviste endel påstander ang kreft og tobakksbruk hvor det ikke var noen klar årsakssammenheng hvor tobakk i seg selv var nok til å utvikle en kreftcelle.

For selv om legevitenskapen er kommet mye lengre idag enn for 30 år siden så vet man ikke alt, og de lærde strides, selv om hvordan og hvorfor en kreftcelle utvikler seg, selv om man til enhviss grad har klart å finne ut hvordan, så har jeg enda tilgode å se noe som forteller om at tobakk ødelegger DNA i en celle!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...