Gå til innhold

Sette opp filserver mm, med raid

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har en maskin til overs nå som jeg hadde tenkt å kjøpe inn et par nye disker til, og sette opp som en filserver i tilegg til at jeg hadde tenkt til å bruke den som web ftp og mailserver. Ubuntu som jeg har tenkt til å kjøpre som OS.

I utgangspunktet tenkt til å ha 3 disker i den, en liten til / systemet samt web og mail tjenestene, og kjøre de to resterende diskene some date disker som windows maskinene også skal ha tilgang til for lagring av data.

Spørsmålet mitt da, går det ann å installere det på denne måten, og kjøre raid1 på data diskene? Hvis dette går, er det da mest hensiktsmessig å formatere "data" diskene i ntfs eller er jeg nødt til å kjøre ext på disse for å få til software raiden? Raid1 er det som vil være best for mer her for å sikkre dataene best mulig? (har ikke råd til en disk til akkurat nå, er student)

Spørsmål 2, noen som veit om noen gode step-by-step guider på hvordan jeg gjør dette? Da tenker jeg i hovedsak på raid1 delen og delinga til windows, mail web og ftp delen klarer jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men ikke noe problem med at data diskene kjører ntfs?
Det er ingen grunn til å bruke ntfs overhodet, mapper blir uansett delt ut over nett med Samba eller ftp. Du kan installere Ubuntu på den ene disken som vanlig, og sette opp Raid1 på de to andre etterpå, bruk ext3 filsystem på alle. Vurder å sette opp LVM med en gang. Du finner grei gjennomgang her:

https://help.ubuntu.com/community/Installation/RAID1 - uten LVM

https://help.ubuntu.com/community/Installation/RAID1+LVM - med LVM

Apropos sikring av data, husk at redundans (eks. Raid1) ikke erstatter back-up.

Sjekk signaturen min (nest siste side) for oppsett av web-server og Postfix+Cyrus+Squirrel, ftp-oppsett finner du på siden før hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...