Gå til innhold

Snik/skarpskytter i førstegangstjenesten.

klopklop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan fungerer dette med å bli snik/skarpskytter i militæret? Er dette noe man søker om, også bli tatt opp i løpet av slutten på førstegangstjenesten?

Men hva må til for å bli en sånn skytter i militæret? Går det an i førstegangstjenesten?

Ja, det går an. Jeg gjennomførte rekrutten min i Pansret ingeniørkompani (Ingeniørbataljonen) og der kunne man på slutten søke om stilling som skarpskytter i en av M113 vognene i en Sting-tropp (Stormingeniør). Eneste kravet var å skyte bra med HK416. Våpenet man da blir opplært i er Berrett M82 .50 cal - også kalt 12,7 og MØR i norske sammenhenger. Ellers tror jeg at standardvåpen til vanlig er en annen rifle som jeg ikke husker navnet på.

Standardrifle til skarpskyttere i INGBN? NM 149 du tenker på?

Lenke til kommentar

I et skarpskytterlag slik du beskriver det (det finnes andre typer skarpskyttere enn akkurat den typen du beskriver. MJK bruker faktisk "sniper" som betegnelse på den slags skarpskyttere) så har man gjerne to typer våpen, en 5.56 eller 7.62 og en 12.7mm. Da er den ene skytter med finkalibret, og den andre skytter med grovkalibret.

Lenke til kommentar
I et skarpskytterlag er det alltid en skytter og en observatør. Jeg har lyst til å bli skarpskytter og IKKE observatøren, det virker utrolig kjipt. Hvordan velger jeg det??

I skarpskytterlag med observatør og skytter i førstegangstjenesten bytter dere på de to oppgavene under treningene. Begge skal lære å observere, begge skal lære å skyte. Det har i praksis svært lite å si hvilken av disse to stillingene du får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...