klopklop Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Hei, Hvordan fungerer dette med å bli snik/skarpskytter i militæret? Er dette noe man søker om, også bli tatt opp i løpet av slutten på førstegangstjenesten? Fikk innkalling men er for øvrig lærling offshore. Fikk derfor utsatt førstegangstjenesten til en gang i 2010. Dette er noe jeg har lyst til, og lurer veldig mye på hvordan dette fungerer. Har sett på en del forum der folk lurer på det samme som meg her, men ettersom jeg leser, så blir det masse krangling om forskjellen på snik og skarpskytter, så får egentlig ikke svar Det er visst en vesentlig forskjell ettersom jeg har forstått. Men hva må til for å bli en sånn skytter i militæret? Går det an i førstegangstjenesten? Takk=) Lenke til kommentar
Husam Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Hei. Det går fint an å bli skarpskytter i førstegangstjenesten. Jeg var det blant annet. Om det er absolutt det du vil vet jeg at det er muligheter i 2.Bataljonen og Ingeniørbataljonen på Skjold leir i Troms. Da får du forøvrig i tillegg et flott år om du er glad i fysisk aktivitet og fin natur, forutsatt at du får deg en operativ stilling (som f.eks skarpskytter! ). Det er forøvrig helt fantastisk å skyte 12.7mm-skarpskytterrifla (Barrett M82), kjempemoro når du etterhvert blir ordentlig god i det også! Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Hei. Det går fint an å bli skarpskytter i førstegangstjenesten. Jeg var det blant annet. Om det er absolutt det du vil vet jeg at det er muligheter i 2.Bataljonen og Ingeniørbataljonen på Skjold leir i Troms. Da får du forøvrig i tillegg et flott år om du er glad i fysisk aktivitet og fin natur, forutsatt at du får deg en operativ stilling (som f.eks skarpskytter! ). Det er forøvrig helt fantastisk å skyte 12.7mm-skarpskytterrifla (Barrett M82), kjempemoro når du etterhvert blir ordentlig god i det også! Slenger inn at du også kan bli skarpskytter i Kavalerieskadronen i Panserbataljonen som holder til På Setermoen og i Jegerbataljonen som holder til i Porsanger (intill videre). Og til trådstarter. Det heter ikke snikskytter:) Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 HMKG har til opplysning også skarpskyttere i rek-troppene sine. Lenke til kommentar
Gene Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 HMKG har til opplysning også skarpskyttere i rek-troppene sine. Men ikke søk HMKG for å bli skarpskytter. Det er idioti Rek-troppene blir forøvrig omdøpt til Jegertropper fra 8. oktober Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Mener også at mulighetene for skarpskytter i HV er borte. Mener å ha hørt det et sted Det er i hvert fall skarpskyttere i Kavalerieskadron i Panserbataljonen. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Men hva må til for å bli en sånn skytter i militæret? Går det an i førstegangstjenesten? Sats på kavesk i PBN. Jeg skal dit i januar. Selvom jeg ikke har tenkt til å satse på kavesk men heller stormesk har jeg hørt kjempemye bra om PBN og Setermoen. Enten dit eller jegerbataljonen. Du må være i god fysisk og psykisk form. Du må vise god motivasjon og gode instillinger da det som regel er mange som kjempe om få plasser. Her gjelder det å kunne skille seg ut blant mengden. Og ja.. går fint ann å gjøre det i førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 thomsi: Du har en kavalerieskadron i 2BN også. Der jeg var i rekrutten. De har et skarpskytterlag, med en lagfører som ble hentet fra panser i år. Så om du går for panser eller 2BN er ganske hipp som happ. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 thomsi: Du har en kavalerieskadron i 2BN også. Der jeg var i rekrutten. De har et skarpskytterlag, med en lagfører som ble hentet fra panser i år. Så om du går for panser eller 2BN er ganske hipp som happ. Helt riktig, men som kommende mink er jeg jo nødt til å anbefale PBN fremfor 2.bn. :!: Må jo også få nevne at jeg lo rimelig godt da jeg leste på Utvalgt.no at det var en som anbefale Sabaton med Panzerbattalion på en av 2.bn sine tråder. Keep up the good work Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 HMKG har til opplysning også skarpskyttere i rek-troppene sine. Men ikke søk HMKG for å bli skarpskytter. Det er idioti Rek-troppene blir forøvrig omdøpt til Jegertropper fra 8. oktober Serriøst? Betyr det at nåværende kont./den som kommer til huseby nå, får statusen jegere på folka sine fra rek? Forøvrig har vell KESK noen skarpskyttere? Men veien dit kan jo være ganske hard i og med at de fleste KESKgutta kommer fra HJK opptak Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 KESK? Kampeskadronen på Rena.. Har mye av de samme arbeidsoppgavene som HTTS.. altså markører. Og som herzeleid skriver er det mange folk som faller ut av fallskjermjegeropptaket som kommer seg hit. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Aha. Skriv kampesk da. KESK kan forveksles med kavesk. Lenke til kommentar
KS Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Mener også at mulighetene for skarpskytter i HV er borte. Mener å ha hørt det et sted Det er i hvert fall skarpskyttere i Kavalerieskadron i Panserbataljonen. Vel skarpskytteren i hvert enkelt geværlag i en vanlig geværtropp er borte. Men det finns sikkert noen andre troppeformer som fortsatt har skarpskytter. Gjetter på at I-styrken har noe, ihverfattl de som tar mest av øvelsebudsjettet. Ellers så driver jo HV en ganske omfattende opplæring i skarpskytting, også av personell fra hæren og andre NATO-land: Se link Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Mener også at mulighetene for skarpskytter i HV er borte. Mener å ha hørt det et sted Det er i hvert fall skarpskyttere i Kavalerieskadron i Panserbataljonen. Vel skarpskytteren i hvert enkelt geværlag i en vanlig geværtropp er borte. Men det finns sikkert noen andre troppeformer som fortsatt har skarpskytter. Gjetter på at I-styrken har noe, ihverfattl de som tar mest av øvelsebudsjettet. Ellers så driver jo HV en ganske omfattende opplæring i skarpskytting, også av personell fra hæren og andre NATO-land: Se link Ja okei, jeg har ikke så mye greie jeg skjønner du. Veit bare det at en som skal ut samtidig som meg ble omplassert fra skarpskytter i HV til Pnb fordi noe ble lagt ned. Lenke til kommentar
End-re Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) Er i HV nå (hvuv) og her er det en egen skarpskyttertropp. Vi fikk velge første dagen vi kom inn hva vi ville (jeger,innsats,skarpskytter) men dog så ble over halvparten av de som hadde valgt skarpskytter flyttet over til jeger/innsats da de kun skulle ha de 20 (?) beste av de som hadde valgt skarpskytter. Endret 2. oktober 2008 av egzeth Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 KJøpt deg Tom Bakkelis nye bok, "Ett skudd. En død" Der skriver han om de norske skarpskytterne. Jeg fikk boka i posten for en drøy time siden, og har nå kommer halvveis. Skal prøve å lese den ut i kveld og kanskje komme med litt synspunket etterpå. Hittil er det noe som er bra, og noe som er dårlig. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Ta det han skriver med en klype salt. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Hvordan fungerer dette med å bli snik/skarpskytter i militæret? Er dette noe man søker om, også bli tatt opp i løpet av slutten på førstegangstjenesten? Men hva må til for å bli en sånn skytter i militæret? Går det an i førstegangstjenesten? Ja, det går an. Jeg gjennomførte rekrutten min i Pansret ingeniørkompani (Ingeniørbataljonen) og der kunne man på slutten søke om stilling som skarpskytter i en av M113 vognene i en Sting-tropp (Stormingeniør). Eneste kravet var å skyte bra med HK416. Våpenet man da blir opplært i er Berrett M82 .50 cal - også kalt 12,7 og MØR i norske sammenhenger. Ellers tror jeg at standardvåpen til vanlig er en annen rifle som jeg ikke husker navnet på. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Ta det han skriver med en klype salt. Ett veldig godt råd ja.. For de som også har fått med hans første bok, "Norges Hemmelige Krigere" så er det mye man kan stille store spørsmålstegn ved. Det jeg sitter igjen med hittil er at mye er sakset fra forskjellige steder type mil.no. Han har jo også satt opp både forsvarsnett og milforum.net som kilder til den nye boka. Problemet hans vil jeg si er det journalistiske bakgrunnen som gjør at boka får ett journalistisk preg, og det er ikke slik jeg ønsker å lese denne type ting. Vet ikke om det er andre som har fått tak i "Ett skudd. En død" enda (forøvrig, veldig rar tittel. Burde vært Ett skudd, Ett drap" eller noe i den duren), så syns jeg kapittelet "Faget velger mannen" er veldig dårlig. Her blir det mye gjentagelser og det er helt klart at mye er sakset fra militæret forumer og andre sider. Er mye faktadritt som egentlig er ganske uinteressant. Men jeg skal ikke komme med en endelig dom før jeg har lest ut boka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå