Gå til innhold

Hvem er Antikrist?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke si at den egentlig handler om Jesus, selv om den i dag etter min mening først gjorde det

Nå har det seg sånn at i Norge feiret vi jul lenge før kristendommen kom hit.

Og mange av de gamle tradisjonene lever fortsatt videre.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal ikke si at den egentlig handler om Jesus, selv om den i dag etter min mening først gjorde det

Nå har det seg sånn at i Norge feiret vi jul lenge før kristendommen kom hit.

Og mange av de gamle tradisjonene lever fortsatt videre.

Den gangen het det joul tror jeg... Det var kanskje før danskene det? :)

Er til dels enig med sondre om at jula har blitt en enorm kjøpefest der de fleste ikke lenger tenker på jul som annet enn et jævla mas om gaver, shopping og stress og mas.... Har selv tre unger og kjenner til dette like bra som de fleste som har opplevd jul med unger. Men i de siste årene har vi satt på bremsen, da vi oppdaget at ungene ikke brøy seg katta om HVA de fikk i gave, men hvor MANGE gaver de fikk.... Etter det handlet vi inn mye mindre gaver og fikk de til å sette opp en kort liste over ting de VIRKELIG ønsket seg isteden for en lang med bare "ting" som egentlig ikke betydde en dritt.. og det hjalp! I de senere årene har vi hatt rolige juler der kos og trivelig samvære har vært gjennomgangen sammen med familie og venner. Jule gavene er som regel kjøpt inn lenge før jule rushet begynner og de "dyre" tingene, (playstation, spill og lignende) som har en tendens til å stige i pris noen måneder før jul, kjøper vi på salg i januar :) . Meget greit spør du meg! Tror flere burde sette på bremsen da jul for mange er et helvettes mas og fryktelig stressende... ihvertfall for de med unger, som merker kjøpe presset like mye som oss voksne....

Sant og si tenker jeg aldri over hvem/hva/hvor kan være antikrist da det har gått opp for meg at dette er en del av indoktrinerings pakka til de kristne for å beholde "flokken" der dë skal være, for skremt til egentlig å tenke selv... De påstår at de tenker selv, men de er egentlig redde for hva som vil skje hvis de virkelig tenker selv, på utsiden av den trygge (les:godkjente) "boksen" de er opplært til å tenke i. Så antikrist er forbeholdt de kristne og er, som jeg sa, laget for å beholde dem troende og passe skremte slik at de ikke går hen og tror på tullete ting som big bang og evolusjon og vitenskap og slikt... Før gjorde de kort prosess med alle som påsto noe annet enn den gamle boken, men de dagene er over er jeg redd.... For meg ser det ut til at de tror dette er noe jesus har advart dem mot, men det de blir advart mot er egentlig å miste troen... å tvile. Eller søke "sannhet" andre steder.

Eller hva sier dere som er kristne? Er dere litt redde for guds straff hvis dere vakler i troen deres? Helt ærlig? Eller er dere redde for at hvis dere lever ut tvilen så vil dere bli umoralske, dårlige mennesker? Kopier av det dere tror er antikrist eller noe slik?

Lenke til kommentar

Takk for at du tok poenget WRS.

Og O3K, hvilke av de gamle tradisjonene er det som ennå er her?

Vel... det er litt vanskelig å forklare troen sin da. Men noe av poenget er at du skal ønske å komme til Jesus, ikke at du skal være redd for Ildsjøen - selv om å tro på Jesus naturligvis genererer en viss frykt for dette... men på den annen side tror du jo også på Jesus... og da er ikke Ildsjøen noen trussel mer.

Om jeg gjør noe galt, eller "synder", får jeg som regel dårlig samvittighet fordi jeg vet det er galt. Jeg angrer på det jeg har gjort, og en del av i alle fall min tro er at om du angrer oppriktig på en synd, blir den tilgitt. Jeg er ikke redd for noen straff, for jeg tror jeg at jeg som følge av at jeg erkjenner å ha gjort noe galt, får tilgivelse for dette gale og dermed slipper evig pinsel.

På den andre siden kan det hende det er mange gale ting jeg har gjort som jeg ikke visste var gale. Dette må jeg bare regne med ikke er tilfellet - hva annet skulle jeg gjøre?

Altså, jeg tror på Big Bang og evolusjon ogsåvidere.

FØR du sier at jeg som kristen MÅ tro på ALT som står i GT og NT og MÅ tolke alt dette HELT bokstavelig, må jeg si at for å være kristen skal man(etter de flestes mening) tro at Jesus Kristus har reddet deg fra straffen for syndene dine.

Altså - du trenger ikke engang vite noe om skapelsesberetningen. Og de fleste kristne er så vidt jeg vet klar over at disse er litt tåkete, unøyaktige, feil og kanskje metaforer. Om deler av 1. Mosebok virkelig er Guds ord, er de slik de er fordi det var alt for mye arbeid og helt unødvendig å forklare all moderne vitenskap og astronomi til uopplyste mennesker som levde for 6000 år siden.

Dette var da ganske dårlig skrevet og høres litt merkelig ut, men ja, jeg mener at vitenskapen har rett i de fleste tilfeller der de kommer frem til noe. Det er liten grunn for å nekte for det. Men dette er ikke et tema jeg tror vi skal ha i denne tråden siden jeg helst ville ha noen gode forslag til hvem som er Antikrist og hvorfor.

Dessuten... det er stort sett ingen "kristne" barn som får høre åssen det egentlig skal henge sammen før de sjekker Bibelen selv. Antikrist og Helvete er så vidt jeg vet ikke noe små barn får indoktrinert fra de er små; at det er noe skremme-saker i bildet tror jeg er omtrent helt feil. Foreldrene mine sa aldri noe om dette, og jeg tror jeg vet mer om dem enn det. Uansett hadde ikke det at de er kristne så mye å gjøre med at jeg ble det.

Lenke til kommentar

Så for å være kristen trenger en egentlig ikke å vite om annet enn Jesus? Men hva skal dere da med alt det andre i "guds ord", bibelen? Hvorfor skrives den ikke bare om? Eller tar ut det som passer, da dere allerede gjør det i dag?

Eller føler dere ikke at dere er "ekte" kristne hvis ikke hele sulamitten er med? :)

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig sånne debatter er latterlige. Kristen-Norges største problem er inkonsekvente kristne. De kristne som skal sensurere bibelen og ikke har nerver til å stå for det som er skrevet. "Det er skrevet for mange tusen år siden ,så det gjelder ikke for oss lenger" og "det er ikke sånn det er ment". Den andre gruppa som bare skaper trøbbel, er de som legger seg inn i hva bibelen lærer og begynner å utfordre spørsmål som ikke bibelen sier noe om. Helt konkret - når Genesis ble skrevet, var det ikke et tema hvor gammel jorden er. Heller sier ikke Bibelen noe om det. Så å snakke om seksdagersskapelse og milliarder av år, er litt tåpelig - det står faktisk ikke noe om det. Bibelen legger seg ikke borti hvor gammel jorda er - det var ikke et tema i gamle dager. Det å forvente at Bibelen skal ta opp alle aktuelle problemstillinger til enhver tid, er å forlange for mye.

Lenke til kommentar
Og O3K, hvilke av de gamle tradisjonene er det som ennå er her?
May Lis Ruus:

Luciafeiringen er en tradisjon som kirken adopterte fra eldre forestillinger.

Her i Norge er julegaver også en gammel hedensk skikk. Det var stormenn som ga julegaver, kanskje for å skape seg nye og stadfeste gamle allianser. Stormenn gav også julegaver til sine undersåtter. Ifølge Snorre-sagaen fulgte Eirik Jarl på begynnelsen av 1000-tallet, stormenns skikk og ga folkene sine jólagjöf (julegave) på åttende dag jul

Og dette er bare en liten knippe av tradisjoner som stammer fra før-kristne jueltider.

May Lis Ruus:

Mange av juletradisjonene vi i dag ser på som kristne, har altså sitt opphav i romerske og norrøne tradisjoner. Kirken så at det var vanskelig å utrydde de gamle skikkene folk satte pris på, og ga dem heller et kristent innhold slik at folk lettere kunne akseptere den nye religionen og gå vekk fra den gamle.

Ok, så quoter jeg, May Lis Ruus veldig mye, men hun vet mye og hun formulerer det bra.

Så konklusjonen er, mange av de gamle ikke-kristne tradisjonene lever videre. Forskjellen er bare at de har blitt adoptert av kirken. Så det meste som blir forbundet med moderne julefeiring her oppe i nord har eksistert her siden norrøn tid. Dette gjaldt ikke bare julefeiringen i Norden, men i hele det før-kristne Europa. Det hedenske opphavet til julefeiringen er årsaken til at Jehovas vitner ikke feirer jul.

Jeg er spesielt glad for at vi har beholdt ordet "jul", kirken prøvde å forandre navnet til "Kristmesse" men det høres bare trist ut spør du meg. Hvis vi absolutt skulle ha forandret det kunne vi bare ha valgt en direkte oversettelse av det engelske ordet, Christmas = krist(ent) mas.

Antikrist og Helvete er så vidt jeg vet ikke noe små barn får indoktrinert fra de er små

Jeg var et delvis indoktrinert barn og så lenge jeg kan huske så har jeg visst hva Helvete var. Selv om du ikke ble informert om Helvete helt fra starten av så betyr det ikke at andre har det. Gjorde du noe forferdelig slemt ble du sendt rett til Helvete. Så jeg følte at jeg var under tvang til å følge bibelens regler.

Jeg vil heller være snill av natur enn å være snill under tvang. Folk er snille og slemme i alle samfunn uansett religion eller livssyn. Men hvis du havner i Helvete om du ikke er snill så synes jeg det høres ut som om du ikke har noe valg enn å være snill, og da blir den snillheten plutselig ganske falsk. Jeg vil at folk skal være snille fordi de vil det, ikke fordi de må for å unngå Helvete. Vi trenger absolutt ingen form for helvete eller andre religiøse dimensjoner for å få folk til å følge lover og regler, det er derfor vi har fengsler og et rettssystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...