Gå til innhold

Hvem er Antikrist?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1.Joh 4,3 Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud. Det er Antikristens ånd, som dere har hørt skal komme. Og den ånden er allerede nå i verden.

Det er altså en ånd, ikke en person.

Men det skal jo også komme en person som kalles "fortapelses sønn"

2.Tess 2,3 La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er fortapelsens sønn. 4 Han står imot og opphøyer seg over alt som kalles gud og helligdom. Ja, han tar sete i Guds tempel og utroper seg selv til gud.

Så først skal det komme et frafall blant kristne, og så en som "tar sete i Guds tempel".

Så blir jo spørsmålet, hva Guds tempel er for noe, for det finnes jo ikke lenger. Vil det si at dette har skjedd før tempelet ble revet, eller kommer tempelet til å bli gjenoppbygget?

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Det blir feil konsekvent å si at det er en ånd. I åpenbaringen står det om en antikrist som skal komme. Han skal bli høyt aktet og godt ansett. Han skal få mange tilhengere,og ikke tydelig gå imot Guds ord. Iallefall ikke i begynnelsen. Skal finne bibelstedet når jeg gidder slå opp, om ingen gidder lete.

Lenke til kommentar

Er lenge siden jeg leste åpenbaringen, så trekk gjerne frem noe du mener forklarer tingene bedre. Men 1.Joh. sier jo bokstavelig talt at det er en ånd som er i verden. Det står at den allerede er i verden, og også at den skal komme. Så kanskje den tar bolig i et spesiellt menneske?

Lenke til kommentar
Det blir feil konsekvent å si at det er en ånd. I åpenbaringen står det om en antikrist som skal komme. Han skal bli høyt aktet og godt ansett. Han skal få mange tilhengere,og ikke tydelig gå imot Guds ord. Iallefall ikke i begynnelsen. Skal finne bibelstedet når jeg gidder slå opp, om ingen gidder lete.

Jeg tipper det er Julenissen!

satan_claus.jpg

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
1.Joh 4,3 Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud. Det er Antikristens ånd, som dere har hørt skal komme. Og den ånden er allerede nå i verden.

Det er altså en ånd, ikke en person.

Men det skal jo også komme en person som kalles "fortapelses sønn"

2.Tess 2,3 La ingen villede dere på noen måte! For først må frafallet komme og den lovløse vise seg, han som er fortapelsens sønn. 4 Han står imot og opphøyer seg over alt som kalles gud og helligdom. Ja, han tar sete i Guds tempel og utroper seg selv til gud.

Så først skal det komme et frafall blant kristne, og så en som "tar sete i Guds tempel".

Så blir jo spørsmålet, hva Guds tempel er for noe, for det finnes jo ikke lenger. Vil det si at dette har skjedd før tempelet ble revet, eller kommer tempelet til å bli gjenoppbygget?

Dette er jo det samme som å si at dere MÅ tro på gud dette jo... :roll:

Jeg må si at jeg nå og da beundrer religion.... Ikke fordi det er spesielt godt eller bra med religion, tvert i mot, men jeg beundrer måten de skremmer folk til å fortsette å tro... Som bibel sitatene over så godt beskriver er dette laget for å hanke inn de som måtte tvile.... :) Er nesten så en får tårer i øynene når en ser hvor godt dette tanke fengslet de sitter innestengt i virker... Med Hitler kunne du ihvertfall tenke det du ville så lenge du ikke sa dette høyt, men med denne guden de har kan de ikke engang tenke hva de vil uten å måtte føle en eller annen form for "synd"..... derav tanke fengsel.... hvis noen lurte.. :)

For tvilere blir tatt godt hånd om i den boken, det er sikkert. Husker da jeg selv begynte å tvile.... husker hvor redd jeg var for at gud virkelig skulle være sann allikevel og slå meg død med lyn eller andre uhumskheter fordi jeg tvilte... :( Det sto jo der og når en leser og gjentar dette lenge nok TROR en jo at dette vil skje en når en tviler, så det er best og ikke tvile.. Tankefengsel er det dette er... De skremmes fra å tenke selv, for hvem er de som tviler på guds ord også videre også videre.... Å så glad jeg er som klarte å tenke selv til tross for angsten jeg hadde når jeg fremdeles satt fast i tanke fengslet! Og jeg er sjaleglad for at jeg i dag kan tenke, føle og tro det jeg selv vil tro, uten å ha "vokteren" over med hvis jeg skulle tenke på noe "galt"...

Antikrist er funnet opp av disse snedige herrene som redigerte bibelen for å beholde medlemmene der de ville ha dem hvis de skulle tvile litt, ser dere ikke det? Det finnes ikke noen antikrist, kun oppe i hodene deres dette finnes og det er fordi prester og bibel STyRER dere til å tro på dette. Ser dere virkelig ikke dette selv? Da syntes jeg synd på dere, for dere sitter fremdeles dypt nede i tanke fengslet dere kaller deres tro med en ubarmhjertig gud som vokter... :(

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Noen som måtte lure får sette sammen følgende ord til en velkjent setning: "feed, don't, the, please, trolls".

Jeg tror Myagos har et godt poeng. Jula feires av de flestr kristne, men er i dagens samfunn egentlig blitt en "la oss kjøpe ting"-høytid der det fokuseres mer på materielle gleder enn Jesus, og selv om man jo har tradisjoner der familien samles og slikt, så passer dette rimelig godt med beskrivelsen om at Julenissen setter seg i Guds sete, dvs. tar over høytiden som er jula(og ja, jeg vet at dette egentlig var en annen type høytid før Pave Ettellerannet "overtok" den), og han bryter heller ikke åpenbart med noen regler. I tillegg elsker folk jula.

Julenissen er en god kanditat IMO.

Lenke til kommentar

Tror du julenissen er en karakter som eksisterer? Hvis ikke, så må jeg gratulere deg for å ha innsett at antikrist er det samme som julenissen, nemlig eventyr! Welcome to reality, bud! :)

Uansett, de færreste av oss ser på julen som en kristen høytid, det er faktisk en hedensk høytid vi feiret lenge før den ble "kristenisert". Det finnes heller ikke beviser for at Jesus ble født 24.dec.. hvis han i det hele tatt har levd da. Siden de kristene ikke klarte å fjerne denne hedenske julefeiringen... kristna de den istedet, og kom opp med masse tull for å hjernvaske befolkningen til å tro at vi tilba jesus fødsel på denne dagen! Disse sabotørene ødela dermed nesten en av nordens viktigste tradisjoner.

http://no.wikipedia.org/wiki/Jul

PS: Håper du ikke kaller RWS sitt fantastiske innlegg for trolling! Les det et par ganger, så ser du hvor rett han er.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Men 1.Joh. sier jo bokstavelig talt at det er en ånd som er i verden. Det står at den allerede er i verden, og også at den skal komme.

Dette er bare en teit universell regel som religioner tar nytte av.

Det er akkurat som bønn, uansett hva som skjer så har bibelen rett. Blir bønnen din svart så har gud hørt din bønn. Hvis den ikke blir svart så har du kanskje ikke ventet lenge nok, eller så er det en del av Guds store plan at den ikke skal bli svart. Men du kan ikke sette spørsmålstegn ved ubesvarte bønner heller, fordi: "Dere skal ikke sette Herren deres Gud på prøve". Her blir alle muligheter om tvil luket ut. Ved å si at "den allerede er i verden, og også at den skal komme" kan man når som helst forklare når noe/noen som anses som ondt/onde i et kristent perspektiv kommer fram.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Husker da jeg selv begynte å tvile.... husker hvor redd jeg var for at gud virkelig skulle være sann allikevel og slå meg død med lyn eller andre uhumskheter fordi jeg tvilte...

Kom til å tenke på min egen barndom når jeg leste dette. Hver gang jeg bannet inne i hodet mitt fordi jeg var sur eller skuffet så unnskyldte jeg meg ovenfor Gud. Så klart jeg var bare et barn, men kristen indoktrinering har sin virkning på små barn. Heldigvis klarte jeg å komme meg ut av denne bisarre virkelighetsoppfatningen. Det beste er at foreldrene mine har aldri gitt meg en eneste kristen lektur. Det var den lokale menigheten og barneskolen som sørget for det. Organisert religion roter fælt med barns hjerner. I en viss alder oppfattes det meste man blir fortalt som virkelighet sålenge man stoler på vedkommende.

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Jeg er antikrist og jeg er stolt av det :w00t: , neida fra spøk til spas( :tease: ) George W.Bush er antikrist.Nei, seriøst, må vi komme oss inn på riktig spor her. Er egentlig ganske enig med RWS selv om jeg selv aldri har vært i dette tankefengslet, sleip som en ål vettu :D

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker svar på dette fra et bibelsk ståsted, gjør du nok lurt i å stille slike spørsmål i "Tråden om kristendom" :)

Uansett; Jeg er også av den forståelse at "antikrist" handler om mennesker som fornekter Jesus, mens "fortapelsens sønn" fra Åpenbaringen er hva du tenker på.

Å sitte å spekulere i hvem dette eventuelt kan være tror jeg ikke fører med seg noe godt. Det står at han skal bli tilbedt som en gud, og så lenge du ikke tilber mennesker så har ikke du noe problem ;)

Lenke til kommentar
Tror du julenissen er en karakter som eksisterer? Hvis ikke, så må jeg gratulere deg for å ha innsett at antikrist er det samme som julenissen, nemlig eventyr! Welcome to reality, bud! :)

Uansett, de færreste av oss ser på Jula som en kristen høytid, det er faktisk en hedensk høytid vi feiret lenge før den ble "kristenisert". Det finnes ikke beviser for at Jesus ble født 24.dec.. hvis han i det hele tatt har levd da. Siden de kristene ikke klarte å fjerne denne hedenske julafeiringen... kristna de den istedet, og kom opp med masse tull for å hjernvaske befolningen til å tro at vi tilba Jesus på denne tiden! Disse sabotørene ødela dermed nesten en av nordens viktigste tradisjoner.

PS: Håper du ikke kaller RWS sitt fantastiske innlegg for trolling! Les det et par ganger, så ser du hvor rett han er.

Dette blir bare teit... først tar du det jeg sier bokstavelig når det åpenbart ikke er meningen, også anklager du kristendommen for en udåd(skal ikke ha noen definisjonsspørsmål her) jeg allerede har påpekt at en viss pave(husker ikke hvem) begikk.

Og hva trolling angår, så er du alt for trangsynt til å forstå at du ikke bidrar til diskusjonen.

Takk til de som holder seg noenlunde saklig og kommer med seriøse innlegg.

Lenke til kommentar
Og hva trolling angår, så er du alt for trangsynt til å forstå at du ikke bidrar til diskusjonen.

Sier du at det faktum at en religion har forandret på en nordisk tradisjon ikke er vesentlig?

Vi kan kritisere tempelridderne, men når det kommer til noe som har hendt rett rundt hjørnet så er det tabu?

For meg personlig feirer jeg jula uten å bry meg et hakk om kristendommen og dens verdier.

Jeg gidder ikke å dra til kirka for å høre på det samme evangeliet hvert eneste år. Nei da holder jeg meg heller hjemme med familien slik en koselig nordisk jul skal være. Jula handler om å være med de du elsker, ikke om å dra til en offentlig plass for å be om tilgivelse. Jeg kan ta en tur innom kirkegården og tenne et lys ved graver til avdøde familiemedlemmer fordi jeg respekterer de. Hvis de ekte juletradisjonene som betyr noe forsvinner så er det ikke mye igjen av dette landet.

Så å kritisere en religion for å ha ødelagt våre tradisjoner for å beskytte de fra videre ødeleggelse er ikke bare pisspreik. Kanskje for de som kun har Jesus i julen. Religion har allerede ødelagt nok av det som en gang var Norge.

Hvis det er noen som har lyst på en 100% kristen jul så kan dere dra til Jerusalem i julen, mens resten av oss blir igjen her og opprettholder de tradisjonene som hører til her og som betyr noe.

Lenke til kommentar

Uansett, de færreste av oss ser på Jula som en kristen høytid, det er faktisk en hedensk høytid vi feiret lenge før den ble "kristenisert". Det finnes ikke beviser for at Jesus ble født 24.dec.. hvis han i det hele tatt har levd da. Siden de kristene ikke klarte å fjerne denne hedenske julafeiringen... kristna de den istedet, og kom opp med masse tull for å hjernvaske befolningen til å tro at vi tilba Jesus på denne tiden! Disse sabotørene ødela dermed nesten en av nordens viktigste tradisjoner.

Dette blir bare teit... først tar du det jeg sier bokstavelig når det åpenbart ikke er meningen, også anklager du kristendommen for en udåd(skal ikke ha noen definisjonsspørsmål her) jeg allerede har påpekt at en viss pave(husker ikke hvem) begikk.

Takk til de som holder seg noenlunde saklig og kommer med seriøse innlegg.

Du sa jo at julenissen var en god kandidat, så hvordan kan du forvente at jeg skal vite om du tuller eller er sarkastisk? Du sier selv at det finnes et uhyre med tallet 666 brodert inn i bakhodet som har forkledd seg som en mektig og hyggelig person.

Tror man på slike eventyr, så blir man ikke overasket om man tror på nisser også... :roll:

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Ja vel, jeg tar på meg skylden for å ha vært uklar i denne omgangen.. da var vi ferdig med det.

For det første regnet jeg med at det var ganske klart at jeg ikke mente "julenissen" som person, mer som konsept,* med at jula skal handle om konsumering og kjøpe, kjøpe, kjøpe. Jeg skal ikke si at den egentlig handler om Jesus, selv om den i dag etter min mening først gjorde det og deretter å være sammen familie etc. siden den originale tradisjonen ikke eksisterer mer.

*kristne er jo glade i å lage metaforer da.

Men jula var ikke poenget i denne tråden. Spørsmålet var "hvem er antikrist?" og jeg tror ikke jeg har noen spesielt gode svar ennå, bortsett fra julenissen selvsagt - om vi antar at denne ånden ikke trenger ta bolig i én person eller noe i det hele tatt, og at "julas ånd" i dag er antikrist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...