Timeo Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=517459 - Politikk trenger religion. Når Gud blir ignorert, vil evnen til å respektere rettigheter og anerkjenne hva som er til det felles beste, forsvinne, sier kardinal Tarciso Bertone tirsdag. Bertone, som har en stilling tilsvarende statsminister i Vatikanet, snakket på en konferanse i Roma. - Det tragiske utfallet av alle politiske ideologier ble for meg bekreftet av den nåværende finanskrisen, sa Bertone og refererte til analytikere som mener aksjemarkedets fall skyldes en for dårlig regulert markedsliberalistisk politikk. Globaliseringen må styres av etikk basert på religion, ifølge Bertone. Hva mener dere om utsagnet til Bertone her? Selv så vet jeg ikke så mye om økonomi, men så vidt jeg vet, så går det nedover nå fordi kapitalismen er basert på grådighet, der de som har penger tjener enda mer penger på å investere i ting som det ser ut til å være penger å tjene på, men nå som det ikke ser ut til å være penger å tjene, eller for stor risiko å investere, så trekker de med penger seg ut av markedet, noe som resulterer i at det kollapser. Dette frie markedet faller altså fordi det ikke er noen som har kontroll over det og ser til at pengestrømmen kommer alle til gode. Og dette hadde vel ikke skjedd om man hadde hatt litt mere etiske regler å forholde seg til? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Det fantastiske er at med en gang jeg så tittelen så viste jeg a) hvem som hadde lagd tråden, og b) hvilken retning den kommer til å gå i. Religion medfører ikke nødvendigvis etikk, og etikk trenger ikke religion. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Så du mener at et samfunn uten en Gud å forholde seg til er nøyaktig likt et samfunn der man har en Gud å forholde seg til? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Personlig mener jeg det er flere hakk bedre, men er det en ting jeg ikke gidder så er det nettdebatt om gud med folk som kun har øyne for nettdebatt om gud. Sorry mate, du er sikkert en fin fyr, men 13 tråder dagen om gud og jesus blir for mye for meg. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Du kommer jo ikke med så mange argumenter her. Du sier bare "sånn er det", uten å begrunne. Og noe må man jo ha å diskutere, for de som sliter med søvnløshet. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg kan ikke helt se grunnen til å basere økonomi på relgion. Var Jesus en fantastisk økonom og børsmegler? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Du kommer jo ikke med så mange argumenter her. Du sier bare "sånn er det", uten å begrunne. Og det gjør ikke religiøse? Men litt mer seriøst: Jeg vil tro at et samfunn ikke trenger religion, men sunn fornuft og kloke hoder. Har man problemstillinger skal man diskutere, ikke peke på setninger i en bok. Men jeg lurer litt på hvor man skulle få lov og etikk fra for et par tusen år siden uten religion Lenke til kommentar
RWS Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Men litt mer seriøst: Jeg vil tro at et samfunn ikke trenger religion, men sunn fornuft og kloke hoder. Har man problemstillinger skal man diskutere, ikke peke på setninger i en bok. Men jeg lurer litt på hvor man skulle få lov og etikk fra for et par tusen år siden uten religion Fra samme sted som de som skrev bibelen hadde den i fra tenker jeg.... Det er nemlig ikke sånn, selv om en del kristne og andre måte tro det, at samfunnet trenger å tro på en gud for å opprettholde lov og orden. Tvert i mot vil jeg si. Et godt bevis på dette er at vi som samfunn måtte bli ganske sekulære før vi fant på noe så banalt naturlig som menneskerettigheter og yttrings frihet.. Merkelig hvor lett de kristne feier dette under teppet? De slår seg stadig vekk på brystet og hevder deres tro er opphavet til alt godt her i verden, men er det egentlig det? Hva er religion egentlig? Grunntanken med religion var vel å forklare de vi ikke forsto i naturen. Senere har dette blitt byttet ut med religion der prester, imammer og paver ol bestemmer mye av det som skjer og hvordan religionen skal praktiseres ol og dette minner vel ikke overraskende om kontroll, gjør det ikke? Hvis du har noe felles, noe folk kan enes om, så er det lettere å kontrollere massene også, er det ikke? Trenger vi religion i dag? Nei, vi gjør ikke det. Vitenskapen gir oss svar på det vi før så på som overnaturlig og skummelt og religion er i dag det jeg ser på som de voksnes sutteklut, de som ikke klarer/orker/vil se hvordan virkeligheten egentlig er, som ikke har rygg nok til selv å påta seg skyld eller æren når noe går galt eller godt... Religion er med på å danne kanskje de største "dem" og "vi" fraksjonene i verden i dag, for isteden for å jobbe sammen som "mennesker" så har vi enda grupperinger som "muslimer", "jøder", "kristne" også videre med dertil idiotiske opprettholdelser av gamle dogmer som folk lidder og dør under hver eneste dag! Vi må jobbe sammen skal vi klare oss og droppe dette idiotiske og ødeleggende og destuktive som religion gir oss! Som en over her sa er jeg også enig i at verden ville blitt et langt bedre sted hvis alle droppet religion, for da er skillet vekk og vi kan se på hverandre som mennesker og ikke lakeier for forskjellige idiotiske guder, med all den dritten dette medfører. I så måte syntes jeg synd på Bellicus og alle andre troende, for de skjønner ikke at ved å oppretthlde disse unyttige gamle dogmene opprettholder de på samme tid også krigene og ufreden som følger i kjølvannet av disse game dogmene... Fred kommer når vi gir slipp på troen om en eventyr far i himmelen.... Før håpe neste generasjon ser dette bedre.... Politikk og religion hører fanden til sa min gamle bestefar alltid og ser en på land der dette er blandet skal en ikke lete lenge før en ser at det ihvertfall ikke er til enkelt individets beste, for det blir undertrykket, dømt og drept i guds navn av menn som elsker makt og som fult og fast tror at de handler fordi "gud" vil at de skal gjøre det.... Er det noen som kunne tenkt seg å dratt læren om spagetti monstret inn i politikk? Tannfeen da? Å neivel.,.... det forklarer hvorfor vi ikke bare bør, men MÅ holde "gud" utenfor politikk også, gjør det ikke? Endret 1. oktober 2008 av RWS Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Politikk trenger ikke relgion etter min mening. Relgion er ikke bare en ting. Det har blitt brukt på både godt og ondt opp gjennom tidene. Hva er Relgion: For individet: Som oftest en "trøst" de søker for vonde ting i samfunnet. For enkelt individene opp gjennom historien har relgion lenge vært "trøsten" mot døden. Løfte om evig liv osv. For Politikk og samfunn: Tradisjoner for blant annet å definere nasjonalitet eller tilhørlighet. Og i mange tilfeller er relgion et rent hjernevaskings verktøy. Jeg syntes ikke Norge har noen som helst nasjonalistisk tillhørlighet til en relgion som kristendommen som stammer fra midtøsten og nærmest ble påtvunget det norske folk. Norge har mye større nasjonalistisk tillhørighet til Tor og Odin og skulle vi absolutt måtte ha hatt en relgion så hadde jeg stemt for Åsatro. Relgion har i politkken blit brukt til å hjernevaske folket for å få samtykke til brutale ting som folkemord. Det var i en kristens øyne "helt Okei" å inta jerusalem å hive ut araberne som bodde der i middel alderen fordi en gammel mann med pave hatt sa det var guds vilje. Det var også greit å forfølge jødene som var skyld i Jesus død. Den dag i dag bruker mange grupper i midtøsten Islam for å hjernevaske unge individer til å gjøre ting i "Guds navn", noe som gir Islam et ekstremt dårlig rykte. Hadde vi fjernet alt som het relgion fra politikken tror jeg verden hadde blitt et bedre sted, alle kriger som i dag er basert på relgiøse holdninger hadde nok ikke stoppet opp på dagen. Men folk skulle faen meg for stått for det de sier og krigene de starter på ærlig grunnlag. Eksempel: Isrealittene skulle sagt "Vi skal ha dette landet fordi vi har lyst på det og dets resursser" ikke "det er Guds gave til Jødene). jeg syntes ikke relgion hører hjemme noen sted i dagens politiske system. Det gjør minst like mye vondt som godt og akkurat som at det fremdeles hadde vært kriger i verden uten relgion, så hadde lovene i de 10 bud blitt like oppfulgt som de er i dag. Store deler av den norske befolkning kaller seg enten ateister eller ikke-relgøse. De holder nå fremdeles de 10 bud ganske så greit. F eks: Jeg er ateist, jeg dreper ikke, jeg stjeler ikke, jeg bruker ikke min nestes esel uten samtykke e.l. De eneste budene jeg bryter er at jeg ikke hodler gud eller hviledagen hellig. De blir for drøyt å anta at meste parten av den norske befolkning er snille fordi 10 bud står skrevet. Etikk kobles ikke til relgion og mange etikk-filosofier som Utilitarisme (mest godt/lykek for flest mulig, som trådstarter reffererte til ved finanskrisen) står helt uavhengig av relgion og ble "utviklet" helt uavhengig av relgion. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Religion kan ikke relatere til økonomi, men religion relaterer ganske sterkt til politikk, og har egentlig alltid gjort det. "Religion er det som hindrer de fattige i å drepe de rike" Religion er i all tid blitt brukt av de som styrer for å holde kontroll på alle de styrer. Hvis ikke hadde aldri samfunnet vårt kunnet utvikle seg på bekostning av andre. Religion har ingenting med etikk å gjøre, men politikk har ganske mye med det å gjøre. De fleste medlemmene på dette forumet har indirekte sin etikk fra politiske avgjørelser. Politiske avgjørelser har ganske stor innflytelse på vår atferd. Er litt skummelt at det er sånn, men det er det altså. Vi er til de grader flokkdyr som lar andre mennesker lett styre våre meninger. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Man kan jo trekke inn Belhpegor om man ønsker økonomisk oppgang. Herakles var en annen religiøs skikkelse som er vært å nevne. Tilsvarende i Romersk religion var han kallt Herkules, en superhelt som ble tilbedt for handel. Siden ønsket om å blande inn religion med økonomisk politikk kommer fra Italia, så bør Herkules passe midt i blinken. Få Herkules tilbake i økonomien, så ordner det seg. Eller hva, Bellicus? Endret 5. oktober 2008 av Abigor Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Så du mener at et samfunn uten en Gud å forholde seg til er nøyaktig likt et samfunn der man har en Gud å forholde seg til? Nei, vi har jo fantastiske resultater i de samfunnene som er teokratier. Jeg hører at Iran er et strålende velferdsland som opprettholder menneskerettighetene til det fulleste, for ikke å snakke om Saudi-Arabia. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=517459 - Politikk trenger religion. Når Gud blir ignorert, vil evnen til å respektere rettigheter og anerkjenne hva som er til det felles beste, forsvinne, sier kardinal Tarciso Bertone tirsdag. Bertone, som har en stilling tilsvarende statsminister i Vatikanet, snakket på en konferanse i Roma. - Det tragiske utfallet av alle politiske ideologier ble for meg bekreftet av den nåværende finanskrisen, sa Bertone og refererte til analytikere som mener aksjemarkedets fall skyldes en for dårlig regulert markedsliberalistisk politikk. Globaliseringen må styres av etikk basert på religion, ifølge Bertone. Hva mener dere om utsagnet til Bertone her? Selv så vet jeg ikke så mye om økonomi, men så vidt jeg vet, så går det nedover nå fordi kapitalismen er basert på grådighet, der de som har penger tjener enda mer penger på å investere i ting som det ser ut til å være penger å tjene på, men nå som det ikke ser ut til å være penger å tjene, eller for stor risiko å investere, så trekker de med penger seg ut av markedet, noe som resulterer i at det kollapser. Dette frie markedet faller altså fordi det ikke er noen som har kontroll over det og ser til at pengestrømmen kommer alle til gode. Og dette hadde vel ikke skjedd om man hadde hatt litt mere etiske regler å forholde seg til? Grunnen til finanskrisen bunner i grunn i at folk har fått lån av banker de ikke har råd til å betale tilbake, ikke fordi banker eier null etikk og moralske forpliktelser eller er ateister. Hvis det hadde vært en så enkel forklaring på problemet, så liker jeg mest McFlys teori om kravstore kvinner. Nå er det dog morsomt å se hvor mange forskjellige personer som klarer å slå politisk mynt på finanskrisen. Høyresiden mener det har vært for mange reguleringer (f.eks. lover i USA som har pålagt banker å gi lån til folk som kanskje ikke har råd til å betale tilbake), venstresiden mener det har vært for få reguleringer (banker som uhemmet gir lån i håp om økt profitt) og nå går altså vatikanet ut og skylder på mangel av religion. Slik var det også under børskrakket. Nå skal det sies at religion har utrolig lite med økonomi og gjøre, selv om det godt kan ha mye med politikk. Økonomi er et fag som er basert på statistikk og matematikk og politiske vinklinger av denne kombiasjonen. Det å gå i kirken (moske/synagoge/whatever) gjør deg iallefall ikke til noen god økonom. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Mange land som ledes av religiøse politiske grupper er i krig. Mens mange land som ikke ledes av en religiøs politisk gruppe er i fred. Tilfeldig? Endret 8. oktober 2008 av O3K Lenke til kommentar
macmanlady Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 (endret) Så du mener at et samfunn uten en Gud å forholde seg til er nøyaktig likt et samfunn der man har en Gud å forholde seg til? Nei, jeg mener samfunn UTEN en gud å forholde seg til er best. Teokratier som Iran og Nord Korea er forbausende like da, selv om Iranere kanskje er litt mer fornøyd med sin "gud" fordi de har hatt 2000år på å gjøre løgnen mer gjennomgående. edit: Haha ironisk at det er vatikanet som stod for den uttalelsen, ikke akkurat den fattigste instutisjonen i verden og jeg nekter å tro at økonomene deres ikke er like kyniske som resten. Endret 8. oktober 2008 av macmanlady Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 9. oktober 2008 Del Skrevet 9. oktober 2008 Hva mener dere om utsagnet til Bertone her? Hodeløst tullball. Rett og slett. Religion er irrasjonelt og blindt. Vi trenger rasjonelt klarsyn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå