Gå til innhold

Det ideelle Linux til FTP-server.

Gavekort

Anbefalte innlegg

Ohoi der mennesker! :)

Jeg har en liten FTP-server som jeg gjemmer i skapet mitt, nå kjører jeg Windows XP (SP2) med en Filezilla-serverclient. Så... Siden jeg er en nerd uten linux-stempelet og er på jakt etter et OS som er lite ressurskrevende så tenkte jeg å få meg Linux.

Ikke tenk på hva som er gratis eller ikke, men jeg må ha lette tilganger til IP, network-mask o.l, i tillegg så må det være smålig brukervennlig (siden jeg ikke orker å lete og finne ut av linux på bekostning av om serveren vil fungere).

Fint om det har andre fine funksjoner i tillegg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tjenerutgaven av Ubuntu er flott for nybegynnere.

Hvorfor i alle dager mener du det? Den er like tekstbasert som noen annen Linux server.

Den er organisert som Ubuntu (som igjen er basert på Debian), og det vil dermed være enklere å hoppe over til en skrivebordsutgivelse av distribusjonen. Dessuten er den ekstremt godt dokumentert, og i forumet får man svar på dagen.

Det er heller ikke noe i veien for å installere et skrivebordsmiljø som Xfce, KDE eller GNOME på tjeneren.

Selv kjører jeg Debian med Xfce på telefonen min, en egen Debian-basert distro på "tjeneren" min og XP/en egen Debian-basert distro med GNOME på den stasjonære.

Likevel mener jeg at distribusjonene i Ubuntu-familien er blant de beste valgene for nybegynnere, nettopp fordi de er ekstremt godt dokumentert, relativt raske og fordi de bygger på Debian og dermed også kjører pakker bygget for sistnevnte distro.

Jeg sier ikke at SUSE, Fedora og alle de andre mindre utgivelsene der ute ikke er gode, men av personlig erfaring er Ubuntu-familien et godt valg.

Lenke til kommentar
Så da vil jeg ende opp med noe á la CMD og skrive inn masse avansert tullball?

Med tjenerutgaven: Ja.

Med skrivebordsutgaven: Nei.

Velg skrivebordsutgaven du, selv om det er enklere å få ting up-and-running med tjenerutgaven og guiden jeg liket til tidligere.

Du kan forresten teste skrivebordsutgaven uten å måtte installere noe som helst, riv ned LiveCD-bildet.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar
å bruke bash er da alt annet enn avansert. å bruke et grafisk grensesnitt derimot er både ustabilt, komplekst og tungt.

Enig, men jeg forstår også at folk flest synes det virker vanskelig, bare fordi det er "annerledes".

Om du trenger hjelp med serverversjonen Bob92, legger du meg bare til på MSN og spør i vei.

Lenke til kommentar

Er man vant til å bruke en FileZilla-server i Windows, er man kanskje ikke helt klar for å gi seg i kast med å sette opp en ftp-server i terminalen.

Det er ikke sånn å forstå at jeg ikke anbefaler det, for all del, har man tid til å sette seg inn i det er det lærerikt, samtidig som det gir best resultat.

Du finner måter å administrere dette på via et GUI også, men da forsvinner fort en del av det du etterspør, mtp. "lite ressurskrevende".

Jeg ville prøvd den "vanskelige" måten først, husk at terminalen i linux er en helt annen (og mye bedre) brukeropplevelse enn cmd i windows. Begynn med en GUI-distro til å begynne med (Ubuntu desktop) så du kommer raskere igang. Om du ikke får det til via terminal, kan du alltids falle tilbake til å gjøre det på den grafiske måten.

Det finnes forøvrig også programmer (Webmin) som gir deg mulighet til å konfigurere det meste via et web-grensesnitt, dette er kanskje også verdt å ta en titt på.

Lenke til kommentar

Edit: Da var XUbuntu oppe. :)

Veldig fint OS, men nå gjenstår det bare å sette opp FTP, er det en innebygd serverklient?

Edit2: Hvorfor går tastaturet mitt sheis og jeg er koblet til internett gjennom min andre stasjonære hvordan stiller jeg inn dette?

Endret av Bob92
Lenke til kommentar
Edit: Da var XUbuntu oppe. :)

Veldig fint OS, men nå gjenstår det bare å sette opp FTP, er det en innebygd serverklient?

Edit2: Hvorfor går tastaturet mitt sheis og jeg er koblet til internett gjennom min andre stasjonære hvordan stiller jeg inn dette?

Ta en titt på Howtoforges guide, den er knallgod.

Da xUbuntu ikke egentlig er ment som en tjenerdistribusjon ligger det ikke med noen form for FTP-tjener.

proftpd er et godt valg, og en god gjennomgang av hele prosessen med å installere det finner du i guiden linket til ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...