Gå til innhold

Linux server og irc'e samtidig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en windass boks som jeg bruker til å spille med og en linuxboks som er server/brannvegg.

 

Jeg installerte Mandrake 9.0 (har brukt 8.2 lenge og vært plaget med 9.0, men gir det en siste sjanse) på server/brannvegg/"irc-proxy"en min

 

Starter sshd for å gi muligheten for login fra en annen maskin. (telnet er mulig hvis du kun tillater tilgang fra lokalnettet og vet hvem som bruker maskinene. ssh er allikevel å anbefale)

 

Deretter så installerte jeg irssi på den boksen.

 

irssi kjører i en screen (man screen) slik at man kan logge på og koble til den når man vil.

 

Jeg foretrekker PuTTY for å koble til linuxboksen fra windassboksen, men det er opp til deg selv.

 

 

Hadde det ikke vært fint om alle svarene var som dette?

Lenke til kommentar
jeg tenkte jeg skulle fyre opp min P2 350Mhz som Linux server, deling av internett,muh eller bns... osv

Kan man da Irc'e samtidig på samme maskin?

 

Hvis du tenker på maskinkrav så holder det _plenty_.

Jeg gjør nesten samme opplegget på en p166, og den maxer rundt 6MB/sec (NAT). Dog da er det knapt mulig å skrive noe.

Som du nevnet selv bruken av bnc's osv, men jeg vil anbefale installering av en god irc-klient på selve maskina. Sammen med screen er det en uslåelig kombinasjon ,)

Selv bruker jeg BitchX, men jeg anbefaler deg å gjøre deg godt kjent med en type ircklient før du "går vidre". Er tross alt stor forskjell mellom mIRC's pek&lek til "kryptiske" kommandoer.

 

Nå gjenstår vel bare valget av en passende distro?

Og siden jeg er så godt i gang med å anbefale.. Slackware! =)

Dog har du skrekken for å sitte ned å lese&lære ting, så kanskje du burde velge noen av de "enklere" distro'ene. (Enkelte rene firewall-distros har blitt nevnt i tråden)

 

Dessuten til posten over.. "root" passordet til en post'ing? =)

Pass på.. kanskje noen "root'er" deg/den..?

Husk å kjør absolutt siste post.. med minst bug i seg. Og helst kompiler ifra source ,)

 

-Dante

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...