Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm på nytt brukt hovedkort

Anbefalte innlegg

For 2 uker siden kjøpte jeg et nytt hovedkort som jeg ville oppgradere dataen min med,

men det viste seg fort at jeg ikke hadde kraftig nok PSU.

Da jeg mottok en bedre og skulle installere skjedde det et uhell :ohmy:

For å kunne koble med strømkontakten på hovedkortet måtte jeg ta av kjøleren, en XP120 som er helt grusom å jobbe med.

Jeg klarte å glippe med skrujernet og kutte et par ledere til HT bussen :no:

Jeg har prøvd å reparere dette, men uten hell, tror kanskje skaden når flere lag så det er nokså håpløst.

Jeg la ikke merke til skaden med en gang og monterte alle nye deler, satte på kjøler, og prøvde å slå på maskinen. Alle vifter og harddisker gikk på, men ingen bilde kom på skjermen.

Nå etter nesten 2 ukers ventetid har jeg mottatt et nytt hovedkort, men det var litt skadet i posten. Pinner var bøyd, hele hovedkortet er litt skeivt.

Problemet er at jeg har samme symptomer, svart skjerm uansett hva jeg gjør.

Heller ikke tastaturet (PS2 og USB) ser ut til å virke, numlock, capslock og scrollock vil ikke lyse.

Jeg vet at skjermen virker, det er den jeg bruker nå til å skrive denne posten med.

Når jeg feilsøkte la jeg hovedkort på bordet og har kun cpu, RAM og gfx.

Her er det jeg har prøvd:

- Resette bios

- Ta ut batteri i ca 30min

- Flytte på RAM (en brikke)

- Kjøre uten RAM (lager feilkode via PCspeaker)

- En annen PSU

- Et annet gfx

- Flytte gfx til en annen slot

- Sette den der ASUS bridge saken i den andre posisjonen

Ingenting av dette har gjort noen forskjell, jeg får samme svarte skjermen uansett.

Det eneste jeg ikke har prøvd så langt er å starte opp med kun gfx, men det vil vel ikke virke uansett?

Jeg har kommet til en konklusjon at det nye hovedkortet også er defekt :(

Men jeg tenkte å høre om det kanskje allikevel er håp?

Spec:

AMD Athlon64 X2 4200+

Gammelt hovedkort: Epox EP9NPA+ Ultra

Nytt hovedkort: ASUS A8N-SLI Deluxe

Test gfx: MSI GeForce 7800GTX 256MB

Nytt gfx: AMD Radeon HD4870 X2

2x512MB PC3200 OCZ EL Dual CH Platinum Rev2 2-2-2-5

Test psu: Enermax Noisetaker 485W

Ny psu: Thermaltake Toughpower 750W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hovedkortet ditt er defekt hjelper det dessverre lite og bytte om på spor! Kan virke som dette er en reklamasjons sak?! Hvis det nye hovedkortet også er defekt, får du vel et nytt der du kjøpte det?! Hvis ikke komponentene virker det vanskelig for andre og hjelpe deg også... Noen?

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg gidder å kjøre reklamasjon på noe jeg har kjøpt brukt fra Kina (utrolig vanskelig å komme over gode s939 hovedkort for tiden), det kostet tross alt bare 500kr. Frakten koster vel nesten halvparten hvis jeg skal sende det tilbake så langt ...

Men kan det kanskje være inkompatibel RAM som er problemet? :hmm:

Jeg kan desverre ikke teste den teorien siden jeg ikke har noe annet RAM liggende.

Lenke til kommentar

Er det ikke tungvint og kjøre s939? Hadde du brukt pengene litt smartere kunne du mulig ha kjøpt ny prosessor og hovedkort med bedre socket for samme prisen! Mulig det er RAM brikkene som er problemet, men hvis de fungerte på det gamle (s939) hovedkortet ditt burde det vel også fungere på det "nye"?! Hvis de da ikke har noen andre standarder i Kina?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...