Gå til innhold

Test av Thrustmaster HOTAS Cougar


Anbefalte innlegg

For de som nøyer seg med turistklasse er det mengder av joysticker tilgjengelige, og noen av dem gir svært mye for pengene. Thrustmaster derimot, sikter med HOTAS Cougar på det øvre sjiktet av hardbarkede flyentusiaster. HOTAS er et sett bestående av joystick og separat gasstikke. Joysticken er trolig den beste, tyngste og mest solide på markedet. Har du pengene er det lite å lure på.

 

http://www.gamer.no/omtaler/thrustmaster_hotas_cougar/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nice kansje den passer bra til bf1942

 

Hvis du leser hele testen ser du at jeg bruker BF1942 som et eksempel på hva denne joysticken ikke er beregnet på. BF1942 er ingen simulator, og med så få kontroller er det bedre med en mindre og mer "snerten" joystick. Logitech Freedom 2.4 Cordless Joystick er min favoritt til det spillet, meget god, og lett å ta frem/flytte bort.

Lenke til kommentar
i så fall hvis man kjøper stikken hvor får man kjøpt rudderpedalene? det går jo ikke an å fly en skikkelig sim uten rudder.  :-?

 

Pedalene til den forrige modellen (F-22 PRO?) skal passe. Det går å sette opp en av aksene eller bryterne på gassen som rudder. Ikke helt det samme kanskje, men det går.

Lenke til kommentar
i så fall hvis man kjøper stikken hvor får man kjøpt rudderpedalene? det går jo ikke an å fly en skikkelig sim uten rudder.  :-?

 

Thrustmaster har tidligere solgt et sett, men jeg kan ikke finne det noe sted. Tror et hvilket som helst sett skal passe, såvidt jeg vet er HOTAS Cougar kombatibel med alle "standard analoge rudder".

 

Edit: Amazon.com har hatt Thrustmasters sett inne, men ikke nå. De har imidlertid flere andre sett.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt på å kjøpe akkurat dette settet for å erstatte min pensjonêrbare MS Sidewinder (v1) , men kom til slutt til den konklusjonen at jeg ikke spilte flyspill nok til at inversteringen var verdt det.

 

Endte opp med "HOTAS light", artig og ganske ok stikke; Top Gun Afterburner 2, som har stikke, throttle og 7 knapper+shift (noe som dekker det meste når den programmeres)..og koster bare rundt 500kr, litt mer for ForceFeed back utgaven. Rudder har du enten på stikken (twistgrip) eller under throttle-stikken, noe som man enkelt velger med en bryter.

 

Så noen som drømmer om HOTAS men ikke ønsker å bruke for mye penger og kan nøyse seg med en brøkdel av knappene, så er Afterburner 2 et godt valg, syns jeg.

 

brsseb

Lenke til kommentar
Hadde tenkt på å kjøpe akkurat dette settet for å erstatte min pensjonêrbare MS Sidewinder (v1) , men kom til slutt til den konklusjonen at jeg ikke spilte flyspill nok til at inversteringen var verdt det.  

 

Endte opp med "HOTAS light",  artig og ganske ok stikke; Top Gun Afterburner 2, som har stikke, throttle og 7 knapper+shift (noe som dekker det meste når den programmeres)..og koster bare rundt 500kr, litt mer for ForceFeed back utgaven. Rudder har du enten på stikken (twistgrip) eller under throttle-stikken, noe som man enkelt velger med en bryter.

 

Så noen som drømmer om HOTAS men ikke ønsker å bruke for mye penger og kan nøyse seg med en brøkdel av knappene, så er Afterburner 2 et godt valg, syns jeg.  

 

brsseb

 

Omtale av Force Feedback-utgaven (Thrustmaster Top Gun AfterBurner FFB) kommer også her på Gamer.no :)

Lenke til kommentar

Til dem som har lyst på ei skikkelig stikke, men som ikke har råd til hotas (sikle... sikle...) så kan Saitek X36 eller X45 -combo være et bra alternativ....disse stikkene ruuler....spiller mye Falcon4.0 (verdens beste F-16 simulator for pc) med disse stikkene (har begge), og er meget fornøyd......

Lenke til kommentar
Til dem som har lyst på ei skikkelig stikke, men som ikke har råd til hotas (sikle... sikle...) så kan Saitek X36 eller X45 -combo være et bra alternativ....disse stikkene ruuler....spiller mye Falcon4.0 (verdens beste F-16 simulator for pc) med disse stikkene (har begge), og er meget fornøyd......

og hvor får man tak i saitek da?

Lenke til kommentar

Har hatt HOTAS Cugar en god stund nå, og må si jeg er ikke annet en meget fornøyd med hva jeg brukte pengene på. (Selv om folk påstår jeg må være gal for å kjøpe noe slikt, bare for å fly litt... kostet en del penger). Uansett, må vel kanskje si at Cugar`n passer flott inn i spillet Falcon 4.0 (fra MicroProse, som slapp det i 1998) oppdatert med SP3 og installert nye theater`s. Bruker selv joysticka til FS2002 og seff litt i battlefield når det er det som spilles. Hadde det ikke vært for at jeg flyr en god del Falcon 4.0 online sammen med andre venner og ukjente, ville jeg nok ikke kjøpt Cugar`n for å fly FS og Battlefield.

Etter man har fått teken på hvordan man skal lage configurasjonsfilene, som gir knappene en "funksjon", finnes det ikke andre ting som overgår denne, foreløpig. Selv om jeg ikke har skaffet meg rudder peddals enda, er det det neste på lista. For de som vil se fine bilder av Falcon 4.0, med SP3, kan dere ta en titt på hjemmesiden til en jeg flyr en del sammen med.. (http://www.clanpin.net/~porki/?side=fly) <--(ikke ment som reklame :p)

Lenke til kommentar

TM Cougar selges bl.a. på

Amraam.no 2833,- (Kjøpte min der)

Computerpartner.no for 3690,-

mamoz.no for 3161,-

totaldata.no for 3137,-

pm-data.no for 3210,-

komplett.no for 2907,-

 

Lurer du på om du skal kjøpe?

LØP & KJØP!

ANBEFALES!

 

(Helisim'er er også KONGE med disse)

(NFS / Motoracer funker også dritbra!)

Lenke til kommentar
TM Cougar selges bl.a. på

...

..

.

Lurer du på om du skal kjøpe?

LØP & KJØP!

 

Vent litt med løpingen... De jeg har sjekket i det siste har en "forventet inn dato" som forskyves jevnlig foran dags dato... M.a.o. i Norge som i resten av verden er det for tiden en udekket etterspørsel etter HOTAS Cougar...

Ikke alle oppgir lagerstatus, der må en i tilfellet sjekke...

 

Thrustmaster gikk på noen finansielle problemer for et par måneder siden, og det er uvist hvorvidt det settes igang en "ny batch" når lageret er tomt, eller hvor mange som eventuelt finnes på lager.

 

Men kommer du over noen som har på lager - så LØØØØØØØØP :lol:

 

mvh

K@OS

Cougar #02985

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Gammal tråd, men likevel, prøver meg her.

 

Har fåt lånt meg ein Thrustmaster HOTAS Cougar, og driver å tester litt Flight Simulator X, men finnes det ein bra metode for å loade ei slags config fil ? sånn at alle knappene blir i bruk liksom?

 

Skal prøve litt meir no, var i allefall stor forskjell fra Microsoft sidewinder forcefeedbak 2 kølla mi til denne!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...