Gå til innhold

Hvilke linser å ha til Canon 40D?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg skal gå til innkjøp av linser til mitt Canon 40D kamera.

Har vurdert Canon 17-40 F/4 L USM og Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM som jeg kan bruke til det meste, og ha litt vidvinkel som jeg tenker vil være fint til landskapsfoto og kanskje portrett?

Men hvilket av de?

Canon EF 70-200 / 2.8L IS USM, vil den være fin til zoom bruk på bevegende eller stille objekter?

Hvis jeg plukker ut et av de to første jeg vurderte og kombinerer det med 70-200, har jeg alt jeg trenger da?

Stusser litt på om jeg kanskje skal ha et 50mm, er det noe lurt?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har tanker om å gå over til fullformat i fremtiden, gå for 17-40.

Hvis ikke du har det så er 17-55 ett bedre valg som gir litt mer tele, bedre lysstyrke, IS og tilsvarende skarphet. I tillegg til f.eks 17-55 og 70-200 så er det greit å ha en ultravidvinkel, makro, portrettobjektiv med god lysstyrke. Men begynn med de to og se hva du føler at du trenger.

Lenke til kommentar

Som sn0dig sier: EF 17-40 hvis du har planer om fullformat, ellers EF-S 17-55.

Ang EF 70-200 f2.8 IS: den er _tung_ å slepe på, så med mindre du absolutt må ha lysstyrken (innendørs i sportshall?) vil du nok stort sett klare deg med f4 IS versjonen som er betraktelig lettere å håndtere (pluss at den vel koster 5-6 lapper mindre)

Selv om alle disse 3 er gode så er de jo zoom-objektiver med max lysstyrke på 2.8 eller 4, og dersom du har ønske om å ta bilder innendørs i lite lys uten blits så er det ofte ingen vei utenom et lyssterkt fast-objektiv. Avhengig av hvilken brennvidde du liker/trenger kan du da snevre inn listen over mulige kandidater.

For den evt besparelsen ved å gå for f4 IS kontra 2.8 versjonen AV 70-200en kan du feks kjøpe en sigma 30mm f1.4,ca 3.200,- og evt kjøpe en annen brennvidde i tillegg etterhvert dersom du fortsatt føler at du mangler noe, feks EF 85mm f1.8 som til prisen (ca 3000,-) har veldig fin fargegjengivelse.

Om du skal ha en 50mm kommer an på hvilken brennvidde du liker, jeg har canons 50mm 1.4 selv, og den blir mye brukt, men det er ofte litt plagsomt at den blir litt "trang" innendørs - i dag hadde jeg gått for noe litt videre, som feks sigma 30mm.

Endret av Vortex Surfer
Lenke til kommentar

Fullformat er når bildebrikken på kamera er like stor som en filmrute på 35mm film. Fordelen er at du får mer vidvinkel på f.eks 17-40 enn du gjør på 40D, pixlene er større så du får mer dynamisk omfang og bedre støy egenskaper ved høy iso, ulempene er at du får mindre tele (200mm på fullformat gir samme utsnitt som 125mm på 1.6x crop/40D), det er dyrt, og man kan ikke bruke EF-S objektiver på fullformat.

Ellers finnes det masse lesestoff om akkuratt fordeler/ulemper med FF...

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Fullformat = fysisk større bildesensor, les mer på wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Full-frame_digital_SLR

I praksis betyr det dyrere kamerahus, høyere krav til objektivene (dyrere glass), bedre dynamisk omfang i bildene (flere grader av toner mellom lyse og mørke partier i bildet) m.m. - men til syvende og sist er det ikke noen automatikk i at disse elemente alene magisk vil produsere bedre bilder enn feks en 40D med EF-S 17-55....

For Canon sin del er det slik at fullformat kameraer kun kan bruke EF linser og ikke EF-S linser (det går fint "andre veien" med en EF linse på et "crop"-camera som feks 40D)

Crop-cameraer gir et annet bilde-utsnitt enn et fullframe kamera, i canon verden ganger du brennvidden med 1.6, eks bilder tatt med en 50mm linse på en 40d vil se ut som om de er tatt med en 80mm linse på fullframe. (Brennvidden er fortsatt 50mm, mrn pga at sensoren er mindre "mister" man litt i kantene)

Lenke til kommentar
Tusen takk for utfyllede og gode svar!

Er også åpen for flere svar :)

Men en ting, hva er fullformat noe? Hva er eventuelt bedre med det?

I signaturen min her (som er aktive linker) ser du hva jeg har. Funker bra for meg og min 40D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...