Gå til innhold

Oktoberfest - 2008 - RandiA - 60mm f/2.8 Macro


Anbefalte innlegg

Du har virkelig tatt masse flotte bilder her Randi. Jeg har ikke hatt tid til dette her i det siste, men veldig artig å komme inn på forumet og finne alle disse bildene fra deg som du har lagt i mellomtiden. Bra jobba!

Takk for det, miamaria...hadde ikke tenkt å ta bilde hver dag nei, men nå har jeg jo greid det hittil, og holder vel ut de seks siste dagene...tids-knapphet gjør at kvaliteten ikke alltid blir som ønsket, men det er en fin "øve-sjanse".

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PS. Passet på å ikke skjerpe dette for mye, men forholder meg bare til egen skjerm....

 

Det begynner å komme seg; men jeg tror det er litt igjen. Det jeg ser det på, er at det er en del overganger som virker unaturlige. Du har det i dette bildet også; men her er jeg usikker på om det er for mye oppskarpning eller noe annet; kanskje ekspertene der ute kan komme med noen gode opplysninger.

 

Utsnitt av bildet med områdene markert ligger i spoileren.

 

 

 

post-126935-1224939854_thumb.jpg

 

 

 

Tom

Lenke til kommentar

Har du virkelig dyrket alt dette selv? Du milde, da må du da minst ha et småbruk. Nok en lekker stilleben.

 

Det Tom peker på kan kanskje være et litt hardt høylys (blits)?. Mulig det var det jeg så på det forrige også. Nå ble jeg usikker, kanskje jeg bare vrøvler etter hvert her...

Lenke til kommentar

Bilde 26– 26.Oktober: ”Saintpaulia ionantha”

Prøver på noe annet i dag, støvbærere og griffel på Saintpaulia ionantha. Dette er det beste jeg kan få til så nært, dette er utrolig små saker, disse pollenbærerne er atskillig mindre enn knappenålshoder. Bruker liten blender og lang, lang eksponeringstid.

Kan noen fortelle meg om jeg kunne hatt nytte av en 500D close up her, og satt på min macro 60mm, hvis den kan brukes til slikt, har jeg lyst til å kjøpe det. Noen som har erfaring?….

post-92574-1225029086_thumb.jpg

Exif: 3.2– f/16 - ISO 100

EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Lenke til kommentar

Svært detaljrikt, og fine fargekontraster. Nesten obskønt. Du kommer temmelig bra nærme med det objektivet der. Jeg synes bildet er bra rett og slett.

 

Men vil du enda nærmere? vil ikke objektivet snart støte borti noe da? Et alternativ er telekonverter (hvis det finnes noe som passer), det vil øke forstørrelsen, men ikke endre nærgrensen. I motsetning til mellomringer, vil du jo kunne få en viss optisk degradering pga ekstra glass. Close-up linse har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar

Dette var helt på kanten av den nærheten jeg kunne ha...det har gått litt utover sylskarpt fokus. Autofokus ville ikke ta det så nært, så jeg måtte skru litt manuelt. Men med en 500D tenkte jeg at jeg fikk helt skarp fokus så nært og enda noen centimeter nærmere. Vet lite om dette, men vil gjerne lære.

RandiA

Lenke til kommentar
De er ikke sjenerte blomstene dine; de viser seg frem uten blygsel ;)

Jeg er usikker på hvor mye valg de har når Randi begynner å kommandere de rundt.

 

Forøvrig er jeg neimen ikke sikker på hvilken jeg liker best, close-up utgaven eller den mer normalt poserende. Mye interessant oppi disse blomstene når man kommer inn mot makro-området, men vanskelig å få noe særlig med dybdefokus på så kort avstand. Men på denne har du vel fått så mye ut av det rent fokusmessig som er praktisk råd å få til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...