Gå til innhold

Oktoberfest - 2008 - RandiA - 60mm f/2.8 Macro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flotte farger og fin komposisjon på bildet fra 22. oktober. Muligens litt utbrent bakgrunn øverst til venstre, men det gjorde ikke noe.

 

PS. Når man legger inn noe her nå, og skal se "forhåndsvising" så kommer ikke bildet opp nå...i hvert fall ikke på min PC.

Det skyldes nok treghet på servere på forumet, skjer ofte hos meg og. Det går i bølger, alt etter tid på dagen, og har vel med stor trafikk enkelte tider på døgnet..

Lenke til kommentar

Bilde 23 – 23.Oktober: ”Dagens Høstbukett”

Tenk blomstringen er ikke slutt enda…dette er litt av dagens fangst….lang lukkertid og forholdsvis liten blender til tross, likevel synes jeg det ble litt ”utvasket” på de rosa til høyre…

post-92574-1224781473_thumb.jpg

Exif: 10– f/9 - ISO 100

EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Lenke til kommentar
Her var det nok en fargebombe ja. Er virkelig ikke blomstringen over ennå? Trodde ikke disse var av "arktisk" type akkurat. Fin pyramideliknende oppbygning.
Takk for det...joda, det finnes litt enda...og den rosa rosen Bonica, har jeg bilde av julaften 2006 da den enda stod og blomstret..det var virkelig den grønne julen. Ikke sikkert det blir slik i år nei.

RandiA

Lenke til kommentar

k.n.b sier nok det meste her. Mye farger og fin komposisjon.

 

Når det gjelder ditt spørsmål om hvorfor rosen er tildels uklar, så tror jeg det har med at fokuspunkt ligger litt langt bak i buketten. JEg tipper på det fordi bretten i bakgrunnen er mer i fokus enn nødvendig.

 

Hvis du har oppsatsen der fortsatt, så kan det være en ide å prøve på nytt, men med manuell fokus. Du kan godt fokusere ved hjelp av autofokus først, men slå over til manuelt etter at kamera har fokusert, og så finjustere manuellt etterpå. Du skal da skru fokus slik at den gir en 5-10cm kortere avstand.

 

Tom

Lenke til kommentar
k.n.b sier nok det meste her. Mye farger og fin komposisjon.

Når det gjelder ditt spørsmål om hvorfor rosen er tildels uklar, så tror jeg det har med at fokuspunkt ligger litt langt bak i buketten. JEg tipper på det fordi bretten i bakgrunnen er mer i fokus enn nødvendig.

Hvis du har oppsatsen der fortsatt, så kan det være en ide å prøve på nytt, men med manuell fokus. Du kan godt fokusere ved hjelp av autofokus først, men slå over til manuelt etter at kamera har fokusert, og så finjustere manuellt etterpå. Du skal da skru fokus slik at den gir en 5-10cm kortere avstand.

Tom

Skjønte det hadde med fokuseringen å gjøre ja..kikket på bildet i view etterpå og prøvde å endre hvor jeg hadde fokuspunktene da jeg holdt på. Skal prøve den oppskriften din siden..nå er det mørkt der ute i glasshuset hvor jeg satte buketten og det vil ikke fungere å fokusere i det hele tatt.

RandiA

Lenke til kommentar

Bilde 24 – 24.Oktober: ”Dagens Nype – r.majalis”

Noe er det hver dag...så man henger da fortsatt med :yes:

Nypene fra r.majalis (syn.r. cinnamómea, kanelrose eller jomfrurose) er meget små, ikke stort større en erter. Så fotografiet bedrar en del her. Nyper kommer tidlig på denne botaniske, engangsblomstrende rosen.

post-92574-1224858212_thumb.jpg

Exif: 1/30– f/5 - ISO 400

EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Noe er det hver dag...så man henger da fortsatt med :yes:

Det er bra Randi, stå på til siste slutt. Knall fargekontraster også i dette. Det brilliant røde, står godt mot den duse, grønnlige bakgrunnen. Skal jeg pirke på noe, så lurer jeg på om det kanskje er skarpet opp litt vel mye.

Lenke til kommentar
Noe er det hver dag...så man henger da fortsatt med :yes:

Det er bra Randi, stå på til siste slutt. Knall fargekontraster også i dette. Det brilliant røde, står godt mot den duse, grønnlige bakgrunnen. Skal jeg pirke på noe, så lurer jeg på om det kanskje er skarpet opp litt vel mye.

He, he...du har så rett..la på ett først som jeg hadde skjerpet vel mye etter resizingen ja, tok det av og la inn et nytt, som bare var ørlite skjerpet etter resize, er det enda for mye? Dårlig skjerm jeg, ikke brukt kalibrerings-utstyret mitt enda.

Kan kanskje la være helt å skjerpe etter resize?

RandiA

Lenke til kommentar

Hva bruker man så små nyper til? Kun prydbusk, eller kan selve nypene brukes til noe.

 

Du traff godt med fokus og fin kraftig rødfarge.

 

Når det gjlder oppskarpning, så lønner deg seg å ikke gjøre det før helt til slutt. Du bruker vel DPP for du går over til JPEG; der ville jeg ikke ha rørt oppskarpningen i det hele tatt.

 

Tom

Lenke til kommentar
Hva bruker man så små nyper til? Kun prydbusk, eller kan selve nypene brukes til noe.

Du traff godt med fokus og fin kraftig rødfarge.

Når det gjlder oppskarpning, så lønner deg seg å ikke gjøre det før helt til slutt. Du bruker vel DPP for du går over til JPEG; der ville jeg ikke ha rørt oppskarpningen i det hele tatt.

Tom

Joda, nypene kan brukes...men jeg lar de henge til pynt.

Ang. DPP...der traff du blink---- :!: jo, jeg bruker oppskarpingen der, synes den virket så greit jeg. Så har jeg croppet og slikt i PS, og unsharp mask etter resize. Så jeg bør droppe den i DPP da?

Leste denne oppskriften i Digitalfoto:Presharpen: Amount 300%, Radius : 0,3pix, Threshold:1, Output sharpen, etter resized: Amount: 50-150%, Radius: 0,7-1pix, Threshold:0-5.

Stort sett denne oppskriften jeg har brukt.

RandiA

Lenke til kommentar

Jeg synes du bør droppe oppskarpningen i DPP. Dette er fordi oppskarpningen som gjøres der kan (og ofte vil) ødelegge for senere justeringer. Bl.a. mer støy i ensfargede flater.

Problemet med oppskrifter som Digital Foto kommer med, er at de må brukes med varsom hånd. Maks-verdiene av de som du lister opp, er nok beregnet for utskrift, og da blir det for mye for skjerm.

 

Jeg selv bruker ikke pre-sharpening, og føler ikke at jeg har hatt bruk for det. Mener å ha lest at et highpass filter er fint å bruke i den sammenhengen.

 

Og jeg må innrømme at jeg jukser litt, fordi jeg tar oppskarpningen før jeg resizer. Dette er fordi jeg bruker save as web og resizer der.

 

Tom

Lenke til kommentar

Bilde 25– 25.Oktober: ”Cucurbita – hører også oktober til”

Litt mer matnyttig: Men noen av mine Cucurbita (gresskar) beholder jeg mer tørkret til pynt i stedet for å spise de :) Tok et bilde som jeg synes var bedre, men dessverre hadde jeg ikke fått med ”bunnen” i det nederste…derfor ble det det nest beste….

post-92574-1224932776_thumb.jpg

Exif: 1/6– f/7.1 - ISO 100

EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

 

PS. Passet på å ikke skjerpe dette for mye, men forholder meg bare til egen skjerm....

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...