Gå til innhold

Oktoberfest - 2008 - RandiA - 60mm f/2.8 Macro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilde 6 – 6.Oktober: ”Sukkertøy inne - høstvær ute”

Fotograferte inne i dag, ville ikke dra ut stativet i ruske-været. Spiser ikke særlig med sukkertøy, så disse har ligget lenge...helt siden en tur til Velenzia (Murano) for mange år siden :yes:

post-92574-1223328144_thumb.jpg

Exif:1/200– f/7.3 - ISO 800

EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som har dårlige øyne, eller er de laget av glass? I så fall er det kanskje ikke så rart at de har ligget en stund :p

 

Liker bildet godt! Fine farger og bra skarphet. Hvis jeg skal pirke hadde jeg ønsket meg hakket videre utsnitt, og at du hadde gjort noe med fargestøyen på skålen. Men det er pirk altså!

Lenke til kommentar

Du begynner å få erfaring med stilleben etter hvert nå. Jeg kommer nok ikke til å matche deg der noen gang.

 

Spreke farger denne gangen også. Skulle jeg pirke på noe, ville det være noe av det de andre har påpekt. Fargestøyen kommer vel av at du har dratt litt hardt i spakene? Utsnittet tror jeg hadde fungert enda bedre hvis du hadde fått lempet det nederste sukkertøyet litt lenger opp i skåla.

Lenke til kommentar
Takk for positiv respons...jeg sliter med etterbehandlingen min ja, har ikke lest meg opp skikkelig der, og drar bildene gjennom 4 ulike redigeringsprogrammer, som hver gjør sin bit. Det vil nok ta sin tid før jeg får helt draget på det der, men jobber med saken :yes:

RandiA

Når du har blitt ekspert på Photoshop Elements, så er det kun det programmet du bruker :) Er nok en viss sjanse for at du får for mange steg, slik at det blir mer støy enn nødvendig.

 

Uansett et fargerikt bilde - igjen.

 

Tom

Lenke til kommentar

Høy ISO gjør også sitt til at det blir støy.. ;) Vil nesten påstå at det er hovedgrunnen her, og ikke at du har kjørt bildet gjennom 4 program..

 

Dersom du brukte stativ, kunne du med fordel ha skrudd ned ISO, og heller brukt lenger lukkertid. Gjelder alle slike statiske (inne)motiv.

 

2., 3. og 5. oktober -> ISO 100 = null støy, knall bra farger / komposisjon.

Lenke til kommentar

4 ulike programmer?! Huff, det hørtes tungvint ut. Kan du fortelle mer om workflowen din så kan vi kanskje gi deg noen enkle tips til å gjøre ting litt enklere (kanskje feil tråd, men du kan jo starte en i bilderedigeringsforumet)? Det er ikke særlig motiverende å sette seg ned med bilderedigering når man har en tidskrevende arbeidsflyt.

 

Ellers må jeg si meg enig med resten her om at du har et godt øye for form og farge! :)

Lenke til kommentar

Takk for kommentar,arnold_layne...ja litt tungvint og tidkrevende, men jeg er litt i en famleperiode, og skal nok komme utav det etterhvert. Henger vel ved noen gamle systemer, før jeg blir helt fortrolig med nye :yes:

(Starter i Canon Zoombrowser, derfra til DPP, med litt fixing og konvertering, over til PS 7.0 litt besjæring, eventuelt rette skjevheter, litt unsharp mask, over til Elemente 5.0, brukt litt Quick Fix der, tagger og organizer).... Men foreløpig synes jeg et progran gjør det ene bra, et annet program gjør noe annet bra. Altså litt utforsking på dette...

RandiA

Lenke til kommentar
Takk for kommentar,arnold_layne...ja litt tungvint og tidkrevende, men jeg er litt i en famleperiode, og skal nok komme utav det etterhvert. Henger vel ved noen gamle systemer, før jeg blir helt fortrolig med nye :yes:

(Starter i Canon Zoombrowser, derfra til DPP, med litt fixing og konvertering, over til PS 7.0 litt besjæring, eventuelt rette skjevheter, litt unsharp mask, over til Elemente 5.0, brukt litt Quick Fix der, tagger og organizer).... Men foreløpig synes jeg et progran gjør det ene bra, et annet program gjør noe annet bra. Altså litt utforsking på dette...

RandiA

Det å gå over til nye systemer tar tid; men det er en ting som er veldig viktig. Unsharp Mask er det aller siste du gjør.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...