Mendel Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Hei, Jeg jobber for tiden i en bedrift som driver svært fiendelig ansettelsespolitikk. Fast ansatte får for eksempel nye 6 måneder prøvetid ved bytt av avdeling internt. Har flere kolleger som har vært offer for dette. Jeg har i lengre periode vært missfornøyd med denne arbeidsplassen og deres fiendelige ansettelsespolitikk og har i lengre periode sett etter ny jobb, men med 3 måneder oppsigelse var dette ikke helt lett. For 2 måneder siden byttet jeg avdeling internt i bedriften og spurte samtidig etter ny kontrakt, avdelingsleder sa han skulle undersøke dette og komme tilbake til meg så fort han hadde fått svar, noe som ikke har skjedd. For ca 3 uker siden fikk jeg et jobbtilbud jeg ikke kunne si nei til og leverte inn min oppsigelse samme dag, der jeg spesifikt skrev at siden jeg var i prøvetid (pga avdelingsbytt) og jeg ville ha min siste arbeids etter 4 uker (dato til dato). I dag tok min avdelingsleder meg til sides angående min oppsigelse og informerte meg om at jeg fortsatt er på fast kontrakt og ikke har fått ny prøvetid da avdelingsbyttet ikke kunne sees som avdelingsbytt da jeg fortsatt er under samme enhet. Dette stusset meg litt da som tidliger nevt har jeg flere kollegaer som har opplevd å få ny prøvetid ved avdelingsbytt i samme enhet. Derfor spør jeg dere da jeg har liten kjennskap til juss, har min arbeidsgiver lov til å gjøre dette? Kan dem virkelig vri og vende slik på reglene for at dette skal passe deres egen arbeidspolitikk? Noe jeg også lurer på er hvordan det er med ny kontrakt i forbindelse med avdelingsbytt. Vil paragraf under omfatte denne situasjonen? § 14-8. Endringer i arbeidsforholdet Endringer i arbeidsforholdet som nevnt i §§ 14-6 og 14-7 skal tas inn i arbeidsavtalen tidligst mulig og senest en måned etter at endringen trådte i kraft. Dette gjelder likevel ikke dersom endringene i arbeidsforholdet skyldes endringer i lover, forskrifter eller tariffavtaler, jf. § 14-6 andre ledd og § 14-7 andre ledd. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Nei, dette har de ikke lov til. Iflg. arbeidsmiljølovens §15-6 (5) er det bare departementet som kan gi adgang til å avtale lengre prøvetid enn 6 måneder - og dette gjelder kun for visse arbeidstakergrupper. Så da spørs det om du er i en av disse "visse arbeidstakergrupper". Og i AML §15-3 (7): "Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale." Så det spørs hva dere har av skriftlighet rundt din avtale. Endret 30. september 2008 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Ok, takker for svar En annen ting jeg da lurte på. Jeg ble i sommer trukket 5 uker i lønn (ferie), men har bare tatt ut 4 av disse. Har jeg krav på å få utbetalt resterende ferieuke neste lønning ifølge norsk lov? Hvis ikke skulle jeg nesten fått tatt ut den siste uka før jeg slutter i nåværende jobb. Min avdelingsleder nevnte også at ansatte i oppsigelse ikke har de samme rettighetene på ferie som om en ikke skulle være i oppsigelse, kan dette stemme? Endret 1. oktober 2008 av Meendel Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) I ferielovens §8 (1): Arbeidsgiver kan ikke uten arbeidstakers samtykke legge ferie til tid hvor oppsigelsesfristen løper etter oppsigelse fra arbeidsgiver, med mindre oppsigelsesfristen er 3 måneder eller lengre. Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i slike tidsrom før fratreden. §8 (2): På de vilkår som følger av §§ 6 og 7 kan ferie fastsettes og avvikles i tiden etter arbeidstakers oppsigelse. §8 (3): Tiden for fastsatt ferie kan ikke uten arbeidstakers samtykke endres på grunn av oppsigelse, med mindre vilkårene i § 6 nr. 3 er oppfylt. §8 (4); Arbeidstaker kan kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp, hvis det etter dette tidspunkt ikke er tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden eller ferieåret, jf § 7 nr. 1 og 2. Arbeidstaker som selv sier opp sin stilling etter 15 august, kan likevel ikke kreve at ferie legges til tiden før 30 september. §11(3): Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. Så ja, du har rett til å avvikle siste uke iløpet av oppsigelsestiden. Og avdelingslederen din tar feil - du har samme rettigheter selv om du er under oppsigelse. Endret 1. oktober 2008 av Rayline TWB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå