Gå til innhold

DV vs Mini DV

Anbefalte innlegg

Jeg fortalte med stolthet til min gode kollega at _nå_

har jeg endelig fått meg digitalt videokamera. Han

kastet umiddelbart skygge over gleden min ved å opplyse

om at denne lagrer i Mpeg(Mpeg4 på mitt kamera). Dermed

har vi kvalitetstap. Dette tenkte jeg ikke over:(

Hva har dette å si i praksis? Jeg har kun tentkt å

bruke det på amatørnivå(familiemann).

Kameraet er et Panasonic NV-GS5

Har også postet spørsmålet på no.teknologi.video

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du bør heller snakke med noen som vet hva de snakker om! :D

Opptak til minnekortet skjer i MPEG4 (dvs ikke så god kvalitet).

Men opptak til kassett er i DV-format!

Nå pustet jeg lettet ut, men se hva som står på komplett sine sider. Der står det: Digitalt Videoformat er MPEG-4 og at Videoopptak er -Mpeg4-

Hva er forskjellen? Er det bare en liten "trykkleif" hos Komplett? Er fremdeles ørlite nervøs.....

Er det et godtkameravalg for en familiemann? Jeg tror det selv...

Takker så mye!

Om du orker, sjekk lenken(se opp forlinjeskift):

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...7&view=detailed

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne annet enn at komplett (og kollegaen din) kommer med misvisende info her.

Som tidligere sagt av MagneH: Filmen lagres på tape'n i DV-format ("DV-AVI") som tar skremmende mye plass hvis du vil overføre til pc'n din. MPEG (med mye kompresjon, altså kvalitetstap) gjelder minnekortet.

Lenke til kommentar
Som tidligere sagt av MagneH: Filmen lagres på tape'n i DV-format ("DV-AVI") som tar skremmende mye plass hvis du vil overføre til pc'n din.

Har 60 minutters tape. Hvor mye plass vil jeg trenge? Tenker på å overføre, redigere og så brenne et eller annet format(hvilket bør jeg satse på?). Mulig jeg vil føre tilbake det ferdig redigerte resultatet tilbake til tape. I det hele tatt, hvordan bør arbeidsflyten være?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
I det hele tatt, hvordan bør arbeidsflyten være?

DV-AVI opptar 3,6 MB per sekund film. Altså vil 60 minutter film spise opp cirka 13 GB av harddisken din. Så første del av arbeidsflyten er ofte å kjøpe større harddisk. Selv har jeg en 120 GB i tillegg til den som fulgte med maskinen. Etter du har dyttet råfilmen inn i pc'n må du redigere (ja, du må! - hvis ikke vil ingen komme på besøk til deg igjen noensinne).

Hva du vil gjøre med den ferdig redigerte filmen kommer jo an på, men som den familiemann du er :smile: bør du vurdere en ekstra gang om du vil brenne noe som helst. Brenning betyr nemlig at du må komprimere endel og hvem vil vel komprimere sine enestående opptak av barnets første skritt/svømmetak/etc. Selv fører jeg mine redigerte filmer tilbake til DV-tape og har dem der. Det innebærer nemlig minst mulig komprimering (faktisk ingen komprimering hvis du bare "klipper" i materialet). Så kan du heller velge senere hva du vil gjøre med dem. Jeg vet ikke så mye om formater hvis du vil brenne, men det kan sikkert andre hjelpe deg med her på forumet.

Lenke til kommentar

Hva du vil gjøre med den ferdig redigerte filmen kommer jo an på, men som den familiemann du er :smile: bør du vurdere en ekstra gang om du vil brenne noe som helst. Brenning betyr nemlig at du må komprimere endel og hvem vil vel komprimere sine enestående opptak av barnets første skritt/svømmetak/etc.

En løsning er jo DVD-brenner som er blitt relativt billig.

Lenke til kommentar

Hva du vil gjøre med den ferdig redigerte filmen kommer jo an på, men som den familiemann du er :smile: bør du vurdere en ekstra gang om du vil brenne noe som helst. Brenning betyr nemlig at du må komprimere endel og hvem vil vel komprimere sine enestående opptak av barnets første skritt/svømmetak/etc.

Takk til både deg og tendilenz!

Sorry for sånn helt newbie spørsmål :oops: , men brennes dvd uten kvalitetstap?

Lenke til kommentar

Nei, DVD-video er komprimert, men som du sikkert vet er det veldig bra kvalitet. Er ikke sikkert på om det går an å bruke annen bitrate ved brenning, men du får jo spillefilmer med høyere bitrate (Superbit).

Edit: MiniDV er faktisk også komprimert...

Lenke til kommentar

-men : man bør alltid ta vare på råmaterialet! Nye tider kan bringe nye muligheter, så originaltapen må bevares.

Edit: MiniDV er faktisk også komprimert...

- ??? Det er da stor forskjell på den beskjedne komprimering som skjer i lagringen av DV-filer, og det som skjer i overføring til forskjellige mpeg-formater? Mini-DV og DV er samme format, men bruker forskjellig sporbredde på tapen. Norsk info på denne siden: http://www.item.ntnu.no/felles/leifarne/SI...blom%5B1%5D.doc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...