gravypressure Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Vurderer å anskaffe meg mobilt bredbånd til hjemmet (siden ADSL ikke kan tilbys), og siden jeg også trenger ny mobil, tenkte jeg å kjøpe en telefon og bruke denne som modem. Videre har jeg en laptop, 2 stasjonære pcer og en ps3 som alle skal kobles sammen til et hjemmenett via en ruter. Både trådløst og med kabel. Lar det seg da gjøre å bruke mobilen som et modem, koble denne til pcen vha. USB, koble pcen til ruteren med kabel, for så igjen å dele internettilkoblingen med alle de andre enhetene i nettverket??? Lenke til kommentar
chberge Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Les denne artikkelen på Dinside.no/Data; http://www.dinside.no/data/maskinvare/nett.../art787703.html Den går ut på mye av det du spør om =) Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Leste, denne artikkelen ja. Men den tar for seg ved bruk av eget modem. Tanken min var å bruke mobiltelefonen til modem, men dette krever vel en del konfig på pcen. Går det da an å få til en slags bridge mellom mobilen og ruteren? Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hvorfor gjør det komplisert når dette kan løses enkelt?!? http://www.idedata.no/p.asp?ID=3369 Option Globesurfer II 7.2 HSDPA-router THATS IT! Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Leste denne artikkelen ja. Men den tar for seg ved bruk av eget modem. Tanken min var å bruke mobiltelefonen til modem, men dette krever vel en del konfig på pcen. Går det da an å få til en slags bridge mellom mobilen og ruteren? Du kobler alle pc'ene, også den med mobilen, til LAN-portene på ruteren. Det er naturlig å tenke at pc'en med mobiltilknytningen skal kobles til WAN-porten, men med dette oppsettet er det pc'en som fungerer som ruter -det virker like bra med en hub eller switch i stedet. Så går du inn i nettverkstilkoblinger og aktiverer ICS (Internet Connection Sharing/Deling av Internett-tilkobling) på den oppringte tilkoblingen som mobilen utgjør. Da skal det virke.. Jo, en ting til: du må deaktivere DHCP-server-funksjonen i ruteren, ettersom ICS-serveren selv deler ut IP-adresser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå