Gå til innhold

mobilt bredbånd fra mobiltlf via ruter?

Anbefalte innlegg

Vurderer å anskaffe meg mobilt bredbånd til hjemmet (siden ADSL ikke kan tilbys), og siden jeg også trenger ny mobil, tenkte jeg å kjøpe en telefon og bruke denne som modem. Videre har jeg en laptop, 2 stasjonære pcer og en ps3 som alle skal kobles sammen til et hjemmenett via en ruter. Både trådløst og med kabel.

Lar det seg da gjøre å bruke mobilen som et modem, koble denne til pcen vha. USB, koble pcen til ruteren med kabel, for så igjen å dele internettilkoblingen med alle de andre enhetene i nettverket???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Leste denne artikkelen ja. Men den tar for seg ved bruk av eget modem. Tanken min var å bruke mobiltelefonen til modem, men dette krever vel en del konfig på pcen. Går det da an å få til en slags bridge mellom mobilen og ruteren?

Du kobler alle pc'ene, også den med mobilen, til LAN-portene på ruteren. Det er naturlig å tenke at pc'en med mobiltilknytningen skal kobles til WAN-porten, men med dette oppsettet er det pc'en som fungerer som ruter -det virker like bra med en hub eller switch i stedet. Så går du inn i nettverkstilkoblinger og aktiverer ICS (Internet Connection Sharing/Deling av Internett-tilkobling) på den oppringte tilkoblingen som mobilen utgjør. Da skal det virke..

Jo, en ting til: du må deaktivere DHCP-server-funksjonen i ruteren, ettersom ICS-serveren selv deler ut IP-adresser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...