Gå til innhold

Full HD- får kun 720i?

Multi-Task

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789
Jeg ser veldig stor forskjell på filmer. Det er som natt og dag imo.

Misforstå meg rett:

720p er vedlig bra det og. Man kan sammenligne det som at 720p er høyrehånda og 1080p er vagina. Etter å ha opplevd fitte vil man bare ikke gå tilbake til høyrehånda. Finnes kanskje ett og annet unntak da men det får stå for deres regning. :whistle:

haha, du er akkurat slik jeg sa, opptatt av tall og større er best, veldig pirkete og ikke bruker øynene.

selvsagt er det litt bedre med 1080p, men ikke bra nok til at det er verdt å kjøpe 1080p utstyr, jeg har testet dette på en veldig bra Sony bravia 40" 1080p skjerm

Blu-ray er det ikke merkverdig stor forskjell, så og si ingen spill er i 1080p de blir bare styggere hvis man upscaler fra 720p som er native.

det ser faktisk bedre ut på min 720p PJ fordi den er så mye større

den skaper i tillegg smoothe kanter så ting ser mye bedre ut i spill.

på Sony Tven har MGS4 en del jaggies, på PJ min er det så og si ingen jaggies.

Lenke til kommentar

Haha. Vet du ikke at signalet uansett blir oppskalert hvis man bruker mindre native signal en 1080p på en 1080p tv? Tenk over det, bildet må uansett dekke arealet av tven, og dets oppløsning. Forskjellen når man "tvinger" ps3 til å kjøre 1080p på 720p spill, er at ps3'en tar seg av skaleringen, istedenfor tven, som uansett vil gjøre dette ved default.

Og hvis du ikke ser forskjell på de respektive oppløsningene på tven din må du enten sjekke synet ditt, eller sjekke max oppløsning på den igjen. Kan jo være at det faktisk står "720p max", mens øyet ditt kanskje leste 1080p? For da kan det hende tven nedskalerer 1080p signalet ditt tilbake til 720p igjen. Må jo være noe sånt som har skjedd. Noe annet er for meg uforstående.

Endret av Ramsey
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja men det er langt ifra like mye scalering som må gjøres, det skjønner vell du også.

det er altid best å kjøre noe i sin native oppløsning.

uansett du kan babble så mye teknisk mambojambo du vill.

sier bare det jeg kan se.

dessuten er det en grun til at spill holder seg til 720p og HDtv sendinger er også mest i 720p, fordi det er bra nok, man ser ikke videre stor forskjell

det rettferdigør ikke tapet av maskinkraft å kjøre det i 1080p

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Sendinger sendes i 720p fordi bakkenettet på flere steder ikke har kapasitet til 1080p. Som du ser i charten min på forrige side i denne tråden er det omtrent 100% mer informasjon i ett 1080p signal. Dette vil sprenge kapasiteten de på de fleste nett. Ta deg en bolle, nIRD. Du prater kvakk, kvakk.

Lenke til kommentar

bare fyrer inn noen bilder.. gidder ikke argumentere for det ene eller det andre..

preview_large.png

og et artig bilde til slutt; som figuren prøver å få frem er jo avstanden til tven og størrelsen helt avgjørende for om en klarer å se noe forskjell.

Figur

edit: pokker mistet to av de beste bildene jaja :p

Full-hd er gudd når jeg ser film, men i spill foretrekker jeg som sagt at kraften i ps3 heller brukes på bedre texturer, effekter osv osv.. så vanvittig inni granskauen stor er ikke forskjellen.

ps: Ramsey; hvilken 46tommer er det du har ?

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Sendinger sendes i 720p fordi bakkenettet på flere steder ikke har kapasitet til 1080p. Som du ser i charten min på forrige side i denne tråden er det omtrent 100% mer informasjon i ett 1080p signal. Dette vil sprenge kapasiteten de på de fleste nett. Ta deg en bolle, nIRD. Du prater kvakk, kvakk.

liker ikke boller, men det er det norske bakkenetter, f.eks USA har hat HDTV snart i 10 år og de maser ikke om 1080p.

det gjør du fordi du ser kun det tekniske og regner med at det er veldig mye bedre.

det er det altså ikke, det er litt bedre, man må ha en rimelig stor skjerm og sitte ett stykke unna, en 46" og du sitter sikkert ikke lengere unna enn 3m, du vill altså ikke se forskjell på 720p og 1080p ikke mye ihvertfall.

Lenke til kommentar
fallout3 har garantert ikke 1080p ettersom dette spillet også lages til xbox som kjører 720.

Grunnen til at det står 720p/1080i/1080p bak på GTA er bare for å illustrere at GTA kan spilles på tver som kjører disse oppløsningene, noe som er en selvfølge og i mine øyne bare et salgstriks å ha bakpå coveret. DET burde derimot stå native oppløsningen til spillet.

Forskjellen på 1080i og 1080p følger under, synest det var en bra forklaring;

3. Why is 1080p theoretically better than 1080i?

1080i, the former king of the HDTV hill, actually boasts an identical 1,920x1,080 resolution but conveys the images in an interlaced format (the i in 1080i). In a tube-based television, otherwise known as a CRT, 1080i sources get "painted" on the screen sequentially: the odd-numbered lines of resolution appear on your screen first, followed by the even-numbered lines--all within 1/30 of a second. Progressive-scan formats such as 480p, 720p, and 1080p convey all of the lines of resolution sequentially in a single pass, which makes for a smoother, cleaner image, especially with sports and other motion-intensive content. .

Problemet med denne forklaringen er at ingen av oss her på berget sitter med tube-based, crt, skjermer slik forklaringen går ut i fra. Dette er en "gammel" forklaring om interlaced billedopptegning som passet godt for amerikanere som hadde svææære billedrørs HDTV'er før LCD og Plamsa ble utbredt. For oss er det snakk om interlaced signaloverføring til et progresivt panel. Og det er litt annerledes...

Vi sitter på LCD og plasma, og de har som sagt progresive paneler, så om du forer de med 1080i - eller annet interlaced signal, så er det du SER på skjermen alikevel tegnet opp progresivt, altså i 1080p. Det blir de-interlaced som det heter til progresivt og det er slik vi ser det.

Dog - du kan ha elektronikk i TV'n din som gjør en dårlig jobb som medfører at mister noe detaljer i bildet i forhold til om TV'n hadde mottatt et progresivt signal. Merker jeg er langt på vei inn i en lang forklaring... kanskje spare meg selv og andre for det. Åkke som - forklaringen sitert over, Fenixen, blir litt sparsom fordi vi sitter LCD og plasmateknologi. Den var gyldig dog for CRT/billedørs teknologi. For oss LCD/Plasma eiere er det kun bare snakk om interlaced overføring av signalene, for deretter progresiv opptegning og fremvisning av bildet. (og så kan man diskutere de-interlacingsløsninger og forskjell i kvaliteten på disse i vilden sky de som vil :) )

Jeg er ingen ekspert på spill, men tenker meg at et 1080i60hz signal fra PS3 vil maks ha nok informasjon til 30 hele unike bilder når deinterlaced, (30+30 halvbilder i 60hz signalet). Det de-interlaced og framvist progresivt på skjermen i 60hz (som TV'n gjør, skjermen oppdateres 60 ganger i sekundet) er hver av disse 30 bildene vist 2 ganger. Men fortsatt bare 30 unike bilder for øyet å se. Tenker jeg riktig nå? (Midt på natta..hehe)

Derimot, hvis PS3'n gir ut 1080p60hz så er der i et slik signal mulighet for 60 hele unike bilder så sant PS3'n (og programererne har gjort jobben) greier å tegne opp/kalkulere en slik framerate. Og således ville det kunne gi mer detaljer/mindre blur i raske bevegelser/panoreringer - ikke minst viktig for spillene da.

Så for spill vil jeg uanset tenke at progresiv signaloverføring er å foretrekke, uanset hvor bra de-interlacer løsning man sitter på, rett og slett hvis spillet greier å generere 60fps (Cod4 anyone:)) så får du faktisk se 60 unike bilder, mens et interlaced signal måtte hatt 120hz for å overføre all informasjonen. Og det gjør ikke PS3'n. (120hz overføring).

Men for film og TV overføring - ett fett hvis du har en grei TV med bra elektronikk. Film er 24 bilder og TV 25 eller 30 hele bilder - begge deler får "plass" i en 1080i60hz overføring.

Ellers:

De som ønsker 1080p ut fra PS3 på spillene, og det står på esken at det støttes, men spillet egentli er rendret i 720p (de fleste ennå) så er vel løsningen i fjerne muligheten for 720p overføring i settingsmenyene til PS3 og bare huke av for 1080p. Da tvinger man vel PS3'n til å skalere det til 1080p før sending til TV'n. Men om det skulle være noe å vinne på det er jeg mer usikker på. Mine PS3 spill går ut i 720p til projektoren (1080p projektor), og den skalerer det til 1080p og det ser fantastisk ut. (Det ble ikke noe mere fantasisk av da jeg tvang PS3'n til 1080p ut fra 720p kilde (spillet). Man kan med andre ord like gjerne huke av på alt hvis man har 1080p display. 720p spillene går ut som 720p og blir skalert til 1080p av TV'n. Lekkert. Og eventuelle 1080p rendrede spill blir sendt som 1080p over HDMI'n. Nema problema.

EDIT: Ucharted er rendret i 720 så vidt jeg veit. Da jeg kjørte det over projektoren var jeg dønn sikker på at det var 1080p rendret, jeg blunka flere ganger da jeg oppdaget at det var 720p signal inn fra PS3'n. Det var syyylskarpt. Og lekkert. Så.. slik jeg ser det, 720p rendring i vår generasjon er ingen hindring for fantastisk grafikk. Snarere tvert om, bedre å spare hestekreftene til PS3'n til andre ting i spillet/grafikken. Ah. Det ble enda mer på siden igjen. Sorry.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

De-interlacing (slik du forklarer det) vil også føre til økt «lag» i spill da det må vente på neste frame for å tegne informasjonen i forrige. I tillegg er det elendig ved raske bevegelser da objekter i forrige frame vil kunne endres mye til neste frame, men begge framene må slås sammen til ett for å få et progressivt signal.

Jeg vil komme med en påstand i denne diskusjonen om 720p/1080p om at det er mere å hente kvalitetsmessig i dagens bildefremvisere (tv/prosjektorer ol.) ved å legge pengene i en kvalitetfremviser med 720p enn å kjøpe en 1080p fremviser. Det koster mere å produsere 1080p-fremvisere enn en med «bare» 720p. Dette er det også mange tester, som bla. sammenligner 1080p materiale på både FullHD og HDReady fremvisere, enig i. Om du ser stor forskjell på ditt FullHD-tv kan bety at ditt FullHD-tv er elendig på å oppskalere 720p-materiale.

Tar en samtidig med i beregningen at det i all overskuelig fremtid (i alle fall levetiden jeg beregner for min tv) så vil all kringkastet tv være i 720p, blir det enda viktigere med et tv som viser 720p bra.

Lenke til kommentar
Jeg vil komme med en påstand i denne diskusjonen om 720p/1080p om at det er mere å hente kvalitetsmessig i dagens bildefremvisere (tv/prosjektorer ol.) ved å legge pengene i en kvalitetfremviser med 720p enn å kjøpe en 1080p fremviser. Det koster mere å produsere 1080p-fremvisere enn en med «bare» 720p. Dette er det også mange tester, som bla. sammenligner 1080p materiale på både FullHD og HDReady fremvisere, enig i. Om du ser stor forskjell på ditt FullHD-tv kan bety at ditt FullHD-tv er elendig på å oppskalere 720p-materiale.

Tar en samtidig med i beregningen at det i all overskuelig fremtid (i alle fall levetiden jeg beregner for min tv) så vil all kringkastet tv være i 720p, blir det enda viktigere med et tv som viser 720p bra.

Dette stemte i mine øyne også for en par-tre år siden. Men verden går framover. For projektorer nå stemmer det i hvert fall ikke lenger hvis man bruker projektoren til 1080i og 1080p matriale. (HDTV og Blu-ray). For mindre skjermstørrelser så vil forskjellene mellom 720p og 1080 være mindre, og borte ved liten nok størrelse i min mening. Også hvis man sitter langt unna skjermen. Men for projektorer (evt. stoore TV'er) er meningen å lage kinofølelse, da har mans stort lerrett, og 1080p lar deg sitte nærme i tillegg, nærmere enn 720p, uten at bildet blir ubehagelig/dårlig å se på. Ser man ikke forskjellene så er det fordi man har kastet penger ut av vinduet og sitter så langt unna at man kunne greid seg meg 720p alikevel. Men som sagt, for projektorer så er poenget å lage kino i heimen. Stort bilde, og sitte nærme.

I framtiden kringkastet TV i 720p? Allerede nå er de fleste HD-sendiger i 1080i, og stammer fra 1080p eller 1080i film eller opptakskilder, og vil følgelig gjøre seg best på 1080p framvisning. Ingen grunn til nedskalere det hvis man ikke må! Verden går framover!

Kilden er viktig, og jeg veit ikke om så mye som filmes eller tas opp i 720p med 60 hele bilder i sekundet alikevel. For at en 720p sending skulle ha noe for seg å vinne i økt kvalitet ved raske bevegelser (som ofte er argumentet) må kilden nødvendigvis bestå av 60(50) hele bilder i sekundet helt fra opptaket. Hvis ikke kunne man heller ha det i 1080i60(50)hz og 30(25) bilder og få bedre kvalitet i form av samme antall bilder per sek, men større oppløsning.

Lenke til kommentar
De aller fleste hd sendingene? Bakkenett har vel ikke planlagt å sende over 720p de 10 neste årene. Ellers har jeg bare sett 720p-sendinger på kabel. Hvordan det er på parabol vites ikke.

Bakkenettets planer veit jeg ikke så mye om. Har bare sett 1080i fra kabel og satellitt. :) Og det er kildene som er interessante. 720p nedskalert fra 1080 kilder viser jo hvor dårlig dimensjonert bakkenettet er (per i dag i hvert fall).

Menne - kanskje vi får ta denne diskusjonen et annet sted. Nå er vi way off topic. :)

Men jeg stemmer i hvert fall for en 720p overføring av spill-signaler fra PS3 i motsetning til 1080i. For igjen er det kilden som avgjør mye av hva som er hensiktsmessig. Sånn- der var vi noe tilbake på emnet igjen :)

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett:

720p er vedlig bra det og. Man kan sammenligne det som at 720p er høyrehånda og 1080p er vagina. Etter å ha opplevd fitte vil man bare ikke gå tilbake til høyrehånda. Finnes kanskje ett og annet unntak da men det får stå for deres regning. :whistle:

haha, du er akkurat slik jeg sa, opptatt av tall og større er best, veldig pirkete og ikke bruker øynene.

selvsagt er det litt bedre med 1080p, men ikke bra nok til at det er verdt å kjøpe 1080p utstyr, jeg har testet dette på en veldig bra Sony bravia 40" 1080p skjerm

Blu-ray er det ikke merkverdig stor forskjell, så og si ingen spill er i 1080p de blir bare styggere hvis man upscaler fra 720p som er native.

Du og Ramsey får knuffe videre.

Men følgende i posten din blir svada og egner seg ikke for å gjøre sammenligninger - hvis jeg forstår deg rett:

Du har altså testet en 1080p kilde (Blu-ray film), skalert den ned til 720p og sendt det til TV'n som har et 1080p panel for å sjekke forskjeller?

Da har du altså nedskalert 1080p kilden til 720p i avspiller (1. skalering), sendt det, og så oppskalert det til 1080p av TV'n (2. skalering). Og det sammenligner du med at du tar 1080p kilden (BD-filmen) nedskalerer en gang til 720p og sender det og viser det 720p på projektoren?? Hva i all verden skal en slik sammenligning gi deg? Du ber jo om trøbbel, mann :)

Kanskje jeg misforstår hva du har gjort.

EDIT: For å sette det i perspektiv. Det du har gjort i første skalering er å fjerne halvparten av informasjonen bildesignalet sånn cirka. Det gjør du ved å skalere ned til 720p. Deretter ber du din TV's elektronikk ta dette signalet, og gjøre så best det kan, altså skalere opp/beregne manglende punkter/info og vise det på TV'ns panel (1080). Du får ikke tilbake den orginale halvparten av billedsignalet ved andre (opp)skalering signalet. Den infoen er borte. Og så skal det sammenlignes med å skalere ned en gang, fjerne halvparten av infoen som over - men for deretter vises uendret på din 720p projektor.

EDIT: (igjen) Nird, mulig jeg har lest litt for mye ut av innlegget ditt. :) Du prater litt film og spill om hverandre ser jeg når jeg leser nøyere. Så litt vanskelig å vite hva slag sammenligning du egentlig har gjort.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Misforstå meg rett:

Men følgende i posten din blir svada og egner seg ikke for å gjøre sammenligninger - hvis jeg forstår deg rett:

Du har altså testet en 1080p kilde (Blu-ray film), skalert den ned til 720p og sendt det til TV'n som har et 1080p panel for å sjekke forskjeller?

Da har du altså nedskalert 1080p kilden til 720p i avspiller (1. skalering), sendt det, og så oppskalert det til 1080p av TV'n (2. skalering). Og det sammenligner du med at du tar 1080p kilden (BD-filmen) nedskalerer en gang til 720p og sender det og viser det 720p på projektoren?? Hva i all verden skal en slik sammenligning gi deg? Du ber jo om trøbbel, mann :)

EDIT: For å sette det i perspektiv. Det du har gjort i første skalering er å fjerne halvparten av informasjonen bildesignalet sånn cirka. Det gjør du ved å skalere ned til 720p. Deretter ber du din TV's elektronikk ta dette signalet, og gjøre så best det kan, altså skalere opp/beregne manglende punkter/info og vise det på TV'ns panel (1080). Du får ikke tilbake den orginale halvparten av billedsignalet ved andre (opp)skalering signalet. Den infoen er borte. Og så skal det sammenlignes med å skalere ned en gang, fjerne halvparten av infoen som over - men for deretter vises uendret på din 720p projektor.

EDIT: (igjen) Nird, mulig jeg har lest litt for mye ut av innlegget ditt. :) Du prater litt film og spill om hverandre ser jeg når jeg leser nøyere. Så litt vanskelig å vite hva slag sammenligning du egentlig har gjort.

nei nei, nå er du ute å kjører,

det er et rent 1080p signal, fra kilde og helt fram til en 1080p TV/PJ

og ett rent 720p signal fra kilde og helt fram til TV/PJ

Begge med Blu-ray og spill i den riktige oppløsningen.

Lenke til kommentar

Var da voldsome diskusjon om 720p og 1080p mellom to av brukerne. Damn boys. Eg går ut i fra at dere har lest at trådstarter sliter med å få vist spillene sine i en annen oppløsning enn kun 720i og det er jo ikke 720p eller 1080p som diskusjonen har utartet seg så heftigt ut på han spørr om.

Til spørsmålet ditt trådstarter. En venn av meg har en Samsung 40" 1080p skjerm og han spiller GTA fint i 1080p oppskalert uten at TV`en hans stiller seg ned til 720i. Hva slags TV er det du har og er det HDMI du har mellom PS3 og TV`en???

Lenke til kommentar
Var da voldsome diskusjon om 720p og 1080p mellom to av brukerne. Damn boys. Eg går ut i fra at dere har lest at trådstarter sliter med å få vist spillene sine i en annen oppløsning enn kun 720i og det er jo ikke 720p eller 1080p som diskusjonen har utartet seg så heftigt ut på han spørr om.

Til spørsmålet ditt trådstarter. En venn av meg har en Samsung 40" 1080p skjerm og han spiller GTA fint i 1080p oppskalert uten at TV`en hans stiller seg ned til 720i. Hva slags TV er det du har og er det HDMI du har mellom PS3 og TV`en???

Sony KDL-52W4500, bruker HDMI kabel.. På tv'n blir grafikken stygg i kantene når tv'n eller maskinen (ikke vet jeg) velger 720 ved spilling. Man kanskje argumentere med at dette er spillgrafikken, men jeg har prøvd på flere spill. Metal gear solid 4 vises i 1080 og har perfekt grafikk, også alle spill gjennom komponent (xbox 360) er i 1080, og har meget god grafikk, så dette er kanskje en innstilling på min ps3?

Lenke til kommentar

Misforstå meg rett:

nei nei, nå er du ute å kjører,

det er et rent 1080p signal, fra kilde og helt fram til en 1080p TV/PJ

og ett rent 720p signal fra kilde og helt fram til TV/PJ

Begge med Blu-ray og spill i den riktige oppløsningen.

Ja, da er jeg ute og kjører. Jeg forsto ikke helt hvordan du hadde satt det opp og hvordan du sammenlignet :)

Men hvis du ikke ser at BD blir bedre i 1080p på 1080p skjerm, så sitter du bare for langt unna skjermen. Du utnytter med andre ikke pikslene til det de bl.a. er der for - minske sitteavstanden, øke kinofølelsen. F.eks hvis jeg skulle sitti så nærme min 720p projektor som jeg sitter min 1080p projektor så ville pikslene fra panelet vært synlige, jeg ville sett "hønsenettingen" som enkelte kaller det. 720p projektoren tvinger meg bakover i lokalet med andre ord for ikke å ha et ubehagelig bilde :)

Men smaken er som baken. Madammen synes godstolene er for nærme lerret nesten. Men jeg kunne godt sitti nærmere (noe jeg egentlig kan med 1080, mens hvis jeg bruker 720p så MÅ jeg sitte en del lengre bak enn jeg allerde gjør).

Er det Blu-ray plater med eget filmspor i 720p?

Har ikke funnet en eneste med 720p. 1080p er det som er gjeldende. Ingen grunn for de ha eget "spor" i 720p heller da avspiller kan skalere det ned evt. hvis nødvendig.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...