AKor Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Hei. Går det ann å skifte prosessorvifta på den ferdigbygga pc'n min? Det er en Compaq med intel celleron D prosessor. Den er ca 3 år gammel og bråker noe enormt. Her er noe info: Property Value Manufacturer MSI Model Gypsum Version 3.14 Chipset Vendor Intel Corporation Chipset Model 82915G/GV/GL/P/PL/GL Grantsdale Host Bridge/DRAM Controller South Bridge 82801FB/FR (ICH6/ICH6R) LPC Interface Bridge SMBus Intel Corporation 82801FB (ICH6) SMBus Controller @0400h CPU Intel Celeron D Cpu Socket LGA775 [CPU 1] Processor Upgrade Max CPU Speed 2793 MHz Lenke til kommentar
AKor Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=32861...led#ProductTabs Er denne noe å satse på ? Nå ligger prosessoren på ca 50-60 grader under surfing. sikkert noe mer under litt tyngre jobbing. Er den stille? : ) Endret 1. oktober 2008 av adrilzz Lenke til kommentar
AKor Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=32861...led#ProductTabsEr denne noe å satse på ? Nå ligger prosessoren på ca 50-60 grader under surfing. sikkert noe mer under litt tyngre jobbing. Er den stille? : ) Helst bør prisen ikke overstige mye over 300. Og den bør ikke vøre så velig stor, da kabinettet mitt ikke er så digert Lenke til kommentar
runniz Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Det går nok an å skifte kjøleren ja, men kan hende du må knekke noe plast for å få av sidedekselet eller? Vil anbefale å gjøre det først i alle fall (åpne sidedøra) og se hva du har av plass rundt kjøleren som allerede er der, samt avstanden fra hovedkortet og sidedekselet. Lenke til kommentar
AKor Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Jeg har ca 12 cm å gå på alle veier, opp til døra og til minnibrikkene og strømforsyninga... hvem ed denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=32241...led#ProductTabs Er det noen som er bedre ? Lenke til kommentar
runniz Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Jeg har ca 12 cm å gå på alle veier, opp til døra og til minnibrikkene og strømforsyninga... hvem ed denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=32241...led#ProductTabs Er det noen som er bedre ? Du må ha en som passer socket intel 775. Zalman bråker litt, men er helt sikkert stillere enn stock-viften din vil jeg tro.. Jo større vifte, jo mindre støy. Har du forresten sjekket om du kan stille hastigheten på cpu-viften din i bios? Ikke at du bør gjøre det nå med de temperaturene du har nå, men med ny kjøler f.eks med 92 / 120mm vifte kan du sikkert justere den til laveste hastighet. Endret 1. oktober 2008 av runniz Lenke til kommentar
AKor Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Jeg har ca 12 cm å gå på alle veier, opp til døra og til minnibrikkene og strømforsyninga... hvem ed denne? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=32241...led#ProductTabs Er det noen som er bedre ? Du må ha en som passer socket intel 775. Zalman bråker litt, men er helt sikkert stillere enn stock-viften din vil jeg tro.. Jo større vifte, jo mindre støy. Har du forresten sjekket om du kan stille hastigheten på cpu-viften din i bios? Ikke at du bør gjøre det nå med de temperaturene, men med ny kjøler f.eks med 92 / 120mm vifte kan du sikkert justere den til laveste hastighet. Okei skal sjekke det ut. Så jeg burde ikke gå for Zalman ? Har du noen å annbefale ? til en pris rundt 300? Lenke til kommentar
runniz Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Jo, tror nok du merker en stor forbedring uansett, inkludert zalman. Du bør sjekke om du har plass til en kjøler med 120mm vifte, om det er klaring fra evt. komponenter og opp til kjøleren, og om du har 3 eller 4 pins kontakt på hovedkortet ditt (der den originale vifta er montert). Lenke til kommentar
AKor Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Okei, jeg har ikke all verdens plass, kan prøve å få med et bilde. det er ca 13x13cm rund prosessoren. Høyden, ca 13 max 14 cm. Og det så ikke ut til å være noe viftestyring i bios.. men kan sjekke om det er 3 eller 4 pins kontakt, er det enten 3 eller 4 slike små pinner som stikker opp fra den kontakten vifta står i nå ? Lenke til kommentar
runniz Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Da må du sikkert klare deg med en 92mm vifte, og en 'liggende' kjøler (lik de du linket til). 3 eller 4 pinner ja. Et bilde hadde hjulpet:) Lenke til kommentar
AKor Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Det var 4 pin kontakt... Her er noe bilder, sorry dårlig kavalitet mer er bare med mobilen... Lenke til kommentar
runniz Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Spørs om du må gå for en 92mm vifte da ja. Den du linket til har 3-pins kontakt som du uansett kan koble på hovedkortets 4-pins kontakt. Du vil fremdeles kunne styre viftehastighet gjennom bios (hvis du har det alternativet; ofte under "power" -> "hardware monitor"), men du mister muligheten for at viften styres etter cpuens temperatur (om jeg husker riktig). Mulig du kan kontrollere viftehastigheten via software fordet, det må noen andre bekrefte. Lenke til kommentar
AKor Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Spørs om du må gå for en 92mm vifte da ja. Den du linket til har 3-pins kontakt som du uansett kan koble på hovedkortets 4-pins kontakt. Du vil fremdeles kunne styre viftehastighet gjennom bios (hvis du har det alternativet; ofte under "power" -> "hardware monitor"), men du mister muligheten for at viften styres etter cpuens temperatur (om jeg husker riktig).Mulig du kan kontrollere viftehastigheten via software fordet, det må noen andre bekrefte. Så jeg kan koble 3 pin kontakt på 4 pin hovedkort altså? og gå for en 92 mm vifte? Lenke til kommentar
AKor Skrevet 2. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2008 Spørs om du må gå for en 92mm vifte da ja. Den du linket til har 3-pins kontakt som du uansett kan koble på hovedkortets 4-pins kontakt. Du vil fremdeles kunne styre viftehastighet gjennom bios (hvis du har det alternativet; ofte under "power" -> "hardware monitor"), men du mister muligheten for at viften styres etter cpuens temperatur (om jeg husker riktig).Mulig du kan kontrollere viftehastigheten via software fordet, det må noen andre bekrefte. Så jeg kan koble 3 pin kontakt på 4 pin hovedkort altså? og gå for en 92 mm vifte? Da vil kanskje denne være grei ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328615 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå