Gå til innhold

AMD AthlonX2 6000+ 50% load uten grunn. Trenger hjelp.

xpnz

Anbefalte innlegg

Hei. Eg trenger sårt hjelp til et fantastisk irriterende problem.

Som tittelen da forklarer ligger min AMD AthlonX2 6000+ på roughly 50% load, periodevis. (hopper mellom 40-60%). Det er ikkje konstant, ved oppstart i Windows og helt greie oppgaver går det fint, men ofte ved spill eller lusne oppgaver som kopiering eller Internett (Gjelder både Opera, Firefox, og IE) kan det skje.

Eine kjerna ligger stabilt rundt 30% mens andre kjerna ligger rundt 60-70%. Og på "Prosesser" er "Ledig systemprosess" på 90-100 og ingen program bruker spesielt mykje minne.

Det skjer veldig ofte i spel (Test Drive Unlimited, Command And Conquer 3: Tiberium Wars, og Need for Speed: Most Wanted). Viss eg minimerer og ctrl+alt+delete ser eg belastingen som beskrevet ovenfor.

Det du merker inne i spelet er at det lagger bittelitt, det "lugger", bittelitt av gangen men ganske ofte, ofte nok til å bli i relativt "lunkent" humør... mildt sagt...

Systemet eg har no er beskrevet nedenfor, men eg hadde akkurat samme problemet på det gamle systemet!

Systemet som eg har no

1x ASUS M3N-HD/HDMI

1x AMD AthlonX2 6000+

2x nVIDIA GeForce 8800GT i SLI (ASUS og XFX)

1x OCZ StelthExtreme 600W

Windows XP 32-bit

Det gamle systemet:

1x MSI K9N-Neo V3

1x AMD AthlonX2 6000+

1x nVIDIA GeForce 8800GT (ASUS)

1x northQ 400W

Windows XP 32-bit

Endret av xpnz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Har lasta ned og reinstallert to ganger, men såg på et forum inlegg der en skreiv at etter hadde installert det skulle eg berre "glømme" det for da var det ferdig installert og operativt

- alt av drivere er installert (inkl. AMD CPU Driver)

- CNQ er disablet i BIOS ja

- Har ikkje sjekka det så altfor grundig men kjørte Test Drive Unlimited på høgast grafikk uten AA og samme problemet oppstod. Og viss eg ikkje er helt på jordet skal no systemet eg har no i PCen klare det fint.

Lenke til kommentar

Hmm, ok, jeg har ikke forsøkt test drive unlimited selv, så jeg har ikke noe erfaring med hvordan det liker flere kjerner. Du kan forsøke å åpne spillet, trykke ctr+alt+del, høyreklikke på test drive prosessen og velge kun en av kjernene som affinitet. Se om det hjelper.

Ellers er det alltid greit å se noen screenshots av cpu-z (både hoved siden og memory config sidene), samt memset og gjerne et oversiktsbilde av Everest Ultimate eller HWinfo32. Da er det mulig å se om det er noen settings som står feil :)

Har du forresten hatt forskjellige skjermkort/annen HW installert på pc'en på samme OS installasjon? Er ikke umulig at det ligger en gammel driver og lager vanskeligheter.

Lenke til kommentar

cpuzcpurm8.th.jpgthpix.gifcpuzmemorylz9.th.jpgthpix.gif

cpuzmemory2tp9.th.jpgthpix.gifmemsetuf3.th.jpgthpix.gif

-prøvde å skru av en kjerne, og prøvde å kjøre på kver av dei. Ingen bedring.

-både disken og installasjonen er ny, problemet har vert sida eg første gang installerte det.

Endret av xpnz
Lenke til kommentar

Det må vel være fordi eg ikkje har sjekka det før og ikkje helt veit ka det vil seie og korleis eg endra på det :p

kunne noken forklart? :)

Her er forresten to bilder for å demonstrere problemet, kanskje noken skjønner det bedre da

Som dere ser er det KUN kopieringa som forårsaker det...

cpu1yn2.th.jpg

cpu2is6.th.jpg

Endret av xpnz
Lenke til kommentar

har 3 minnebrikker på 1GB kver. har 4 slots og har satt dei rett ved sida av kverandre fra venstre.

På det gamle systemet hadde eg 2 brukker på 1Gb kver, dei stod på samme slots fra venstre, om du skjønner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...