Gå til innhold

Krag jørgensen rifle

wasteland75

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke ulovlig å ha et uregistrert våpen i huset, samma åssen type a?

Er vel lov til og ha uregistrerte våpen, men bare lurte hvis jeg går på lensmanskontoret og prøver å få rifla registrert, vil de da ødlegge den? plombere den? eller registrere den opp igjen i navnet mitt?

skulle likt og vist valgmuligheter...

Lenke til kommentar
Er vel lov til og ha uregistrerte våpen, men bare lurte hvis jeg går på lensmanskontoret og prøver å få rifla registrert, vil de da ødlegge den? plombere den? eller registrere den opp igjen i navnet mitt?

skulle likt og vist valgmuligheter...

Nei, er kun hagler kjøpt før 1970(?) det er lov å ha uregistrerte -og de skal registreres når de skifter eier.

mulig at du får gjort det gratis enda, da det har vært våpen amnesti en liten periode nå igjen.

Må fortsatt betale søknadsgebyr selv om det har vært våpenamnesti, med mindre man leverer inn våpenet, det er gratis. Nå er amnestiet riktignok slutt for noen dager siden, så i teorien kan man vel faktisk bli straffet med fengsel om man tropper opp på politikontoret og vil registrere den, men regner med det går greit når det faktisk er trådstarter som tar kontakt med dem. Det er jo i både trådstarters og politiets interesse å få kontroll på uregistrerte våpen. Blir litt verre om huset blir ransaket av en helt annen grunn, og de plutselig finner et uregistrert våpen.. Pr dags dato må man egentlig ha jegerprøven eller være med i godkjent skytterlag for å eie denne (Våpenforskriften §2-9 og 2-12), men det kan gis dispensasjon om særlige grunner foreligger. En ny utgave av våpenforskriften er på vei, hvor det tillates å inneha inntil 3 rifler/hagler på grunnlag av arv og affeksjonsverdi, uten annet behov. I verste fall kan sikkert våpenet overlates i politiets varetekt inntil denne nye forskriften er trådt i kraft, men ser ikke for meg at det blir noe stort problem.

Alternativene er som følger:

1) registrering, om søknaden innvilges, noe jeg tror burde gå bra, om politiet utviser litt skjønn. Du kan jo evt. ta en anonym telefon til politikontoret først, og forhøre deg om det faktum at det vil bli tillatt å inneha arvede våpen når den nye våpenforskriften (§20) trer i kraft, kan ansees som en "særlig grunn" til å dispensere fra kravene i den gjeldende forskriftens §2-9 eller 2-12.

2) overlate våpenet i politets varetekt inntil den nye forskriften trer i kraft, og du kan få søknaden innvilget uten behov for dispensasjon..

3) om søknaden avslås: enten plombering eller innlevering. Begge deler betyr jo at våpenet blir "ødelagt" for all fremtid, selv om plombering er litt mindre ille enn innlevering/destruering.

4) holde kjeft og fortsette å ha våpenet ulovlig -anbefales ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...