Lurifaksen Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Andre enn meg som synes det skjer bemerkelsesverdi lite på GSM-fronten? Det eneste vi har sett de siste 10 år er videotelefoni, og høyere hastighet på dataoverføring. Ingen forbedring av andre funksjoner som f.eks. SMS. Et eksempel på funksjon jeg synes ville vært nyttig er "Caller Text" i tillegg til "Caller ID". Hadde det ikke vært genialt om det gikk an å skrive en kort personlig melding som ble sendt sammen med samtalen? Som da ble vist hos mottakeren av samtalen, sammen med telefonnummeret? (f.eks navnet ditt, eller hva samtalen gjelder) Slik at du da kan se hva anropet gjelder før du tar telefonen. Og like nyttig, en kan se hva et tapt anrop gjaldt, slik at du kan ringe tilbake (jeg ringer aldri tilbake til ukjente nummer). Eksempler på bruk: - Du skal selge bil på finn.no. De som ringer skriver da "ang bil", slik at du vet at det gjelder bilen du har til salgs når noen ringer deg. - Firmaer kan f.eks. sette firmanavnet sitt som standard-tekst - slik de de ringer vet med en gang hvilket firma det er som ringer (og vet da antagelig hva det gjelder). - Telefonselgere kunne kanskje blitt pålagt å skrive at det gjelder telefonsalg For privatpersoner er selvsagt idéen at det er valgfritt å skrive noen tekst til samtalen, men mulighet for en standard-tekst, f.eks navnet ditt. Funksjonen vil kanskje helst bli brukt når du skal ringe ukjente. Noen andre som savner en slik funksjon? Eller har forslag til andre nye funksjoner eller forbedringer av eksisterende (f.eks. SMS og den tåpelige begrensningen i antall tegn). Endret 30. september 2008 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Hvem i all verden hadde giddi å skrivi en liten melding om hva samtalen gjelder før man ringer? Det ville totalt fjernet effektiviteten en telefonsamtale kan tilby. Firmanavn kan fremdeles stå som caller ID, trenger vel ikke en endring av det nåværende systemet. Telefonselgere burde ikke ringe meg uansett, så der tar man tak i problemet på feil sted. Jeg ville bare tatt det som spam. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Hoho. Dette vil kreve endret GSM-standard, samt endring i andre telefonistandarder og dyre endringer i haugevis av infrastruktur verden rundt, samtidg som man må sørge for at alt som gjøres er bakoverkompatibelt. Alt dette for en tjeneste som man i utgangspunktet ikke tjener en krone på. Dette er nok en "pipe dream" ja. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Hoho. Dette vil kreve endret GSM-standard, samt endring i andre telefonistandarder og dyre endringer i haugevis av infrastruktur verden rundt Så på grunn av at det er dyrt å endre, så skal GSM-standarden stå på stedet vil? Det har vel ikke skjedd en dritt med de grunnleggende GSM-funksjonene de siste 10 år. F.eks SMS - hvor latterlig er det ikke at det fremdeles er 160-tegns-grense? Det jeg egentlig mente er at det er på tide med litt ny og forbedret funksjonalitet i GSM-standarden. Slike funksjoner er f.eks. ting som kunne blitt implementert i fremtidige oppgraderinger (ala UMTS/HSPA) - mener selvsagt ikke at nå skal den eksisterende standarden skrives om kun for å implementere denne ene funksjonen. Men det kunne vært litt greit med noen andre forbedringer på telefonfoni-fronten enn kun raskere dataoverføring. Er det virkelig ingen andre som ser en fordel av at navn sendes i tillegg til telefonnummer? Slik at du slipper å bruke 1880 og slikt? Et annet eksempeler er voicemail. Hvorfor i all verden har det tatt 10 år før AT&T fant ut at det går an å gjøre det litt mer brukervennlig? Og når skal andre følge etter? Endret 30. september 2008 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå