Gå til innhold

En fyr sa at ting aldri blir slettet på nettet?

Pizzaen

Anbefalte innlegg

Hei :) Mamma har vært på foreldremøte og der var det en fyr som fortalte om nettet, og han sa at alle bilder som din sønn/dater legger ut på nettby, myspace, facebook osv. blir aldri slettet... Det finnes på nette uansett om du går på nettby profilen din og sletter bildet. Mamma freaka skikkelig ut og sa at jeg ikke fikk låv til og bruke nettby osv... :p

Nettby varer jo ikke i evig tid så selv om bildet jeg har lastet opp der blir der uansett om jeg sletter det eller ikke så blir jo serveren tatt ned en eller annen gang uansett så bildet blir ikke der i evig tid som "pc geeken" som mamma har hørt på sier...

Eneste logiske grunnen til at dette skjer som jeg kan tenke på er at søkemotorer (google, yahoo, livesearch osv..) indekserer bildet mitt slik at det popper opp i et søkeresultat, men søkemotorer sletter jo automatisk døde linker (til bildet som jeg har slettet f.eks) når de besøker nettbyprofilen min på nytt...

Noen som vet hva "pc geeken" snakket om??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Facebook er skummelt!

Skal du laste opp bilder og dele... legg dei ut på flickr...

MEEEN kven som helst kan jo laste NED bilda og legge dei ut på nytt

Legg aldri ut bilder av deg/andre du vil at ikkje skal spres...

Så ja... teoretisk sett er bilda ute på nettet for alttid.

Edit: Grunn til flickr er at du der bestemmer meir over bilda.

Legger du ting ut på Facebook er det så godt som facebooks eigendom!

Sletter du eit bilde på www.flickr.com så blir det sletta... for godt.... (men ikkje for alle dei som har lasta bildet ned på sin pc... da står dei jo ganske så fritt med kva dei gjer med bildet vidre.

F.eks har eg lagt ut ca 10.000 bilder på flickr... men du vil ikkje finne bilder av personer i mine bilder, dei fleste er også kun delt til familie og venner. Kun landskapsbilder osv som er delt public.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Du har ingen kontroll over bildet når det har blitt lagt ut på nett. Det kan ligge på flere tusen maskiner rundt om i verden og følgelig legges ut igjen av de som har tilgang til bildet. Du fjerner kanskje bildet fra nettby, men du fjerner det ikke fra alle stedene det har blitt lastet ned til.

EDIT: skriveleif i andre setning

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men, så må man jo huske på at det er ganske mange bilder av folk på nett da, så med mindre du gjør noe særdeles rart på det bildet så er det veldig lite sansynlig at noen gidder å ta vare på det da :)

Hvor mange gidder å ta vare på helt standard bilder av folk de ikke kjenner, og hva i kan de egentlig brukes til senere? Har det noen som helst negative konsekvenser at noen du ikke kjenner har et bilde av deg da du var yngre, når alt du gjør på bilde er å smile til fotografen?

Lenke til kommentar

Uansett så har han typen på skolen delvis rett, siden alt man legger ut på nett, i prinsippet alltid blir værende der, og man har liten kontroll over hva som skjer med det man legger ut.

Det finnes en rekke tjenester som tar kopi av nettsider, bilder og annen informasjon og lagrer den informasjonen for alltid. Bl.a alle .no domener tas det kopi av her i Norge, og i utlandet finnes det samme type funksjoner.

Jeg kan f.eks gå tilbake å se hvordan hjemmesidene mine så ut i 1999, og det er jo kjipt om jeg hadde skrevet noe på sidene den gangen som jeg ikke ville skulle ut i dag.

Bilder lagrer også av f.eks Google, og som andre nevner, så kan bildet blitt lagret på en rekke private pcer rundt om kring, som igjen kan laste det opp på diverse nettsider du ikke har kontroll på.

Og på den måten forsvinner aldri bildet.

Leksen du kan lære av dette, er å ikke legge ut noe som du ikke vil at alle skal ha tilgang til, og tenke på om bildene du legger ut, vil være like kule om 20 år, eller om at en eventuell sjef om noen år som vil ansette deg, synes disse bildene er noe særlig, etter å ha funnet dem på nett når de sjekker deg opp før du får jobben.

Da er det kjipt med ett eller annet fest bilde, som du synes er dødskult nå, men som du angrer at du tok/la ut om 10-20 år.

Og det er jo ikke bare sjefen, det kan jo være foreldrene dine som plutselig lærer masse data og er ute å surfer, eller eventuelt barna dine når de blir så store (når du får barn)....så tenkt skikkelig etter på hva du legger ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei :) Mamma har vært på foreldremøte og der var det en fyr som fortalte om nettet, og han sa at alle bilder som din sønn/dater legger ut på nettby, myspace, facebook osv. blir aldri slettet... Det finnes på nette uansett om du går på nettby profilen din og sletter bildet. Mamma freaka skikkelig ut og sa at jeg ikke fikk låv til og bruke nettby osv... :p

Nettby varer jo ikke i evig tid så selv om bildet jeg har lastet opp der blir der uansett om jeg sletter det eller ikke så blir jo serveren tatt ned en eller annen gang uansett så bildet blir ikke der i evig tid som "pc geeken" som mamma har hørt på sier...

Eneste logiske grunnen til at dette skjer som jeg kan tenke på er at søkemotorer (google, yahoo, livesearch osv..) indekserer bildet mitt slik at det popper opp i et søkeresultat, men søkemotorer sletter jo automatisk døde linker (til bildet som jeg har slettet f.eks) når de besøker nettbyprofilen min på nytt...

Noen som vet hva "pc geeken" snakket om??

Det han trolig mente var et du har ingen garantier som helst for at bilder eller informasjon du legger ut på nettet noen gang blir borte. Dvs. om du legger ut noe som du trolig ikke vil være bekjent av om f.eks. 10 år, 2 år, 6 måneder, så har du et problem... Nettet fanger veldig mye av det som kommer inn der, og saker og ting har en tendens til å poppe opp på de mest upassende tidspunkt.

Tenk deg f.eks. at du søker jobb om noen år, det er jo sansynlig at du kommer til å gjøre. Din nye arbeidsgiver vil gjerne vite hvem de ansetter, om de kan ha tillit til deg og om dine holdninger og annlegg kan skape problem for de i fremtiden. Ja så sitter du der da i intervju på din nye drømmejobb, så kommer firmaet "sporhund" tilbake etter et søk på nettet og konfronterer deg med uttalelser, bilder osv. som du la ut en gang du var ung og egentlig ikke bekymret deg om fremtiden. Når den tiden kommer er det greit å kunne vite at du IKKE la ut det bildet som var litt... eller kom med kommentaren som....

Ja du skjønner? Selv on nettby kanskje ikke er der om 10 år, så vil noen eller noe(server/proxy) trolig ha lagret det du gjorde.

Så til moren din vil jeg jo si at ingenting er farlig, så lenge du kan stå for det som skrives og legges ut, og så om du møter det i døra om 10 år. Tenk også på om du møter ditt livs dame, og så får hun se bilder av deg og... på nettet. Ops, der gikk den i dass :-)

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Poenget er som vanlig å bruke sunn fornuft. Ikke legg ut noe som du ikke kan vise til hvem som helst, og som du kan stå for resten av livet. Om du legger ut et bilde av deg selv som leser avisen eller gjør noe annet "ufarlig" skal det godt gjøres å få problemer ut av det. Hvis du derimot er en 14 år gammel jente som legger ut nakenbilder av deg selv kan du nærmest garantere at bildet kommer tilbake en dag og klasker deg i trynet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...