Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har installert Slack9 på serveren min heime, som eg bruker Samba for å dele filer med min Windows maskin. Bare for gøy, formaterte eg diskene i RaiserFS filsystemet bare for å skjekke. Opplever filserveren (samba) som ganska treig. Har brukt RH8 med EXT3 filsystem tidligere, og syntes det var mye raskere.

Er RaiserFS treigere enn EXT3? Kan det være et annet problem?

Dionysos :evil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RaiserFS?

ReiserFS kanskje? mulig det er noe som heter Rasiserfs, men aldri hørt om det..

Søk på "hdparm" her på forumet så kan det hende du finner noe interessant.. Det er ikke så lenge siden det var diskutert hastighet på disker her.. (linux delen av forumet selvfølgelig)

ReiserFS er nok ikke noe tregere enn ext3, heller omvendt vil jeg tro.. Usikker på om ReiserFS har journalling noe ext3 har, noe som igjen gjør det pitte litt tregere..

Lenke til kommentar

Har merket meg at alle på dette forumet er forferdelig opphengt i skrivefeil. RaiserFS eller ReierFS, rekner med du skjønte hva eg meinte likevel. Er man uheldig å skrive feil, blir man ofte hardt og brutalt irettesatt.

Anyway, skal se på dette med hdparam.

Jo, ReiserFS har sjonalisering. Det rare er at fildelingen gikk mye raskere i RH8 med EXT3, enn det gjør i Slack9 med ReiserFS.

Lenke til kommentar

Utorlig hissige vi var i dag da.. Det er relativt viktig om du faktisk bruker ett filsystem eller ett annet.. Du har vel hørt om de som skal kjøpe ny harddisk, så skal de i virkeligheten ha ny pc? Noe av det samme.. greit nok at ikke du skriver alt riktig, men slik som jeg ser det bør man faktisk prioritere å få navn rikti, ikke bare hive sammen noe piss.

Synes faktisk ikke svaret ditt var noe særlig bra. Ikke klarte du å skrive journalisering riktig heller. Feilstaving gir inntrykk av at ikke du ønsker å legge noe arbeid ned i det selv, men bare få alle svar og løsninger hivd i fanget..

Henviser også til tråden om svarene som gis her forumet, og nå forstår jeg forsåvidt hvorfor folk svarer RTFM, google etc. Det går ann å faktisk prøve å holde ett visst seriøsitets nivå her..

Dette ble litt lenger enn først tiltenkt, men det irriterer meg når folk f@en ikke klarer å oppføre seg!

Lenke til kommentar
Utorlig hissige vi var i dag da.. Det er relativt viktig om du faktisk bruker ett filsystem eller ett annet.. Du har vel hørt om de som skal kjøpe ny harddisk, så skal de i virkeligheten ha ny pc? Noe av det samme.. greit nok at ikke du skriver alt riktig, men slik som jeg ser det bør man faktisk prioritere å få navn rikti, ikke bare hive sammen noe piss.  

Synes faktisk ikke svaret ditt var noe særlig bra. Ikke klarte du å skrive journalisering riktig heller. Feilstaving gir inntrykk av at ikke du ønsker å legge noe arbeid ned i det selv, men bare få alle svar og løsninger hivd i fanget..

Henviser også til tråden om svarene som gis her forumet, og nå forstår jeg forsåvidt hvorfor folk svarer RTFM, google etc. Det går ann å faktisk prøve å holde ett visst seriøsitets nivå her..  

Dette ble litt lenger enn først tiltenkt, men det irriterer meg når folk f@en ikke klarer å oppføre seg!

LOL

1. Du skriver "Utorlig" men det skal skrives "Utrolig"

2. Du skriver "rikti" med det skal staves "riktig"

3. "hivd' .. ingen kommentar nødvendig på denne :D

Pass på din egen rettskriving du :lol:

Lenke til kommentar

LOL

1. Du skriver "Utorlig" men det skal skrives "Utrolig"

2. Du skriver "rikti" med det skal staves "riktig"

3. "hivd' .. ingen kommentar nødvendig på denne  :D  

Pass på din egen rettskriving du  :lol:

Hehe.. ble litt engasjert, men det irriterer meg når folk ikke klarer å holde en høfflig tone.

Tre skrivefeil forøvrig, hvorav de to første skyldes at det gikk relativt fort med touch'en, og den siste dialekten..

Dessuten var den første posten min heller ingen kritikk av skrivefeil overhodet, men at jeg ikke visste om det faktisk var noe som het Rasier FS. :oe jeg forsåvidt ikke har hørt om så jeg valgte å svare med hensyn på ReiserFS, og når jeg da får en helt utrolig krass kritkk på at jeg skal ha kritisert hans skrivefeil uten å faktisk ha gjort det så ble jeg mektig irritert!

Synes personlig svaret var mer enn velfortjent.. Må da virkelig kunne gå ann å svare bedre enn det DionysosDale gjorde.. Eller er det noen som synes det var ett bra svar?

Lenke til kommentar

Holder med "xeon" han prøver å hjelpe, da går det ann å prøve å være høflig tilbake.

Eller er det for mye forlangt? Om xeon får sånne svar hver gang han hjelper noen blir det ikke mange han gidder å hjelpe til slutt.

MVH

Kenneth

Lenke til kommentar

...å holde en høfflig tone.  

Det staves faktisk "høflig". Jeg irriterer meg også over skrivefeil, men når poenget så åpenbart framgår av sammenhengen, synes jeg det bare blir latterlig å klage på små skrivefeil.

Lenke til kommentar
Holder med "xeon" han prøver å hjelpe, da går det ann å prøve å være høflig tilbake.

Eller er det for mye forlangt? Om xeon får sånne svar hver gang han hjelper noen blir det ikke mange han gidder å hjelpe til slutt.

Enig.. Stiller du et spørsmål bør du passe på at du greier å stave tekniske termer rett. Og du bør ikke henge deg alt for mye opp i at andre korrigerer deg...

Anyway... hva var det denne tråden handlet om? Jo reiserfs har journaling, og reiserfs gir deg bedre utnyttelse av plassen på harddisken. Det er hovedfordelen slik jeg har forstått det ....

Lenke til kommentar

Beklager om eg støtte deg på noen måter xeon, det var ikkje meningen. Var på ingen måte hissig, så om eg blir tolket på den måten, beklager eg innlegget mitt :oops:

Eg meinte det i grunnen meir generellt på dette forumet. En liten bagatell driver ofte heile diskusjonen ut av kurs, noe denne tråden er eg godt eksempel på...

Til mit eget forsvar når det gjelder rettskriving, så har eg dyseleksi og meget tykke fingrer :)

Håper fortsatt noen er villige til å dele sine erfaringer med FeiserFS og EXT3 med meg?

Dionysos :evil:

Lenke til kommentar

Dette begynner å bli en 'sykkelskurdiskusjon.'

Stammer vel fra bsd utviklermiljøet.

Går sånn ca (fritt sitert etter forklaring en fuktig kveld)

Utvikler i firma kommer på en knall ide, dette revulosjonerer måten man lager ting på. Dette er bra!

Jobber mye med det og kommer til slutt til styret og presanterer temaet, Styremedlemene holder kjeft og spør ikke noe særlig, siden dette er vanskelig tema og man vil ikke virke dum. Utvikler går og man diskuterer littegrann om det og stemmer det ned.

Neste sak for styret er at om man skal sette opp et sykkelskur. Da blir det fart fordi alle har en mening om sykkelskur. Skal det være rødt eller blått? Bruke 10k eller gå for 15k, hvor det skal plasseres etc. Vikig å si sin mening.

Jamnfør svar på spørsmålet (filsystem internals er vanskelig) og om hvordan man skal stille spørsmål.

Det beste med dette er at jeg kjenner meg av og til igjen som en sykkelskurdiskutør (er det et norskt ord?) :)

Iallefall så har reiserfs og ext3 forskjellige karikaturer og duger til forskjellige formål, og dersom man ikke kan nok til å sette seg inn i det så er det egentlig ikke noe spørsmål siden man ikke trenger å kunne noe om det :)

Det som er interessant er videre utvikling, ext3 sin journalføring på data i tillegg til filsystemjournal og reiserfs4 sin satsing på modulbasert lasting av moduler (krypto-,acl-,journalmoduler) til forskjellige deler av filsystemet.

Lenke til kommentar

[kan vi drite i å pirke så forbanna mye?]

Det går ann å faktisk prøve å holde ett visst seriøsitets nivå her..

Og unngå orddelinger.

[/kan vi drite i å pirke så forbanna mye?]

Vær så snill... :-?

Dette er et linuxforum, ikke et norsk rettskrivningsforum... :grumpy:

Linuxforumet blir mer å mer søpplete.. :shrug:

MarcelSB

Lenke til kommentar

ReiserFS og EXT3 er begge journal filsystemer. de er raske begge to..

Kanskje du bør heller ta en titt og se om du ikke kjører diskene i PIO modus, og 16bits bus.

skriv hdparm -cd /dev/hdx.

Da ser du om DMA er på, og om du kjører 32bits buss.

Skal du enable DMA og 32bits buss skriver du hdparm -c1d1 /dev/hdx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...