Bjørn T. Farestveit Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg lurer bare på hva som er forskjellen mellom Raid-5 system og et Raid-10 system? Og hvilke komponenter eventuelt må jeg ha for å sette opp systemene? Og hva vil dere anbefale? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Det er et hav av muligheter. Det er ikke mulig å gi noen anbefaling før du har kommet med visse randbetingelser først. Hvilket OS har du? Hvilket hovedkort har du? Ofte er det best å ha egen disk-kontroller som støtter raid. Skal du ha raid5 må du noe opp i pris. Raid 5 er oftest bedre enn raid10 (kombinasjon av speiling og striping). Les mer om raid på wikipedia. [edit] Oftest på en normal hjemmepc er det ofte være mer å hente på å partisjonere disken(e) fornuftig enn å benytte raid. Endret 30. september 2008 av geir__hk Lenke til kommentar
Bjørn T. Farestveit Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Ok Jeg har Windows XP og hovedkort er planlagt og kjøpe nytt med tanke på et raid5 system. Så hvis du kan anbefale noe så hadde det vært greit. Takker for hevisningen til wiki forstår litt mer nå. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 raid 10 vil kun la deg utnytte 50% av den tilgjengelige plassen, raid 5 vil la deg utnytte all plassen minus totalt plassen på en hard disk. Jeg har lest at raid 5 er tregt, og at raid 10 derfor er å anbefale, hvis du krever høy ytelse. Har ytelsen lite å si for deg gir raid 5 klart best utnyttelse av diskplassen. Hvor stort ytelsestapet er i dag vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. oktober 2008 Del Skrevet 30. oktober 2008 Raid 5 er veldig raskt på en god kontroller. Raid-5 er ikkje så veldig tregt som mange tror. Har 2 forskjellige raid-5 oppsett. En på en software raidkontroller og en på en hardware raid kontroller. Lese hastighet på software raidet er ca 130 MB/s. Dette er med 4 samsung 500 gb disker. På hardware kontrolleren får jeg ca 350 MB/s lesehastighet med 4 Samsung 1tb disker. Tregt er det jo ikkje. Raid- 5 var treigt før i tia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå