Gå til innhold

Raid-5 vs Raid-10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er et hav av muligheter. Det er ikke mulig å gi noen anbefaling før du har kommet med visse randbetingelser først.

Hvilket OS har du?

Hvilket hovedkort har du?

Ofte er det best å ha egen disk-kontroller som støtter raid. Skal du ha raid5 må du noe opp i pris. Raid 5 er oftest bedre enn raid10 (kombinasjon av speiling og striping).

Les mer om raid på wikipedia.

[edit]

Oftest på en normal hjemmepc er det ofte være mer å hente på å partisjonere disken(e) fornuftig enn å benytte raid.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

raid 10 vil kun la deg utnytte 50% av den tilgjengelige plassen, raid 5 vil la deg utnytte all plassen minus totalt plassen på en hard disk.

Jeg har lest at raid 5 er tregt, og at raid 10 derfor er å anbefale, hvis du krever høy ytelse. Har ytelsen lite å si for deg gir raid 5 klart best utnyttelse av diskplassen. Hvor stort ytelsestapet er i dag vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Raid 5 er veldig raskt på en god kontroller.

Raid-5 er ikkje så veldig tregt som mange tror. Har 2 forskjellige raid-5 oppsett. En på en software raidkontroller og en på en hardware raid kontroller.

Lese hastighet på software raidet er ca 130 MB/s. Dette er med 4 samsung 500 gb disker. På hardware kontrolleren får jeg ca 350 MB/s lesehastighet med 4 Samsung 1tb disker.

Tregt er det jo ikkje. Raid- 5 var treigt før i tia :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...