pippin88 Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Bare for å få litt mer diskusjon her.. Ja da lurer jeg på hvorfor folk her har den rasen de har valgt? er det noen spesiell grunn? Endret 30. september 2008 av pippin88 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Tenker du hunderaser? Sett det i emnefeltet Jeg har to, en australian shepherd og en irsk ulvehund. Ulvehunden var først i hus, det var da jeg bare skulle "ha" en hund. Jeg falt for utseendet rett og slett, og gjorde vel de blemmene man kan gjøre som førstegangskjøper Rasen er majestetisk, grov og rett og slett herlig. Jeg fant ut mer om bruksegenskaper og gemytt, og fant ut at det passet meg godt. Aussien har jeg kjøpt fordi jeg ønsker å konkurrere innen hundesport, fortrinnsvis agility. Interessen for trening og å lære så mye som mulig om hund kom med den første hunden, og for å konkurrere aktivt og komme noe sted bør man ha en rase som er litt mer "med" og litt enklere å trene. Lenke til kommentar
TyrantOfWinter Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Jeg skulle egentlig ha Bullmastiff, og ringte rundt til noen oppdrettere. Det var ingen som hadde valper klare før om lenge, så jeg la planene på is i 1 år. Det året brukte jeg på å lære mer om hunder, og for å bli klokere på hvilken rase jeg skulle velge. Jeg visste at det fantes en rase i Norge som lignet Bullmastiffen, som heter Boerboel. Jeg har to fettere som var blant de første i Norge til å skaffe seg Boerboel, og dermed begynte jeg å vurdere om jeg skulle ha BM eller BB. Valget falt til slutt på Boerboel, da den rett og slett virker fysisk overlegen Bullmastiffen. De lever generelt lengre, tåler bedre varme, og er sprekere. Jeg liker store hunder, og ettersom BB- en generelt er større enn BM- en, spilte dette også en liten rolle. Så jeg skaffet meg Boerboel, og har aldri angret. For meg er det den perfekte hund Lenke til kommentar
.Lagrange. Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Fordi jeg ville ha meg en hund jeg kunne bruke til det jeg interesserer meg for : turkompis og treningskamerat - uten at vi har noe mål for toppen. Jeg ville ikke ha en for liten hund - og jeg ville ikke ha noe langhåret noe som måtte bades og mases med bare etter en liten tur ute i slaps. Jeg er jævlig lat, og når jeg kommer inn døra gidder jeg ikke annet enn å tørke lett over pelsen - dermed bør den være tørr og relativt rein. Jeg ville ha en hund som var lett å ha med å gjøre, som var lett å trene og som var en generell liten potet innen hundeverdenen. Utseendet må jeg si jeg aldri har brydd meg om, først etter jeg fikk bikkja at jeg begynner å få den "åååh så nydelig labrador" viben, har aldri hatt den før. Fornøyd det er jeg. Meget Synes det er en rase som blir baksnakka for mye, bare fordi den er så vanlig. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Jeg ville egentlig bare ha en hund, sofagris og turkompis. Var redd for å kjøpe en som krevde for mye og ville ha en glad, liten hund! Det at jeg endte opp med kinesisk nakenhund var vel egentlig bare flaks, har titta på rasen før, når jeg begynte å tenke på å få hund for en del år siden. Skulle egentlig ha en puff (med pels), men når vi dro til oppdretter falt vi helt for den nakne tispa, som vi tok med oss hjem Viste lite om kineser, hadde vært på besøk hos en annen oppdretter før, men de lå bare i sofaen og sov :!: Viste egentlig lite om rasen, men var en sjangs jeg tok, og ikke angrer på Elsker bikkja mi, men hadde nok litt hastverk og skulle ha brukt tid og funnet meg en seriøs oppdretter. Endret 1. oktober 2008 av mushi Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Har min første hund nå så jeg hadde 0 erfaring fra før av. Har alltid hatt katt. Men når jeg og samboeren kjøpte eget hus så var det på tide å kjøpe hund, hun hadde hatt 2 flat coated retrievere fra før av så for hennes del var det ganske lett valg. Så rundt 1 mnd før jeg sa ifra om at vi kunne kjøpe hund så begynte jeg "etterforskningen" på egen hånd. Mine krav var en hund som kunne "brukes" til praktiske ting som feks kløv og dra pulk. Jeg måtte derfor ha litt størrelse på hunden. Turen gikk da til retrieverrasene og flat coated retriever. Viste jo at flat'en var ganske krevende så jeg ble noe usikker på om det var det rette valget. Personlig hadde jeg veldig lyst på golden retriever grunnet den er vistnok en del roligere. Og golden er en fantastisk vakker hunderase. Så etter en del ringerunder og mailrunder til golden- og flatfolk så havnet vi på flat coated retriever. Kontaktet en oppdretter i sverige og fikk reservert en valp. Men desverre så var det innbilt svangerskap så det ble ikke noe valp fra det kullet. Ble deretter tipset om noen i lillestrøm og etter noen uker så kom valpen hjem til oss. Ikke angret et sekund på rasen, kan være litt slitsomt når "flat-motoren" startes, men det går no greit Lenke til kommentar
Benor Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Hjemme der jeg kommer fra har vi en Boder Collie. Det er fordi at vi bor på gård og hadde sauer før og da er jo Border Collien som kjent en god gjeter-hund. Nå for tida ligger den mest på kjøkkengulvet og feites, da vi ikke har sauer lengre. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 (endret) stakkars. kjip overgang fra å jage sauer til å ikke gjøre en drit -- Jeg fikk min første Groenendael i 2000. Jeg ville ha en slik fordi den rasen lignet Pønky, en hund vi passet. Hun var blanding av Schæfer og Lundehund. Caiser døde syv mnd gammel. Brekte foten Zenta kom til oss samme høst, men hun måtte vi avlive bare to år gammel. Epilepsi. Nå mange år senere så MÅTTE jeg ha hund igjen. Var lenge på utkikk etter Chi, og var veldig nær å kjøpe meg en "blå" gutt. Men pga diverse som dukket opp ble det ikke noe av. Dessuten så hadde "alle" Chihuahua en periode. Min kjærlighet for Belgisk Fårehund er størst. Og jeg greide meg ikke uten. Påska 2007 kom det en liten krabat i hus Grunnen til at jeg valgte nettop den rasen, var Pønky enkelt og greit.hehe. Og jeg kjøpte Diesel siden det var den rasen jeg forelsket meg i for åtte år siden. Tror ikke jeg tenkte på hva en slik hund egentlig krevde. Men Zenta var utrolig herlig da, rolig og lydig. Han jeg har nå derimot.... lurer på om han har adhd innimellom Helvettes mye hund noen dager, men du verden så søt han er Den neste blir trolig en Sheltie, og så en belger til hvis det går smertefritt med to. Vi skal jo tross alt bo på landet!! Dyrene er livet mitt, og jeg greier meg ikke uten hundehår i senga. ble litt rotete dette. lol. skrev og visket ut i hytt og pine. Endret 2. oktober 2008 av Zaroos Lenke til kommentar
Pezo Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Jeg hadde lyst på Schæfer fordi søstera mi har en som er søt og snill. Og etter å ha lest mye om rasen så fant vi ut at det var det vi ville ha. Angrer ikke et sekund:) Her er en film fra første gangen vi møtte valpen hos oppdretter: http://birinett.com/xoops/modules/news/art...php?storyid=233 Nå er han 1,5år gammel og ser sånn ut: http://birinett.com/xoops/modules/myalbum/photo.php?lid=219 Endret 3. oktober 2008 av Pezo Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg fikk min første hund da jeg var 12 år gammel, en blandingshund Border Collie, Schæfer, Rotweiler og Chow Chow. Grunnen til at det ble blanding var at jeg som 12 åring ville ha hund, og foreldrene mine gav etter uten at de var særlig interessert , og ikke ville bruke penger på en rasehund. Jeg fikk hund nummer to da jeg var 16 år gammel, fordi jeg hadde tatt så godt vare på den første. Like før jeg fylte 19 flyttet jeg langt unna (18 timer med bil) for å jobbe som lærling. Jeg fikk ikke lov å ha hund i leiligheten bedriften lot meg leie, og jeg hadde ikke råd til å leie noe annet på egen hånd. Den første hunden min ble omplassert da den andre var ett år gammel fordi den rett og slett ikke hadde det bra i flokken sin når den ikke var alene. Hun hadde også vært agressiv mot meg, og vi valgte å beholde den yngste hunden . Da jeg hadde bodd hjemmefra en mnd ringte foreldrene mine for å fortelle meg at de hadde gitt bort den andre hunden min også. Jeg kan forstå de , for de fikk jo et ansvar de egentlig ikke ville ha. Mora mi hadde ikke kontroll på den store hannhunden og siden det var border collie ble den stressa og kjip å ha i hus når jeg ikke var der for å trene med den og gå lange turer lengre. Mens jeg bodde i Stavanger passet jeg hunder for andre innimellom. Jeg fikk etterhvert passe en liten rød dvergpinschergutt , og jeg ble forelsket med en gang. Noen uker senere dro jeg på en utstilling som var i distriktet, og der fikk jeg hilse på mange små dvergpinschere. Jeg dro hjem, og leste MASSE på nett om rasen, og ble mer og mer sikker på at dette var rasen for meg. En liten hund i stor kropp, og som gjerne blir med på lange turer i skog og mark I 2005 var jeg så heldig å finne en oppdretter som hadde ei svart tispe til salgs. Tilfeldigheter skulle ha det til at tanta mi var i sverige for å hente sin valp akkurat på samme tidspunkt som min valp var leveringsklar. Da min første dvergpinsher var 2,5 år gammel oppdaget jeg at mora hennes akkurat hadde født 4 valper. (jeg var allerede på utkikk etter en hund nummer 2, men fant ingen oppdrettere i Norge som jeg ønsket valp fra) Jeg sendte oppdretter en epost og spurte om den sorte tispa var ledig. Egentlig skulle hun beholde henne selv, men hun kunne vurdere å la meg få henne på avtale. Jeg er ikke noe fan av avtaler, men ville ha henne alikevel. Heldigvis fikk jeg kjøpe henne helt, og jeg har nå 2 vakre jenter som er halvsøstre. Jeg har planer om familie etter hvert, og er derfor veldig glad for at hundene mine er små og krever lite. Vi flytter etterhvert til hus på "landet", med stor inngjerdet hage hvor hundene kan få løpe fritt og leke seg om sommeren. Lenke til kommentar
Myrsnipa Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg har dobermann fordi det er den vakreste rasen i verden, i mine øyne, og samtidig ville jeg ha en stor, korthåra, muskuløs og elegant hund som folk respekterte. Det var ingen andre raser for meg på den tiden, så valget var enkelt. Lenke til kommentar
pippin88 Skrevet 3. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2008 Zaroos: Jeg synes belgerne er utrolig fine! Brukte å gå tur med en Tervueren da jeg gikk på ungdomsskolen.. Nydelig kjempegrei gutt! Aldri møtt en snillere kar.. Akkurat nå har vi ikke plass til en så stor hund.. Men håper det kanskje blir etterhvert.. Pezo: Gud så nydelig han var! Jeg har en forkjærlighet for Schæfere... det var den rasen jeg egentlig bestemte meg for.. En utrolig fin rase..! Men etter at jeg hørte det kunne være mye hofteproblemer og slikt så har jeg tenkt å unngå den rasen.. Men får se hva det blir senere.. Jeg har en forkjærlighet for spisshunder og hunder med et mer ulveliknende utseende.. Nå håper jeg at det blir en Siberian etter jul.. Både som familie og turkamerat.. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Zaroos: Jeg synes belgerne er utrolig fine! Brukte å gå tur med en Tervueren da jeg gikk på ungdomsskolen.. Nydelig kjempegrei gutt! Aldri møtt en snillere kar.. Akkurat nå har vi ikke plass til en så stor hund.. Men håper det kanskje blir etterhvert.. Du har ikke plass til en så stor hund, men skal ha deg husky?? Belgeren er utrolig herlige hunder, særlig de langh. Malinois og Laekenois, har jeg ikke erfaring med, men det er mye hund (en grunn til at det er bruks/tjenestehunder). Det er FÅ Laeken i norge, fordi de er såpass skarpe. De krever en eier som VET hva de har i hus. Min har skikkelig personlighet, og er kanskje den største mammadalten jeg noen gang har møtt. Han er ikke bortskjemt på annet enn kos og godiser, men uansett så er det MEG som står i fokus. De knytter seg til en person, mens de andre i huset fungerer som kløpinne Jeg hadde heller kjøpt en Terv framfor en polarhund Lenke til kommentar
pippin88 Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Ja det er litt forskjell på en Belgisk gjeterhund og ei siberian tispe.. Kommer vel litt av at det er litt mer pels på en belger.. Så kanskje den virker større.. Kunne godt tenkt meg å hatt en tervueren.. men tror samboer trur det blir for mye hund... Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Med tanke på mosjon så er det ikke store forskjellen De er jo avlet for å tåle mye. Nå blander jeg siberian og alaskan. Det er vel en forskjell på de to. MIN er hvertfall mye hund, men det er litt av personliheten. Han er helt fin å ha i hus, og sjeldent problem av noe slag. I puberteten de fleste hundene er værst, så han kommer nok til å roe seg et par hakk. De skal være livlig Huskyen har også denne underulla som vil bort i røytetid, slik som på min. Bortsett fra at belgeren kanskje er mer livlig så krever de sånn ca like mye, vil jeg tro. Kanskje min trenger å bruke hodet sitt noe mer. Lenke til kommentar
pippin88 Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Ja.. Alaskan er en god del kraftigere enn en siberian.. ;P Hvis det var malamute du tenkte på... Jeg har ikke noe imot mye mosjon.. Jeg vil helst ha en turkamerat fordi samboeren min ikke er så glad i å dra på turer i skog og slikt.. Hvordan er helsen til belgerne? Sånn generelt? Kunne tenkt meg en av hver rase.. schæfer, belger og husky.. Men det blir litt vel mye hund tror jeg.. Lenke til kommentar
Ninjakos Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Den første hunden er en blandingshund på snart 6 år. Hun er halvt flatcoat retriever, 25% border collie og 25% golden retriever. Vi tenkte ikke noe særlig på hva den typen hund trengte, vi så bare ''oi, fin blanding til 500 kr, kjøp kjøp.'' Veldig flott og snill hund. Kan ligge å daffe på trappen hele dagen, eller gå på tur i flere timer. Det var min søster som absolutt skulle ha seg en hund... Hun gikk vel lei etter to tissedammer. I april skaffet jeg meg min helt egen hund, hun er verdens søteste lille skapning. Hun er også en blandingshund, mor er chihuahua og far er toy puddel. Jeg ville ha en hund som var veldig mammadalt og med litt pelsstell, som har nok med en tur for dagen. Hun er VELDIG kosete og elsker å ligge på fanget mitt. Hun er perfekt for meg. ^-^ (Though litt hyperaktiv) Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Ja.. Alaskan er en god del kraftigere enn en siberian.. ;P Hvis det var malamute du tenkte på... Jeg har ikke noe imot mye mosjon.. Jeg vil helst ha en turkamerat fordi samboeren min ikke er så glad i å dra på turer i skog og slikt.. Hvordan er helsen til belgerne? Sånn generelt? Kunne tenkt meg en av hver rase.. schæfer, belger og husky.. Men det blir litt vel mye hund tror jeg.. Helsen er vel helt Ok vil jeg tro. Noe epilepsi på de svarte vet jeg(min fikk det). Men det er ikke sånn som med schæferen liksom, at de er full av hd. De bør såklart røngtes. Viktig at du kjøper fra en BRA oppdretter hvis du vil ha Belger(send meg pm, så skal jeg tipse deg om noen). Mange avler på det ytre, og ikke det de har inni hodet. Det fører til at mange blir usikre og/eller nervøse. Nei, ikke malamute. De er giga. De er jo ikke så ulike de to huskyene da Siberian er renraset mens Alaskan er en blanding. Ninkjakos: Får jeg spørre hvor mye du betalte for miniatyren din? Lenke til kommentar
Belissima Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Jeg har en chihuahuagutt. Utrolig mye hund i en veldig liten kropp, helt fantastisk personlighet og alle som hilser på han blir helt forelska. Han er en liten tøffing, som elsker å være frempå i stedet for å sitte på armen, og jeg har fått veldig mye skryt for han, både utseendemessig og gemytt, men også for at han får lov å være hund og ikke en baby i en veske Hvorfor chihuahua? Tja.. Mye på grunn av personligheten, det er mye hund i en liten kropp. Kan gå langt, men kan også nøye seg med en halvtimes runde rundt kvartalet. Jeg reiser mye og har familien på andre kanten av landet, derfor ville jeg ha en hund som kunne reise i kabinen og som kan være med på ting uten at ting planlegges opp og ned i mente. Dessuten er det vanvittig lett å finne barnevakt for han, hvilket det ikke hadde vært hvis jeg hadde hatt en grand danois, siden de fleste jeg kjenner bor i små byleiligheter, og alle vil jo passe en så liten og søt hund :-) Lenke til kommentar
pippin88 Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Helsen er vel helt Ok vil jeg tro. Noe epilepsi på de svarte vet jeg(min fikk det). Men det er ikke sånn som med schæferen liksom, at de er full av hd. De bør såklart røngtes. Viktig at du kjøper fra en BRA oppdretter hvis du vil ha Belger(send meg pm, så skal jeg tipse deg om noen). Mange avler på det ytre, og ikke det de har inni hodet. Det fører til at mange blir usikre og/eller nervøse. Nei, ikke malamute. De er giga. De er jo ikke så ulike de to huskyene da Siberian er renraset mens Alaskan er en blanding. Ok.. For jeg vil helst ha en tervueren isåfall.. Men får se hvordan det blir.. Sender på en PM når jeg finner ut noe.. Nei Alaskan husky er ikke så ulik.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå