Noko Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Hei! Jeg skal være med på opplæringsjakt. lurte på om det er lovlig at min onkel låner ut hagla si til meg gjennom å skrive utlånserklæring? Grunnen til jeg tviler på om dette er lov er fordi jeg er 15 år ( har tatt jegerprøven ). ( I tilfelle; kan jeg kjøpe amunisjon med denne utlånserkæringen? ) Takker for svar Edit: Er foresten rype Endret 30. september 2008 av Noko Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Utlån av våpen Skal du låne bort eller annen måte overlate rifle/hagle til en annen, skal mottakeren ha en datert og underskrevet bevitnelse om dette. Pistol eller revolver kan ikke utlånes. Bevitnelsen skal inneholde: a) långiverens og låntakerens navn og adresse, b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet), c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen (våpendeler) som er lånt ut, d) hva våpnene (våpendelene) skal brukes til, e) for hvilket tidsrom våpnene (våpendelene) er lånt ut. Denne bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil 4 uker fra utstedelsen. Bevitnelsen skrives og undertegnes i to eksemplarer, der lånegiver og lånetaker beholder hvert sitt eksemplar. Den som får våpnet overlatt må fylle vilkårene for å selv å inneha skytevåpen. Våpen kan overlates til personer under 18 år til kortvarig bruk under tilsyn, under forutsetning av at barnets/ ungdommens foresatte samtykker til dette. Dette vil typisk være opplæringsjakt fra 15 år, eller trening og konkurranser. Lenke til kommentar
Noko Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 takker for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå