Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Hjelp til oversettelse fra Bokmål til Nynorsk.

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som kan være så snille og hjelpe meg med en oversettelse fra Bokmål til Nynorsk?

Jeg liker absolutt ikke nynorsk, og får det absolutt ikke til. Hadde satt kjempepris på litt hjelp. PS: HASTER!!

På forhånd takk! : )

Her er teksten :

Oversettelse av ”Islendingesagaene” fra bokmål til nynorsk.

- Læreboka side 166.

Kunnskapene som slektsfeidene på Island i tida fra 860 og tiårene etter, har vi primært fra de ca. 45 islendingesagaene vi kjenner. Ordet saga betyr ”fortelling”, og disse fortellingene hadde levd i muntlig form før de ble nedskrevet på 1200-tallet. Vi vet ikke hvem som har forfattet dem. Blant de mest kjente er:

• Sagaene som Gunnlaug Ormetunge

• Egilssagaene

• Njålssagaene

• Sagaen om Ravnkjell Frøysgode.

Islendingesagaene blir også kalt ”ættesagaer”. De gamle høvdingene var ofte religiøse ledere (goder) som dyrket guder som:

• Tor

• Frøy

• Njord.

Menneskene var i gudenes vold, og man kunne prøve å blidgjøre dem ved offerhandlinger. I sagaen om Ravnkjell Frøysgode heter det at ”Ravnkjell elsker ingen annen gud enn Frøy”. Han holdt et hellig måltid, et såkalt blot, og bygde en offerplass, et hov, til guds ære. Han kalte opp hesten sin, Frøyfakse, etter Frøy og lovet at alle som red på den uten hans vilje, skulle bøte med livet. Da en gjetergutt brøt dette forbudet, ble han hogd ned av Ravnkjell.

Til tross for ofringene til gudene er hver enkelts liv forutbestemt av lagnaden eller skjebnen, som ingen kunne gjøre noe med. De gamle vikingene måtte møte lagnaden oppreist og med indre ro. Drømmene varslet om hva som kunne skje, eller ville skje. Ravnkjells far, Hallfred, drømmer at en mann kommer til han og ber han flytte en annen plass. Han gjør det, men en gris og ei geit blir igjen på gården. Samme dag som han flytter, kommer et skred som begraver gården hans og de to dyra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bokmål: Kunnskapene som slektsfeidene på Island i tida fra 860 og tiårene etter, har vi primært fra de ca. 45 islendingesagaene vi kjenner.

Nynorsk: Kunnskapene som slektsfeidene på Island i tida fra 860 og tiåra etter, har vi primært fra de ca. 45 islendingsagaene vi kjenner.

Tenkte å begynne med en setning, men er to år siden jeg hadde nynorsk nå, så ville ikke stolt 100% på den :p

Den beste (og kjedeligste) løsningen er nok desverre å finne fram nynorsk ordbok :(

Endret av chberge
Lenke til kommentar

Kan jo ta en setning da.. mer har jeg desverre ikke tid til.. og noe må du jo lære selv også.

Menneskene var i gudenes vold, og man kunne prøve å blidgjøre dem ved offerhandlinger.

Menneskja si lagnad var styrt av gudane, for å tene gudane si gunst kunne ein gjere ofringar.

NB:

-Dette er ytterst konservativ Nynorsk, sannsynligvis kan du ikke nyttiggjøre deg av det da det vil skille seg sterkt ut fra resten av oversettelsen.

-Det tog meg ca 20min å oversette den setningen nå, det er 3år+ siden jeg har arbeidet med dette (siden vgs), det gikk raskere før.

-Min personlige erfaring er at dersom du ønsker god karakter i nynorsk (5 og bedre) så bør du tilstrebe å skrive så konservativt så mulig fordi:

*Du unngår å bli fristet til å bruke samme ordstilling som på bokmål, og oppnår dermed nærmest perfekt nynorsk syntaks. Syntaks vil si at ordstillingen er og høres naturlig ut. Dette er viktig når det er lærere som går gjennom teksten, dersom teksten virkelig høres og ser nynorsk ut bedrer det inntrykket.

*Det blir et klart skille mellom bokmål og nynorsk

*Den nynorsken du lærer deg blir også mye mer elegant, nynorsk tekst som bokmål med a endelser blir alltid dårligere enn tilsvarende tekst på bokmål.

NB2:

De fleste andre som kommer med anbefalinger, lærere, nynorskfolk osv vil le av det jeg sier, men de om det. Du får velge helt selv, men personlig synes jeg det å skrive nynorsk med samme syntaks som i bokmål blir som å skrive engelsk med norsk syntaks/ordstilling.

NB3:

Dette er første gang jeg har fått bruk for nynorsk siden vgs, så nytteverdien er tilnærmet lik 0 uansett.

NB4:

Off jeg er rusten i nynorsk, begynner å bli ordblind og usikker på meg selv her, tror det skal være rett men dersom noen ser at noe er feil så si ifra ;)

Dersom man bruker litt tid på å omskrive avsnittet kan det nok bli bedre.

Lenke til kommentar

Gidder ikkje å ta alt her men eg kan ta nokon ord.

Her er teksten :

Oversettelse av ”Islendingesagaene” fra bokmål til nynorsk.

- Læreboka side 166.

Kunnskapene som slektsfeidene på Island i tida fra 860 og tiåra etter, har vi/me primært fra dei ca. 45 islendingesagaene vi/me kjenner. Ordet saga tyder ”fortelling”, og desse fortellingane hadde levd i muntlig form før dei blei nedskrivi på 1200-tallet. Vi/Me veit ikkje kven som har forfatta dei. Blant dei mest kjente er:

• Sagaene som Gunnlaug Ormetunge

• Egilssagaene

• Njålssagaene

• Sagaen om Ravnkjell Frøysgode.

Islendingesagaene blir også kalt ”ættesagaer”. De gamle høvdingene var ofte religiøse ledere (goder) som dyrket guder som:

• Tor

• Frøy

• Njord.

Menneskene var i gudenes vold, og man kunne prøve å blidgjøre dem ved offerhandlinger. I sagaen om Ravnkjell Frøysgode heter det at ”Ravnkjell elsker ingen annen gud enn Frøy”. Han holdt et hellig måltid, et såkalt blot, og bygde en offerplass, et hov, til guds ære. Han kalte opp hesten sin, Frøyfakse, etter Frøy og lovet at alle som red på den uten hans vilje, skulle bøte med livet. Da en gjetergutt brøt dette forbudet, ble han hogd ned av Ravnkjell.

Til tross for ofringene til gudene er hver enkelts liv forutbestemt av lagnaden eller skjebnen, som ingen kunne gjøre noe med. De gamle vikingene måtte møte lagnaden oppreist og med indre ro. Drømmene varslet om hva som kunne skje, eller ville skje. Ravnkjells far, Hallfred, drømmer at en mann kommer til han og ber han flytte en annen plass. Han gjør det, men en gris og ei geit blir igjen på gården. Samme dag som han flytter, kommer et skred som begraver gården hans og de to dyra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...