regaL Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Hei! Har tenkt til å kjøpe en stasjonær PC med utgangspunkt i delene oppgitt i emnet "Pekepinn: Stasjonær PC til 9000 kr". Skjermkortet virker å være i dyreste laget i forhold til mitt bruksområde, dessuten er det også utsolgt alle plasser jeg har sjekket. Stort sett er det tyngste bruket mitt bilderedigering samt noe spilling (World of Warcraft og Counter-Strike) på kjedelige dager. Så, spørsmålet blir som følger, hvilket alternativ til Radeon HD 4870X2 er å anbefale? Selv om enkelte kan mene det blir å skyte spurt med kanon til mitt enkle bruk, ønsker jeg å investere i et relativt bra skjermkort. Bedre føre var, om jeg skulle ønske å teste ut noen tyngre spill. PS! Målet er også å legge inn Mac OS X i dualboot, så om noen vet om gode skjermkort/hovedkort som de vet støtter dette, er det en bonus. Som et alternativ her vurderer jeg å kjøpe en Asus EEE til dette bruket, så det er ikke avgjørende. På forhånd takk! Lenke til kommentar
robert166 Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Skal du kun spille CS og WOW funker et singel 4870 bra nok. Kommer også annpå hva slags skjerm du har. Du trenger ikkje 4870X2 visst du har alt fra 17"-22". Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Til wow og cs er dette også overkill, men du vil ha litt å gå på: https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=min_price Eller: https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=min_price Eller: https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=min_price Førstnevnte holder i lange baner til det bruksområdet du oppgir. Du får mye mer å gå på med storebroren HD4870. GTX 260 er også et godt alternativ, som lar seg klokke langt, men stock ytelse er litt under HD4870 i de fleste spill. Fordelen med ATI korta er at du får både lyd og bilde via HDMI kabel, og DX 10.1, pluss litt mer ytelse for penga (4870). HD 4850 er også et knallkort til prisen. Om MAC støtten, har jeg ikke peiling på. Bare å sjekke de respektive hjemmesider, og undersøke om det er lagt ut drivere for det. Endret 30. september 2008 av lucky666 Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Du må ha en god del kunnskaper for å kunne kjøre både OSX Leopard og Windows Vista på en og samme komputer. Det innebærer blant annet en del modifikasjoner i BIOS. Jeg må dessverre meddele at jeg ikke har kompetansen til å anbefale noen produkter med dette som utgangspunkt, men et ATI Radeon HD 4850 må jo være et opplagt valg til enkelt, men likevel litt krevende bruk. Og jeg må beklage at jeg bruker et kort som ikke engang har kommet ut i de fleste butikker i tråden min. Det er rett og slett dårlig av meg. Jeg skal vurdere å bytte det ut med et Radeon 4870 inn til videre, selv om dette vil føre prisen langt under budsjettet, som også er en uting (!). Endret 30. september 2008 av Agentspoon Lenke til kommentar
regaL Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Skal du kun spille CS og WOW funker et singel 4870 bra nok. Kommer også annpå hva slags skjerm du har. Du trenger ikkje 4870X2 visst du har alt fra 17"-22". Blir nok fort en 22". Takk for informasjonen. Til wow og cs er dette også overkill, men du vil ha litt å gå på: https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=min_price Eller: https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=min_price Eller: https://prisguiden.no/vis_kategori....ering=min_price Førstnevnte holder i lange baner til det bruksområdet du oppgir. Du får mye mer å gå på med storebroren HD4870. GTX 260 er også et godt alternativ, som lar seg klokke langt, men stock ytelse er litt under HD4870 i de fleste spill. Fordelen med ATI korta er at du får både lyd og bilde via HDMI kabel, og DX 10.1, pluss litt mer ytelse for penga (4870). HD 4850 er også et knallkort til prisen. Om MAC støtten, har jeg ikke peiling på. Bare å sjekke de respektive hjemmesider, og undersøke om det er lagt ut drivere for det. Yes. Takk for god informasjon. Blir nok HD4870 jeg går for da. Du må ha en god del kunnskaper for å kunne kjøre både OSX Leopard og Windows Vista på en og samme komputer. Det innebærer blant annet en del modifikasjoner i BIOS. Jeg må dessverre meddele at jeg ikke har kompetansen til å anbefale noen produkter med dette som utgangspunkt, men et ATI Radeon HD 4850 må jo være et opplagt valg til enkelt, men likevel litt krevende bruk. Det skal nok gå bra. Har fått det til med noen hardware bytter før, men man er avhengig av at de fysiske delene er kompatible. Dette er forøvrig heller et emne jeg bør ta opp på insanelymac.com, så la av den grunn lite vekt på det. Og jeg må beklage at jeg bruker et kort som ikke engang har kommet ut i de fleste butikker i tråden min. Det er rett og slett dårlig av meg. Jeg skal vurdere å bytte det ut med et Radeon 4870 inn til videre, selv om dette vil føre prisen langt under budsjettet, som også er en uting (!). Artikkelen var for meg en veldig god pekepinn. Valget falt vel på alle delene derfra, eksklusivt skjermkortet. Flere av nettbutikkene venter vel dette inn i løpet av en kort uke, så er vel ikke helt på trynet å ha den med der. Regner uansett med at jeg går for en HD 4870 da. Den hadde passe prisklasse også. Takk for god hjelp! Lenke til kommentar
regaL Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Hei igjen. Forhåpentligvis mitt siste spørsmål angående dette emnet. http://www.amentio.no/CBC.aspx?q=c:36132;pfd:kw-4870 Hvilket av kortene skal jeg velge? Enkelte har 512 MB, mens andre har 1024 MB. Vil det være noen forskjell? Det er også forskjellige leverandører ser det ut til. Endret 30. september 2008 av regaL Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Hvis du har råd kjøper du 1024mb utgaven... den yter litt bedre enn 512mb utgaven, dessuten er det litt mer fremtidsrettet Lenke til kommentar
regaL Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Hvis du har råd kjøper du 1024mb utgaven... den yter litt bedre enn 512mb utgaven, dessuten er det litt mer fremtidsrettet Yes. Men merkemessig? Asus sin versjon er utsolgt. Hva i alle dager er HiSdigital? Aldri hørt om det. Godt nok? Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Velg det billigste merket du.... den eneste forskjellen er hva som følger med i pakken :!: Lenke til kommentar
wiak Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) 4870 så klart alså 4870 X2en yter best på skjermer med 1920x1200+AA/AF oppløsning eller høyere! Velg det billigste merket du.... den eneste forskjellen er hva som følger med i pakken :!: jau Endret 1. oktober 2008 av wiak Lenke til kommentar
regaL Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Takk til de siste postene. Er på god vei til bestilling nå, men gjenstår en komponent samt en skjerm. Følgende komponent "Coolermaster Hyper 212" var utsolgt på Amentio - hvor jeg har funnet alle de andre produktene - og ønsker å bestille fra. Hvilket alternativ har jeg til dette? Helst så lydløst som mulig. I tillegg er er jeg ute etter en LCD-skjerm. Ser for meg en 22". Greit om denne henger med i svingene, slik at jeg unngår eventuelle etterslep og dårlige bilder når jeg ser på filmer eller spiller spill. Beklager mye mas nå, men har liten oversikt over hardware for tiden. Lenke til kommentar
spioner Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 4850 holder egentlig mer enn nok og vis du vil ha litt mer kraft så kan du gå til 4870... men til wow og cs funker 4850 fett!!! vi kjørte det på de gamle skolepcene vi fikk i fjor som hadde internt skjemkort i hovedkort... (ikke sykt bra men 1,6 lagga aldri) og vil nå påstå at 4850 til det bruket funker opp til og med 24"... det er faktisk ganske bra skjemkort... funker jo bedre enn 3870 som jeg hadde før (bruker fortsatt satt opp i CF sammen med 3870x2'en min) men 3870'en alene dro mine 2 skjemer med UT3 uten lagg selv om jeg hadde alt mulig msn, firefox, everest og alt i bakgrunn... så tror 4850 er det som holder mer enn nok og evt kan du slenge på et til 4850 ettervært når du trenger mer power.... Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 4850 er bra det, men hvis du begynner å kjøre på med litt oppløsning og eyecandy er 4870 bedre :!: 1024mb utgaven er jo bare rå Lenke til kommentar
Speciale Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 men til wow og cs funker 4850 fett!!! vi kjørte det på de gamle skolepcene vi fikk i fjor som hadde internt skjemkort i hovedkort... (ikke sykt bra men 1,6 lagga aldri) 4850 i fjor?? Nei, det kjørte dere ikke.. Ganske enkelt fordi det ikke kom før i sommer. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 De kjørte WOW og CS på PCer skolen fikk i fjor, PCer med integrerte skjermkort på hovedkortet. Lenke til kommentar
regaL Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Nå forsvant posten min etter mye diskusjon her. Valget har falt på 4870 når det gjelder skjermkort. Så, håper noen har muligheten til å gi meg et siste svar på tidligere forespørsel: Takk til de siste postene. Er på god vei til bestilling nå, men gjenstår en komponent samt en skjerm. Følgende komponent "Coolermaster Hyper 212" var utsolgt på Amentio - hvor jeg har funnet alle de andre produktene - og ønsker å bestille fra. Hvilket alternativ har jeg til dette? Helst så lydløst som mulig. I tillegg er er jeg ute etter en LCD-skjerm. Ser for meg en 22". Greit om denne henger med i svingene, slik at jeg unngår eventuelle etterslep og dårlige bilder når jeg ser på filmer eller spiller spill. Beklager mye mas nå, men har liten oversikt over hardware for tiden. Lenke til kommentar
spioner Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 men til wow og cs funker 4850 fett!!! vi kjørte det på de gamle skolepcene vi fikk i fjor som hadde internt skjemkort i hovedkort... (ikke sykt bra men 1,6 lagga aldri) 4850 i fjor?? Nei, det kjørte dere ikke.. Ganske enkelt fordi det ikke kom før i sommer. samma som Knewt sa... det var snakk om skolepcen og interne kort... så bare komenterte at 4850 holder FETT Lenke til kommentar
mortenma Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 men til wow og cs funker 4850 fett!!! vi kjørte det på de gamle skolepcene vi fikk i fjor som hadde internt skjemkort i hovedkort... (ikke sykt bra men 1,6 lagga aldri) 4850 i fjor?? Nei, det kjørte dere ikke.. Ganske enkelt fordi det ikke kom før i sommer. samma som Knewt sa... det var snakk om skolepcen og interne kort... så bare komenterte at 4850 holder FETT Hehe, nå var vel ikkje trådstarters intensjon å starte en debatt om hvem, hva og hvor som kjørte CS på skole-pc'er Lenke til kommentar
spioner Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 nei men vis du har lest alt så er det en sammenligning fordi 4850 holder mer enn nok mest trolig... men foresten... tråstarter, hvordan skjem bruker du? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Ang skjerm kan du se på innlegget her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12083855 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå