Larsk Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Jeg har et Olympus730uz som tar knallfine bilder ute i godt lys. Liker kameraet skikkelig godt, med unntak av en ting; inne i vanlig "stuebelysning" blir det ikke bra nok synes jeg. Det blir "kornete" og litt uklart. Finnes det digitale kameraer som tar skikkelig bra bilder i vanlig stuelys? Lars Lenke til kommentar
permo Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Sett mode til A/S/M og velg ISO 200 eller 400. Ingen zoom og holdt kameraet stabilt. Bruker A/S/M selv og får flotte bilder innendørs. 730 er ikke noe lekekamera og må læres. Først da ser man de unike muligheter som finnes. Likevel er det et faktum at den ekstreme linsen krever veldig mye lys og bør ikke brukes i telemode noe særlig innendørs hvor det er lite lys. Lykke til med fotograferingen innendørs. Lenke til kommentar
Larsk Skrevet 27. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2003 ok, skal teste mer på manuelle settings. "problemet" som da oppstår er den lange lukketiden, forslag der? Lenke til kommentar
permo Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Prøv deg frem med de forskjellige modi. Du kan jo bestemme lukkertiden selv ved å velge M i A/S/M- mode. Ellers kan du jo tegne deg på brukerforumet i Yohoo for 730- brukere: http://login.yahoo.com/config/login?.intl=...0%2Fmessages%2F Lykke til. Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Digital støy er eit velkjend problem med digitale kamera, spesielt ved dårleg lys og/eller høge ISO-verdiar. Enkelte kamera, som til dømes Nikon Coolpix 4500, har ein veldig god innebygd funksjon for støyreduksjon. Det finst òg dataprogram som kan pynta på digital støy i etterkant, men dei vil aldri kunna oppnå like godt resultat som den innebygde funksjonen. Det er fordi det berre er kameraet sjølv som kan vita det nøyaktige utslaget av støyen, ved å ta eit nytt "bilete" med lukkaren stengd. http://www.nikon-euro.com/nikoneuro_en/faq...Q_gen_en_31.htm http://akam.no/programvare/2002/neatimage/ Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Finnes det digitale kameraer som tar skikkelig bra bilder i vanlig stuelys? Hvis det er snakk om fotografering uten blits krever det at kameraet har lite støy på høy ISO-innstilling. Det er det få kompakte kameraer som har, om noen. Igjen vil et digitalt speilrefleks gi langt bedre resultat. MLW Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Sett mode til A/S/M og velg ISO 200 eller 400. Ingen zoom og holdt kameraet stabilt. Bruker A/S/M selv og får flotte bilder innendørs. Jeg har fått best resultat med P mode. Da velger kameraet selv en lab ISO-verdi, vanligvis ISO 64. Du risikerer å få mørke bilder, men ved å stille levels (Ctrl+L) i Photoshop blir bildene flotte og du slipper all støyen du vanligvis får på høyere ISO-verdier. Dette egner seg best for "stillestående" bilder fordi lukkertida blir relativt lang, og du bør helst bruke godt underlag eller stativ. Hvis du har god råd kan du kjøpe ekstern blitz. Lenke til kommentar
Larsk Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Jeg fikk tips på Yahoo sin 730-gruppe om å justere på den interne blitzen. Det fungerer som ett skudd Eller... det blir i alle fall bedre. Det er bilder med noe bevegelse jeg skal ta. Vanskelig å få folk, spesielt barn, til å sitte *heeeelt* stille i 2 sekunder Med "mer" blitz blir det endel bedre. Kan ikke skjønne annet en at ekstern blitz blir "overkill" ? Hvis jeg stiller maks blitz (+2.0), så blir det altfor mye lys. Hva er egentlig poenget med ekstern blitz? Å ta bilder på større avstand i dårlig lys? andre ting? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Jeg fikk tips på Yahoo sin 730-gruppe om å justere på den interne blitzen.Det fungerer som ett skudd Eller... det blir i alle fall bedre. Hvordan justerer du den? (hva justerer du den til?) Med "mer" blitz blir det endel bedre.Kan ikke skjønne annet en at ekstern blitz blir "overkill" ? Hvis jeg stiller maks blitz (+2.0), så blir det altfor mye lys. Hva er egentlig poenget med ekstern blitz? Å ta bilder på større avstand i dårlig lys? andre ting? Poenget (tror jeg) er å få mer og jevnere lys, og ved å stille den eksterne blitzen opp i taket ("bounce flash") kan det bli veldig flott.. Samtidig kan du få kortere lukkertid (og vil kunne ta bilder av folk i bevegelse), og du kan ha lav ISO-verdi uten å få mørke bilder. Slik vil støyen bli mindre.. Lenke til kommentar
Larsk Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Se på side 84 i manualen (den som ligger på CD'n). Det står det forklart. Eller kikk her, jeg laget et screenshot: http://bedrift.sysedata.no/larsk/cam/flash.jpg Jeg har brukt +0.3 og +0.7, men det avhenger jo av hvor mørkt det er i rommet. Fikk greie bilder i A/S/M (med S valgt) +0.3/0.7 flash, iso 100, og 1/1000 shutter speed. Ser poenget med å sette flashen mot taket. Men bør vel eksperimentere mer får jeg går til innkjøp av blitz, det er ingen billig afære Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 1. april 2003 Del Skrevet 1. april 2003 Jeg har brukt +0.3 og +0.7, men det avhenger jo av hvor mørkt det er i rommet. OK, det skal jeg prøve! Fikk greie bilder i A/S/M (med S valgt) +0.3/0.7 flash, iso 100, og 1/1000 shutter speed. Da er du ihvertfall sikker på hvilken ISO-verdi du får og kan også velge shutter speed. Men med P mode får du (nesten uten unntak) enda lavere ISO-verdi som kan bli enda finere. Begge deler er uansett mye bedre enn Auto mode som fort gir ISO200 eller ISO400...=) Ser poenget med å sette flashen mot taket.Men bør vel eksperimentere mer får jeg går til innkjøp av blitz, det er ingen billig afære Enig! Jeg har heller ikke tatt meg råd til det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå