Gå til innhold

Programvare for nybegynnere

Bombefar

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til å hjelpe.

Min bestemor på 84 år har bestemt med for å kjøpe PC, og jeg skal selvsagt prøve å lære henne hvordan den skal brukes. Problemet er at hun selvsagt at hun aldri har rørt en datamaskin. Er det noen der ute som har erfaring med denne problemstillingen og som har noen tips? Er veldig interessert i om det finnes non programmer for å lære de ulika basisfunksjonene. Gjerne med noen "museøvelser" og lignende.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv lært opp bestemor uten dataerfaring, men hun har jobbet med skrivemaskin i sin tid, så hun kan tastaturet.

Til å begynne med var det internet explorer og outlook express jeg antok hun fikk mest bruk for + at jeg satte opp en hotmailadresse og fikk henne på msn messenger (live messenger heter det vel nå).

skrive inn adresser er fortsatt litt avansert for henne, men startsiden.no kommer hun langt med :)

Resultat: et halvt år etter skriver og mottar hun mailer, chatter med barnebarn på msn og leser heller vg.no enn å komme seg til butikken for å kjøpe vg hver dag ;)

Lenke til kommentar

Får håpe det blir samme fremgang her. Var nede med min bærbare i dag og lot hun prøve litt med en vanlig mus utenom. Musepekeren gikk i alle retninger. Tror nok jeg kommer til å tilbringe en del timer med opplæring der ja. Skal ut og kjøpe PC til henne nå, så får jeg se i morgen :)

Lenke til kommentar

Dersom jeg hadde vært i samme situasjon hadde jeg satt opp en enkel GNU/Linux-distro for henne. De store finnes i norske versjoner, systemet er mye mindre utsatt for malware som virus, trojaner og adware, og er i seg selv mye mer logisk satt opp.

Å gi en nybegynner Internet Explorer tror jeg bare er å be om problemer, og dersom personen skal bruke maskinen til f.eks nettbank nesten uforsvarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...