GeirGrusom Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Hei! Jeg har fått meg en slik asus eee 901, og har nå installert de fleste tingene jeg trenger. Jeg har installert gcc, dmd og code::blocks, men code::blocks klarer ikke å finne gcc (enda det er installert i usr/bin) Når jeg kaller gcc -v får jeg vite at jeg har gcc versjon 1.4.2 Men hvis jeg kjører auto-detect i code::blocks, finner den det ikke, og hvis jeg blar igjennom filene, så dukker ikke gcc opp i listen over filer i usr/bin som ihvertfall jeg synes er litt snodig... Den dukker derimot opp der hvis jeg søker etter gcc... Noen som har vært borti noe lignende, eller vet hva som er problemet? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Det høres snodig ut. Finner du gcc om du skriver "which gcc"? Har du prøvd en full utlogging/innlogging etter du la inn alt? (Bør ikke være nødvendig, men hender dette må til for at environment-variabler etc settes korrekt). Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Hvilken distro? Og jeg håper du mener gcc 4.x.x for versjon 1 må være minst 10 år gammel. EDIT: versjon 1.4.2 er fra 1992... Endret 30. september 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Er nok heller 4.1.2 (håper jeg..) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 (endret) ja hehe, jeg som bare skrev feil Når jeg skriver which gcc står det /usr/bin/gcc Jeg bruker den distroen som fulgte med som standard med laptopen, som jeg etter det jeg har forstått er xandros. Anyways så funker heller ikke dmd fra /usr/bin (jeg kopierte alle binærfilene fra dmd dit og chmoddet a+x på dem) men det funket hvis jeg brukte den mappen jeg pakket det ut til... nå er ikke jeg veldig kjent med linux enda, så kanskje det har noe med tilgangsnivå å gjøre? Endret 30. september 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Byttet ut Xandros ganske fort på min (Eee 900). Ikke for å være negativ til Xandros på Eee, det er en genial distro om man ikke trenger stort mer enn det som er en del av standardoppsettet, men om du har ambisjoner om å kode på den, ville jeg vurdert Ubuntu e.l. (Det skal la seg gjøre å få ting til å virke på Xandros også, men min erfaring er at den fort stikker litt kjepper i hjulene for deg om du prøver å gjøre noe utover det som var tiltenkt med distroen.) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Jeg skal bare bruke maskinen til skolearbeid stort sett, så jeg klarer meg uten code::blocks, det hadde bare vært hendig om den funket. Mer komplisert programmering bruker jeg bare den vanlige utviklingsmaskinen min til. Takker for svar så langt Kanskje jeg bare kan utføre en liten hack og kopiere gcc til home mappen? Edit: På en sidenotis må jeg si at jeg er stort sett fornøyd med xandros, eneste er at en måtte legge til flere kilder i sources før en fikk installert noe fornuftig. Dessuten hadde jeg sett det som en fordel om det hadde vært litt enklere å hente dokumenter eller programmer jeg bruker ofte. Det er mulig det er jeg som er helt på jordet, men må jeg virkelig starte terminalen eller filbehandlingsprogrammet for å åpne dokumenter eller programmer som ikke er listet i de standard kategoriene? eller er det noe jeg har gått glipp av? Endret 30. september 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 hmm når jeg kopierte gcc og ld til /home/user/ og laget en bin mappe der, funket det, men den finner ikke noen biblioteker... Så det kan nesten virke som codeblocks ikke kan se filer utenfor home mappa... Noen som vet hvordan det kan løses? Jeg prøvde sudo codeblocks, men da manglet plutselig noen .so filer av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) prøv å enten installere og kjøre codeblocks som su, eller legge bibliotekene til gcc i hjemmemappa, på samme vis som du har lagt /bin/gcc i hjemmemappa di. Endret 1. oktober 2008 av indietrash Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Det funket av en eller annen grunn ikke å kopiere bibliotekene, jeg satt lib mappen til den jeg laget i home uten at det imponerte veldig. Det funket heller ikke å starte codeblocks med su fordi da manglet .so biblioteker av en eller annen grunn. Jeg tror jeg bare kaster innhåndkleet og installerer ubuntu. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 altså, jeg mente du skulle både installere og kjøre codeblocks som su. hvis ikke du allerede hadde gjort det. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Etter nå timesvis med kødd med denne begynner jeg å bli litt lei... Jeg tenkte å bytte til Ubuntu, først prøver jeg på selve maskinen å bruke Ubuntu Eee sitt installasjonsprogram. Så jeg dytter inn en 4 GB minnepenn og prøver å starte programmet... GLIBC_2.4 mangler. Det viser seg at Xandros benytter 2.3.6 versjonen, så etter langt om lenge så finner jeg ennyere versjon i debian sitt arkiv. Det kommer masse advarsler etc. når jeg installerer, men installasjonen av libc gikk fint. Deretter startes programmet, men med masse meldingsbokser om at forskjellige biblioteker som kreves av programmet ikke er installert. De aller fleste lar seg fint installere gjennom apt-get bortsett fra udev, som visstnok skal være med i den nyeste kernelen. Jeg laster ned kildekoden og starter configure... som finner ut at gcc ikke kan lage programfiler ("the compiler cannot create executables") noe som er litt rart siden jeg har installert mange andre biblioteker på den måten. Så da går jeg på windows maskinen min, og laster ned windows-versjonen av programmet, denne starter uten problem og ser ut til å gå feilfritt. Men når den er ferdig, setter jeg inn USB-pennen tilbake i Eee-en men den sier "please insert proper boot device" når PC-en skal boote. ARGH!! Operativsystemet på denne maskinen har det vært så mye kødd med, og når jeg prøver å bytte, får jeg ikke lov til det heller? Installasjon av programmer i Linux er et helvete, det er bare det helt enkle som går fint dersom programmene finnes på en av serverne i sources... og det er nesten alltid utdaterte versjoner. Og å laste ned kilden og kompilere er sjeldent en dans på roser, det oppstår et helvete av biblioteker som mangler, kryssreferanser og for gamle biblioteker. Dessuten er Xandros på maskinen særdeles dårlig oversatt, store deler har stavefeil, og steder i programmene hvor halvparten er teksten er oversatt til norsk, mens resten står på engelsk. For eksempel apt-get: Når du får beskjed om å overskrive, så står det [Y/n] for å legge til nye filer, men plutselig når det er gamle referanser står det [j/N] Hvis de ikke klarer å stave riktig og gjøre en ordentlig jobb, kunne de bare latt den engelske være. Maskinen er jeg egentlig fornøyd med, men operativsystemet er dritt. En har liten kontroll fra GUI-en og mye konfigurering må foregå i konfigurasjonsfiler - tungvint! Det kommer alltid en feilmelding i apt-get eller synaptic fordi diverse filer i asus listene alltid får 404 eller ikke svarer - utrolig irriterende! Jeg tror jeg bare kaster inn håndkleet nok en gang og installerer windows xp. Et så irriterende operativsystem som det Xandros har vært for meg skal en lete lenge etter. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Du gjorde nok den største tabben når du la til pakkekildene til Debian. Dette skaper en hel haug med konflikter, da de samme pakkene fins begge steder, men i forskjellige versjoner. Særlig når du oppgraderer libc (som absolutt alt på maskinen avhenger av) er du på vei mot katastrofen. Så, over til ubuntu-eee; Jeg la nylig inn Ubuntu-Eee på min, og det funket rimelig greit når jeg først fikk den til å lage en bootbar USB-pinne for meg. Det programmet som skulle gjøre det automagisk, "unetbootin", fungerte ikke hos meg, men det var heldigvis instruksjoner for hvordan man kunne gjøre det manuelt på wikien til ubuntu-eee. Jeg er helt enig med deg at det er mye som kunne vært bedre, og jeg har hatt en del krøll på veien mot en 100% fungerende maskin selv. For å si det slik; av de maskinene jeg har installert linux på, så er det paradoksalt nok den som ble levert med linux (Eee) som har vært mest vrien å få opp å gå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå