Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Plante avokado da.

Anbefalte innlegg

Ruben skulle kjøpe yoghurt til Marius i dag, men kjøpte en avokado i stedet.

Jeg tok kjernen, og lurer på om jeg kan plante den, eller om den må ligge ute i en 5 måneder lang tørkeperiode eller noe sånt først.

Er det noe spesielt jeg må gjøre med den, eller trenger jeg bare putte den i en potte med jord?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, det kan funke å stappe kjernen ned i jorda, men det er mye større sannsynlighet for å lykkes hvis du gjør slik:

1. Vask avokadokjernen forsiktig, så du får vekk all fruktmassen

2. Hold den spisse siden av kjernen opp, mens du stikker fire tannpirkere med jevne mellomrom rundt midten ca 5 mm inn i kjernen.

3. Fyll vann helt opp til randen i et vanlig drikkeglass.

4. Plasser avokadokjernen slik at den henger etter tannpirkerne på glassets kant. Pass på at den spisseste enden peker opp.

5. Plasser glasset på et varmt sted (feks. nært et vindu eller et annet godt opplyst sted).

6. Bytt ut vannet annenhver dag. Pass på at den nederste delen av avokadokjernen er fuktig til enhver tid.

7. Etter ca. 2 uker vil det brune, ytterste laget på kjernen være sprukket opp. Etter ca. 4 uker vil en "tapp" komme ut i bunnen av kjernen.

8. Fortsett å bytte ut vannet annenhver dag. Pass på å ikke skade rottappen. Snart vil en stilk komme ut på toppen og etter hvert vil den få blader.

9. Plant babytreet i en potte med jord. Dette kan skje når bladene har vokst ut for andre gang - etter en beskjæring. Husk å fjerne tannpirkerne.

10. Bruk en 20-25 cm terrakottapotte fylt med næringsrik jord til 2 cm under kanten. Grav et lite hull som har plass for rotsystemet til planten.

11. Begrav avokadokjernen slik at den øvre halvdelen er over jordoverflaten.

12. Vann planten daglig, eller nok til å holde jorden fuktig. unngå å vanne for mye, slik at vannet blir gjørmete. Hvis bladene blir brun i tuppene trenger planten mer vann. Hvis bladene blir gule, har den fått for mye vann - gi den et par dagers pause. If the leaves turn brown at the tips, the tree needs more water. If the leaves turn yellow, the tree is getting too much water and needs to be permitted to dry out for a day or two.

13. Fortsett å se etter planten din jevnlig, og etter et par år vil du ha et avokadotre av grei størrelse.

Verre var det ikke :whistle: . Nå skal det sies at dette treet neppe vil bære spiselige frukter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Ruben skulle kjøpe yoghurt til Marius i dag, men kjøpte en avokado i stedet.

Fort gjort, de ser jo ganske like ut :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...