Gå til innhold

Hvorfor er Mac så mye dyrere enn andre PC'er?

Anbefalte innlegg

Som nevnt tidligere av andre er det summen av egenskapene som utgjør bruksverdien av et produkt. At en artikkel greier å bryte ned enkelte egenskaper og sammenligne dem med forskjellige bærbare for å vise at en MacBook Pro er dårlig er helt uinteressant. Om MacBook Pro er verdt pengene eller ei vil jeg ikke kommentere, den er uansett for dyr for meg. Likevel går det vel ann å forvente en noenlunde rettferdig sammenligning.

Hva mener du er en rettferdig sammenligning da?

Hvis det er mot en annen maskin med OSX så er det jo et lite problem....

Er det mot en maskin med tilsvarende byggekvalitet, ytelse og design så er for min del den refererte maskinen spot on.

Tidligere i denne diskusjonen er det tatt opp så mange ganger at mac ligger så langt foran i teknologi og batterilevetid... vel, det er jo nettopp dette denne artikkelen bryter ned og snur på hodet.

Når det er sagt hadde jeg heller kjøpt en MacBook Pro enn en DELL eller Packard Bell m.m.

Artikkelen du nevner drar fram en ny bærbar til sammenligning på hvert av deres ankepunkter mot MacBook Pro. Jeg har ikke kikket på spesifikasjonene til den nevnte HP maskinen (og det var heller ikke den jeg kommenterte), men vil umiddelbart si at utseende får endel minus kontra MB Pro. Samtidig er jeg ganske usikker på byggekvaliteten, er lite som slår et sømløst alu-skall. Tar dog forbehold da dette omtrent krever hands-on testing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På grunn av designet, og imaget apple har greit å bygge opp. Mac-hypen :) Dessuten er det jo knallgode maskiner.

Så du er villig til å betale mange tusen for et image og en hype? :hmm:

Tror han er mest villig til å betale for veldig gode datamaskiner som faktisk fungerer.

Såvidt jeg vet så sitter jeg selv på en Windows Vista maskin og har aldri hatt problemer med annet enn å slite med å få Red Alert 2 til å funke med LAN (spillet virker vel ikke i det hele tatt på mac?).

Du høres bare kvalm ut, "Tror han er mest villig til å betale for veldig gode datamaskiner som faktisk fungerer.", enten må du ha hatt et par skikkelig uheldige Windowskjøp gjennom tidene eller så er du bare hjernevasket?

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden også. Jeg er i likhet med trådstarter ute etter ny bærbar, og vurderer mac. Er litt nyskjerrig på "whats the fuzz about" når det gjelder mac, og syntes derfor denne tråden var spennende. Desverre virker det som om en del fanboys (fra begge sider) har begynt med argumentasjon som er litt tynn. Les første post en gang til....

Det jeg er mest usikker på er min frihet som forbruker. Er litt redd for at om jeg gir lillefingeren min til Steve Jobs, så stikker han av med hele hånda. Tenker på iTunes og DRM for iPod, er det like "ille" med mac'en? En utdypning rundt dette hadde jeg satt pris på.

Lenke til kommentar
Det jeg er mest usikker på er min frihet som forbruker. Er litt redd for at om jeg gir lillefingeren min til Steve Jobs, så stikker han av med hele hånda. Tenker på iTunes og DRM for iPod, er det like "ille" med mac'en? En utdypning rundt dette hadde jeg satt pris på.

Som tidligere nevt i denne tråden så snuser jeg også på Mac. Men jeg ble veldig skuffet på prinsipielt grunnlag i går da jeg sjekket ut den nye MacBook Pro. Spesifikasjonene er gode, men det irriterte meg noe grønnjævlig at jeg er nødt til å kjøpe egne adaptere for å kunne benytte meg av eksterne skjermer. Og ikke bare en adapter, men en adapter for HVERT format i tillegg. Det er akkurat dette jeg ikke liker med Apple. De pakker inn eksisterende standarder slik at man er nødt til å kjøpe mer fra dem hvis man vil utnytte funksjonene. De tvinger forbruker til å kjøpe flere ting hvis man er så dum å kjøpe noe fra dem. Dette med eksterne skjermer er standard på alle pcer nå så hvorfor ikke på en Mac fra høsten 2008?

Pga. av salgspolitikken deres vurdere jeg nå å la hele Mac kjøpet utgå med skyhøye kneløft. Og iPhone av samme grunn. Støtter ikke forbrukeruvennlige selskap.

Lenke til kommentar
Den HP'en er ikke i aliminium, har ikke multi-touch, har ikke lys i tastaturet osv. osv.

Plastikk crap.

Billigere pga produksjonsteknologi sier du, rykter sier jeg. Ikke stol blindt på rykter.

Med lys av det andre du har kommet med i denne tråden var dette rett og slett et dårlig argument. En person som velger datamaskin utifra om den er i aliminium og har lys i tastaturet velger maskin på feilt grunnlag. For min del hadde jeg ikke betalt en krone mer for de kvalitetene

Lenke til kommentar
Den HP'en er ikke i aliminium, har ikke multi-touch, har ikke lys i tastaturet osv. osv.

Plastikk crap.

Billigere pga produksjonsteknologi sier du, rykter sier jeg. Ikke stol blindt på rykter.

Med lys av det andre du har kommet med i denne tråden var dette rett og slett et dårlig argument. En person som velger datamaskin utifra om den er i aliminium og har lys i tastaturet velger maskin på feilt grunnlag. For min del hadde jeg ikke betalt en krone mer for de kvalitetene

Hvem er det som bestemmer hva som er Riktig grunnlag da?

Som mange andre i denne tråden har nevnt, er det SUMMEN av egenskapene ved en maskin som gir bruksverdien for den enkelte forbruker. Om forbrukeren har andre krav til produktet enn deg, så betyr det ikke at den ene har rett og den andre har feil. Likevel kan det bety at en annen maskin enn den nevnte HP'en er den beste for vedkommende.

Lenke til kommentar

Som mange andre i denne tråden har nevnt, er det SUMMEN av egenskapene ved en maskin som gir bruksverdien for den enkelte forbruker. Om forbrukeren har andre krav til produktet enn deg, så betyr det ikke at den ene har rett og den andre har feil. Likevel kan det bety at en annen maskin enn den nevnte HP'en er den beste for vedkommende.

Så alle argumenter er like bra fordi man skal være redd for å være uenig? Når han kaller maskinen for crap fordi den ikke er av aluminium og har lys i tastaturet vil jeg tørre å påstå at det er mindre viktige faktorer. Spørsmålet er ikke hva man verdsetter, men at jeg ikke mener at det er holdbart å kalle noe for crap med de argumentene.

Men hvis noen vil velge maskin utifra hvordan maskinen ser ut og ikke hvordan den fungerer så er det greit for meg.

Skal man bruke det argumentet hver gang man mener at andre tar feil så kan vi like gjerne legge hele diskusjonen død. I en slik diskusjon vil noen argumenter basere seg på fakta og andre på subjektive meninger. Slik er det bare.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar
På grunn av designet, og imaget apple har greit å bygge opp. Mac-hypen :) Dessuten er det jo knallgode maskiner.

Så du er villig til å betale mange tusen for et image og en hype? :hmm:

Tror han er mest villig til å betale for veldig gode datamaskiner som faktisk fungerer.

Såvidt jeg vet så sitter jeg selv på en Windows Vista maskin og har aldri hatt problemer med annet enn å slite med å få Red Alert 2 til å funke med LAN (spillet virker vel ikke i det hele tatt på mac?).

Du høres bare kvalm ut, "Tror han er mest villig til å betale for veldig gode datamaskiner som faktisk fungerer.", enten må du ha hatt et par skikkelig uheldige Windowskjøp gjennom tidene eller så er du bare hjernevasket?

Eller så har jeg en Mac og er veldig fornøyd med den, i forhold til min gamle Dell som i sin tid kostet 30 000, før jeg switchet om til Mac. Og jeg har ikke angret et eneste sekund.

En Mac kan gjøre alt det din Windows maskin kan gjøre.

Lenke til kommentar

Plastikk crap.

Jeg har vært borti min andel av skjøre og dårlig sammenskrudde maskiner, så om maskinen er laget i aluminium er en kvalitet jeg setter veldig høyt. Risikoen for å ødelegge maskinen ved et uhell blir veldig mye lavere, det er f.eks. langt mindre risiko for å knekke/ødelegge skjermen enn en maskin med et tynt plastlokk. Men det går vel mer på generell byggekvalitet, det er mulig å lage en solid maskin uten at alt må være laget i aluminium (ref: ThinkPad).

Så hva som er feilt grunnlag eller ei kan du ikke si noe om uten samtidig å si hvilke prioriteringer som ligger til grunn. Noen er ute etter kraftigst mulig maskinvare, for dem er en Macbook Pro eller en ThinkPad uaktuell. Andre vil ha en mest mulig solid og lengstlevende maskin, og kan kompromisse på ytelse eller pris. :)

Lenke til kommentar

Ikke så ille, særlig fordi man kan kjøre både Windows og Linux på en Mac, samt at Mac bygger på en Unix-kjerne, noe som gjør at svært mye programvare laget for Linux/Unix kan brukes.

Men poenget er uansett relevant, personlig er det den viktigste årsaken til at jeg ikke bruker Mac (eller iPod, iPhone, iTunes etc). Jeg går prinsipielt ikke fra en "innelåsningsmodell" til en annen, så da blir ThinkPad med Linux det framtidige valget.

Men jeg har ellers brukt Mac såpass mye opp gjennom over 20 år, at hadde det ikke vært for sterke prinsipielle syn, hadde jeg nok hatt en Mac.

Lenke til kommentar

Les hva jeg kommenterer på Jorgis. At maskinen ikke er laget av aluminium betyr ikke at det er noe plastikkdrit. Klart at det har noe å si hva og hvordan den er laget, men det behøver ikke være av metall av den grunn. Har hatt 3 laptoper selv og ingen av dem har jeg hatt problemer med karosseriet. Det kommer ann på hvordan man behandler tingene. Derfor synes jeg at Mac blir dyrere av å bli laget av aluminium er noe godt poeng. Da burde de kanskje laget den i plastikk hvis de kunne fått den billigere.

Jeg forventer at når jeg kjøper en pc/mac så faller den ikke fra hverandre uten grunn og dermed er jeg ikke interessert i å legge ekstra penger i byggekvaliteten. Solid konstruksjon er selvfølge og oppfyller den ikke det kravet åpenbar garantisak/reklamasjon. Og før noen kommer med obskure scenario som innbefatter båt eller skog så tenker jeg selvfølgelig på vanlig kontor og reisebruk.

Lenke til kommentar
Artikkelen du nevner drar fram en ny bærbar til sammenligning på hvert av deres ankepunkter mot MacBook Pro. Jeg har ikke kikket på spesifikasjonene til den nevnte HP maskinen (og det var heller ikke den jeg kommenterte), men vil umiddelbart si at utseende får endel minus kontra MB Pro. Samtidig er jeg ganske usikker på byggekvaliteten, er lite som slår et sømløst alu-skall. Tar dog forbehold da dette omtrent krever hands-on testing.

Jeg synes HP'n er minst like pen som Mac'en og byggekvaliteten er minst like bra. De billige maskinene fra hp som pavilion og B/S seriene holder som oftest ikke mål. Disse er laget av plast.

Javel, så uten å legge inn en windows til 3-5000,- så kan du kjøre ActiveX komponenter for f.eks. SSL vpn? Du kan kjøre all business software som windows kan? den kan kjøre alle spill? osv osv osv.

Lenke til kommentar
Jeg forventer at når jeg kjøper en pc/mac så faller den ikke fra hverandre uten grunn og dermed er jeg ikke interessert i å legge ekstra penger i byggekvaliteten. Solid konstruksjon er selvfølge og oppfyller den ikke det kravet åpenbar garantisak/reklamasjon. Og før noen kommer med obskure scenario som innbefatter båt eller skog så tenker jeg selvfølgelig på vanlig kontor og reisebruk.

Jeg er stort sett enig med deg, men det med byggekvalitet er viktig om du bruker en bærbar som bærbar. Om den står på en pult dag ut og dag inn så klarer du deg med "hva som helst". Men om du har den ut og inn av en sekk/veske 2-20 ganger om dagen slik jeg gjør så merker du forskjellen. Har en kunde som kjøpte en billig acer fordi hp og ibm ble for dyre. etter 1,5 år var det ikke stort igjen av denne aceren og kunden kjører i dag IBM. At en maskin da bli utslitt av bruk er ikke noe som dekkes av garanti eller reklamasjon. Og Macbook Pro og da også trolig den nye macbook'en er slettes ikke dårlige maskiner til proff bruk i så måte.

Lenke til kommentar
Les hva jeg kommenterer på Jorgis. At maskinen ikke er laget av aluminium betyr ikke at det er noe plastikkdrit. Klart at det har noe å si hva og hvordan den er laget, men det behøver ikke være av metall av den grunn. Har hatt 3 laptoper selv og ingen av dem har jeg hatt problemer med karosseriet. Det kommer ann på hvordan man behandler tingene. Derfor synes jeg at Mac blir dyrere av å bli laget av aluminium er noe godt poeng. Da burde de kanskje laget den i plastikk hvis de kunne fått den billigere.

Kun hvis du leser hva jeg faktisk skriver.. :) Det er selvfølgelig mulig å få kjøpt kjempesolide maskiner laget i plast eller titanium (ref. ThinkPad og diverse andre pro-modeller), men jeg vil påstå at majoriteten av vanlige "økonomi"- eller "forbuker"-maskiner (rundt/under 10 000kr) er laget i skjør plastikk som absolutt ikke holder mål. De gjelder alt fra maskiner fra HP, Dell, Acer, Asus, til og med de gamle Macbook-modellene. At en maskin er laget i aluminium er noe som i stor grad garanterer for stor strukturell styrke, og er definitivt et kvalitetstegn som bør tas med i regnestykket om du prioriterer slikt.

Dette er selvfølgelig ikke noe tale om at maskinen bare detter fra hverandre eller har en åpenbar strukturell defekt, det er snakk om å kunne kjøpe en maskin som kan tåle uventede belastninger. Flere av mine venner har kjøpt seg maskiner med alt for svakt toppdeksel, og som har endt opp med knust skjerm ved å stappe den ned i en litt for full skolesekk eller etter et fall fra stuebordhøyde. Når de prøvde å reklamere på maskinene, ble de møtt med "for alt vi vet kan du ha brukt den som fotball", og ingen forståelse (selvfølgelig). En ThinkPad (og forhåpentligvis også de nye Macbookene) ville ha tatt denslags behandling uten å sutre. Det ekstra slingringsmonnet som gir deg muligheten til å slippe å måtte behandle maskinen som et skjørt egg er en viktig og verdifull egenskap i mine øyne. :)

Javel, så uten å legge inn en windows til 3-5000,- så kan du kjøre ActiveX komponenter for f.eks. SSL vpn? Du kan kjøre all business software som windows kan? den kan kjøre alle spill? osv osv osv.

Windows koster ikke 3 - 5000kr. En OEM-lisens til Windows Vista koster knapt 900kr.

ActiveX-komponenter er noe møl jeg absolutt ikke vil ha noe med å gjøre.

VPN håndteres selvfølgelig av OS X' egne VPN-klient.

Ellers snakker du bare om applikasjonskompatibilitet, og det går begge veier. Kan du kjøre Logic Studio på en Windows-maskin? Eller Aperture? :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Svaret kalles for "Boot Camp"

Lenke til kommentar

Windows koster ikke 3 - 5000kr. En OEM-lisens til Windows Vista koster knapt 900kr.

ActiveX-komponenter er noe møl jeg absolutt ikke vil ha noe med å gjøre.

VPN håndteres selvfølgelig av OS X' egne VPN-klient.

Ellers snakker du bare om applikasjonskompatibilitet, og det går begge veier. Kan du kjøre Logic Studio på en Windows-maskin? Eller Aperture? :)

Ja, regner med du da har lest lisenskravet til en OEM?

ActiveX er langt ifra noe møl, og SSL VPN via en portal er f.eks. et område activeX er genialt på. Problemet med den interne VPN klienten er mangelfull støtte for typer VPN. Det har også vært en del problemer med PPTP systemet til mac. Med trafikk over NAT-T etc.

Lenke til kommentar

For det første, når Vista leveres med en maskin, så er det på OEM lisens, og ofte den rimeligste versjonen også. Blir da litt urettferdig å sammenligne dette med de durere retail lisensene som har utvidede brukerrettigheter. Om en ønsker OEM-lisensiert Vista er det vel bare å kjøpe en harddisk ellerno samtidig (ekstern feks)?

Lenke til kommentar
Fordomsfulle *****... Er du klar over hva du nettopp sa?

TV-serieprodusenten HBO er visst også "homovennlig".

Det betyr at The Sopranos og The Wire, blant flere er serier som man ikke vil ha?

:nei:

Gidde han bare en link som han kan lese, og lage sin egen mening.

Kanskje den gir et bedre svar den den andre linken eg posta, fra itavisen..

Endret av SunChaser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...