Gå til innhold

Hvorfor er Mac så mye dyrere enn andre PC'er?

Anbefalte innlegg

Takker for alle svar, her ble det mye lektyre :)

For å være helt spesifikk står valget mitt foreløpig mellom en

Dell XPS M1530 til kr 8790, eller en Macbook pro til kr 15490.

Det er jo nesten dobbel pris i forskjell, så er det rart man er i villede?

Men jeg må si etter å fulgt litt med på diskusjonene her, så gir det meg ikke mindre lyst til å investere i en mac ihvertfall.

Hvis pris ikke er en faktor, gå for Mac'en. Selv synes jeg at prisforskjellen var vel stor men igjen det er ikke lett å sammenligne kraften i maskinen på tvers av plattformen.

Når det er sagt så kan jeg hjelpe deg å kutte vekk ytterlige 500 kr på PC kjøpet. Da får du raskere prosessor som trekker mindre strøm, men litt dårligere skjermkort. Et ord: Multicom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da bør du kanskje prøve deg på Final Cut Express? Light-variaten av Final Cut.

http://www.apple.com/finalcutexpress/

Jeg ser ikke helt hva som er galt med et iPhoto organiserer dine bilder i en database, fremfor katalogstruktur. På samme måte som musikkfiler hoper seg opp til å bli titalls gigabyte for en normal bruker, så sparer man også på titusenvis av bilder. Det er helt håpløst å da forholde seg til katalogstrukturer og man må ty til lette databaser - noe Apple har gjort med både iTunes og iPhoto.

For den jevne PC-bruker som sitter fast i kataloghelvete er det selvsagt vanskelig å omstille seg til at alt lagres og styres i en database, men når man først har sett lyset skjønner man hvorfor. Med iTunes og iPhoto sine databaser får du mengder av muligheter som ikke er mulig med vanlige mappestrukturer. Tør jeg nevne "instant søk", Spotlight-indeksering av alt innhold, rating av bilder/musikk, sortering, katalogisering, inkludering av hele bildekatalogen og musikkbiblioteket rett inn i systemet og annen programvare, snedige funksjoner som Genius osv. osv.

Det hele dreier seg om å forstå hvordan ting fungerer og tørre å bevege seg vekk fra sine trygge og gamle måter å gjøre ting på. Informasjon må lagres i databaser, ikke kataloger!

Det er her jeg er veldig uenig med deg. For det første vil jeg si at jeg ikke er den jevne PC-bruker så det er mulig jeg er sær, men.... iPhoto legger ikke bildene i en database, de legges i et skjult filarkiv som så indekseres. Noen kaller dette databaser, men i mitt hode er det ikke det. Men nok om det. Problemet med iPhoto er at du ikke får tilgang til filene uten å gå inn i iPhoto for så å "se i finder". iTunes er jo langt bedre, iallefall på PC der jeg faktisk har brukt iTunes. (et nødvendig onde med iPhone) Men iTunes mangler jo også en rutine for automatisk rydde i "databasen" sin. Prøv J River Media Center så skjønner du hva jeg mener. Dette programmet indekserer også mp3 filene dine, men om du gjør en endring som å flytte om på filer, døpe om filnavn etc oppdateres dette.

Jeg forstår meget godt hvordan ting fungerer og jeg for min del mener at jeg sorterer filer og kataloger bedre en en maskin. Så kan så disse filene indekseres slik at man kan finne informasjon på tager eller innhold. Men når jeg vil flytte filene mine til f.eks. en annen maskin vil JEG styre dette og ikke eksportere en database. Det er også veldig vanskelig for meg å få åpnet bildearkivet mitt i iPhoto på ubuntu maskinen min. bildene som ligger inne i adobe elements på min windows maskin derimot.... get it?

Og Genius... vel hvorfor gir den meg forslag på å kjøpe musikken som jeg har liggende i iTunes?

Lenke til kommentar

Men jeg må si etter å fulgt litt med på diskusjonene her, så gir det meg ikke mindre lyst til å investere i en mac ihvertfall.

Av de to ville jeg lett ha valgt Mac'en. Men som noen andre skriver, hvorfor ikke gå for den nye Macbook maskinen... eller en PC av høy kvalitet som en av disse: HP 8530p eller Lenovo Thinkpad T serie. Disse stiller jo i samme klasse og litt til når det gjelder byggekvalitet kontra macbook pro'en. Selv XPS serien til Dell blir litt mye plæstikk for meg. En pc skal ikke knirke.

Lenke til kommentar
Kjøp deg en Mac du:)

Og HUSK! En PC mister verdi AZZAP! Maccen kan du selge for en del penger om et par år.

og HUSK! En mac som er over 1 år gir ikke Apple garanti på uten å betale mye ekstra for det ved innkjøp, og kommer apple hjem til deg om maskina får en defekt hw duppeditt? :whistle:

Lenke til kommentar

Og HUSK! En PC mister verdi AZZAP! Maccen kan du selge for en del penger om et par år.

og HUSK! En mac som er over 1 år gir ikke Apple garanti på uten å betale mye ekstra for det ved innkjøp, og kommer apple hjem til deg om maskina får en defekt hw duppeditt? :whistle:

Veldig irrelevant for privatpersoner, da vi i Norge har noe som heter Lov om forbrukerkjøp. Garanti er noe leverandøren kan velge å gi i tillegg til reklamasjonsretten som "kjøpsloven" gir.

Den utvidede garantien man kan kjøpe i form av Apple Care er mye det samme som supportavtaler og ekstragarantier fra andre leverandører, og er vel mest interessant for bedriftskunder.

Lenke til kommentar
Mye ekstra? Er vel ikke så mye er det? Og dette hadde vært et problem først hvis failraten på Macer var stor, noe den ikke er :)

Først, feilraten... har du tall på påstanden din? Min påstand etter å ha jobbet på et verksted som har reparert både mac og pc er min erfaring at det er minst like mye hardware problemer på en mac som på en pc. Men om du har tall som viser noe annet....

Ja det er STEIKE dyrt. en PC som koster over 15000,- burde uansett ha mer en 1 års garanti. 3 års garanti på Macbook Pro koster 3390,- ! Dette er STANDARD på f.eks. HP 8530p, og for nesten 900 kroner mindre får du 5 års PÅ STEDET NESTE ARBEIDSDAG garanti til HP 8530p. Vil også gjerne se noen tall på hvor lenge Macen din blir borte om det blir noe feil på den. Så ja.. DYRT! :thumbdown:

Disse garantiutvidelsene regnes også ut litt på samme måte som forsikringer. Jeg vil tro følgende faktorer iallefall er med:

1. Hardware kost
  2. Feilrate
  3. Fortjeneste

og svarene her vil bli noe slikt:

1. Hardware i mac og pc er nå lik, derav ca. samme kostpris
  2. I følge Jente_12 sine tall er jo disse langt lavere på mac...
  3. dvs at apple har langt høyere påslag/fortjeneste på sin garanti en f.eks. HP

Endret av tdipower
Lenke til kommentar

Hva du enn gjør, vent et par uker! Apple kommer etter all sannsynlighet med nye bærbare maskiner i midten av oktober.

Lenke til kommentar

Veldig irrelevant for privatpersoner, da vi i Norge har noe som heter Lov om forbrukerkjøp. Garanti er noe leverandøren kan velge å gi i tillegg til reklamasjonsretten som "kjøpsloven" gir.

Den utvidede garantien man kan kjøpe i form av Apple Care er mye det samme som supportavtaler og ekstragarantier fra andre leverandører, og er vel mest interessant for bedriftskunder.

Så du mener at "Lov om forbrukerkjøp" gir deg samme rettigheter som garanti?? :)

Og mest interessant for bedriftskunder? Så det er helt ok for deg å være uten maskin i 1-3 uker? Flere og flere hjemmebrukere er blitt helt avhengig av pc'n sin og da er det en billig forsikring hos f.eks. HP. apple sin er derimot dyr.

Hva du enn gjør, vent et par uker! Apple kommer etter all sannsynlighet med nye bærbare maskiner i midten av oktober.

DET derimot vil jeg si er et meget GODT råd. :thumbup:

Lenke til kommentar
Mye ekstra? Er vel ikke så mye er det? Og dette hadde vært et problem først hvis failraten på Macer var stor, noe den ikke er :)

Først, feilraten... har du tall på påstanden din? Min påstand etter å ha jobbet på et verksted som har reparert både mac og pc er min erfaring at det er minst like mye hardware problemer på en mac som på en pc. Men om du har tall som viser noe annet....

Ja det er STEIKE dyrt. en PC som koster over 15000,- burde uansett ha mer en 1 års garanti. 3 års garanti på Macbook Pro koster 3390,- ! Dette er STANDARD på f.eks. HP 8530p, og for nesten 900 kroner mindre får du 5 års PÅ STEDET NESTE ARBEIDSDAG garanti til HP 8530p. Vil også gjerne se noen tall på hvor lenge Macen din blir borte om det blir noe feil på den. Så ja.. DYRT! :thumbdown:

Omfattende brukerundersøkelse som viser at Apples bærbare har de mest fornøyde brukerne, høyest pålitelighet og nest lavest feilrate:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2326607,00.asp

http://www.pcmag.com/image_popup/0,1871,iid=212926,00.asp

Når det gjeder priser så må du huske på å ta hensyn til MVA. En 2.4GHz C2D MacBook Pro koster fra 12.400 eks. MVA.

At leverandører som er 10 ganger større enn Apple i Norge har mulighet for å drive service og support billigere burde ikke forundre noen. Etter mer enn 10 år som Mac-bruker har jeg aldri hatt behov for support eller reparasjon på en Mac, så hvor lang tid det vanligvis tar kan jeg dessverre ikke svare deg på...

Lenke til kommentar

La meg gjøre valget lett for deg; gå inn på apple.no se på macbook proen. Det du ser er det du får. Designet og os'et er herlig. Du vil merke at du sitter med kvalitet etter et eventuelt kjøp. MEN, det er dyrt og vis du føler du bruker for mye penger foreslår jeg at du kjøper deg en pc istedet. Regner med at du har hatt pc før så da vet du hva du går til.

Endret av The Zapper
Lenke til kommentar

Jeg er en lykkelig eier av en M1530 og vil anbefale den for deg.

Vista er ikke ustabilt, har aldri låst seg, kun programmer, men de kan slåes av.

Prisen er en viktig faktor. De 7000 kan du bruke på programmer, garanti og evt. ny PC når tiden kommer.

MacBook Pro er ikke en dårlig PC, men den kan umulig være verd dobbel pris. I hvertfall ikke med samme specs.

Apple har monopol på MacOS og 15 tommere selger. Derfor er prisen lattelig høy. De har også pengesterke kunder som gjerne velger design over funktioner.

Hvis det ikke kommer en ny super MacBook Pro til 5000kr oktober kan jeg anbefale M1530 som en nydelig PC som ser bra ut og yter bra :)

Lenke til kommentar

Som nevnt, selgere i det norske marked må pent følge Norsk lov, og der er det vel 5 år reklamasjonsrett som gjelder. Men det kan være lurt å sjekke garantitiden som en produsent gir for et produkt da det gir en god pekepinn om produktets kvalitet.

Lenke til kommentar
For det første. Jeg påstår ikke at det finnes. Jeg påstår at det er mulig å lage skadelig software rettet mot Mac. Kall det virus, trojaner, keylogger whatever. At du finner _ETT_ eksempel som krever root-tilgang beviser ingen ting. Dessuten, hva om den får root-tilgang? Vil den fungere da?

Jeg skrev 2 eksempler i farta, men greit nok. Selvfølgelig vil den fungere om man får root-tilgang, men det er derfor man aldri kjører som root. Selv ikke server-programvare kjører som root. De kjører kun med rettighetene som er absolutt nødvendige for å kunne gjøre det serveren skal.

For det andre så kommer jeg med en _påstand_. At det er bare tidsspørsmål før man Mac-brukere står ovenfor massiv spredning av virus/malware. Jo mer populær plattformen blir jo mer interessant blir den for slike angrep. Den eneste grunnen jeg kan se at jeg kan ta feil er hvis interessen for Mac reduseres og dermed bli mindre interessant å angripe.

Greit nok at det er dine egne påstander, men da får du legge det frem som at det er det også -- ikke at dette er "sånn det er". Det med at det bare er et tidsspørsmål før Mac-brukere står ovenfor det samme virus-helvete som er på Windows, mener jeg er feil nettopp pga. at systemet er sikrere i utgangspunktet. At det vil bli mer interessante mål -- helt klart -- men jeg tror allikevel at det vil være sikrere.

Det er et _faktum_ at alle systemer kan utnyttes. Det er veldig naivt å tro noe annet. Virus er ikke en beskrivelse av en type software, det er en definisjon på hensikten til softwaren. Så dersom man klarer å skrive et program som gjør skade eller stjeler informasjon så har man laget et virus. Enda bedre er om du klarer å lage det slik at det kan distribuere seg selv. Så hvordan et typisk Mac-virus kommer til å se ut vet jeg ikke men så lenge det finnes folk som har lyst til å gjøre skade eller stjele så vil det alltid være noen som finner en måte å gjøre det på.

Igjen har jeg ikke sagt at UNIX-systemer ikke kan utnyttes. Jeg vet ikke hvorfor du fortsetter å si dette. Du tar feil når du sier at virus ikke er en type software, for det er det. Virus kopierer seg til andre program og "insfiserer" dem ved å kopiere koden sin til den kjørbare fila. Et virus krever også som regel brukerinteraksjon for å spres, f.eks. at man åpner et epost-vedlegg. Dette er noen av kjennetegnene på et virus. Når et virus så har kopiert seg inn i et annet program, vil viruskoden kjøre hver gang dette programmet kjører. Et virus trenger ikke å gjøre skade på noen måte.

Malware er en felles betegnelse på "malicious" software. Dette inkluderer virus, ormer, trojanere, rootkits, etc.

Lenke til kommentar
Det er lett å se i fra innlegget ditt at du aldri har prøvd Mac. For det første er MacBook Pro en unødvendig oppgradering fra den mye billigere standardutgaven. For det andre trenger du ikke like sterk hardware til OSX Leopard som du gjør til Windows Vista.

Der tar du litt feil.

Vista krever 800MHz, 512MB RAM og 32MB video RAM, mens Leopard krever 867MHz og 512MB RAM (finner ikke noe info om video RAM).

Så har vi spill og programmer, og disse vil kjøre mye bedre på en PC med mer RAM og kraftigere CPU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...