~Alex~ Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Hei, har tenkt på å utvide stereo anlegget mitt til et sorround anlegg en stund nå, men har ikke hatt tid til å sette meg skikkelig inn i behovet mitt og håper noen her kan hjelpe meg et lite stykke på veien. Stereo anlegget mitt: Forsterker: NAD C372 Effektforsterker: NAD C272 Høyttalere: Cerwin Vega CLs 215 Jeg kjører egentlig alt av media fra media center pcen min, både musikk og film/tvserier. Og grunnet at jeg nå ser mer og mer HD filmer og serier ser jeg at jeg kunne fått stort utbytte av et 5.1 anlegg. Jeg spiller også en del på anlegget, men video (hd med 5.1) er helt klart hovedbruks område. Jeg er ikke ekstremt kresen når det kommer til lyd og har heller ikke noe enormt budsjett. Vil helst ikke bruke noe særlig mer enn ca. 6-7k hvis det er mulig uten å få elkjøp kvalitet. Jeg håper det er mulig å bygge videre på mitt eksisterende anlegg fremfor å måtte kjøpe alt for mye nytt, men jeg er usikker på om det overhode er mulig med tanke på at jeg kjører bridge mode på cls 215'en mine. Mine hovedspørsmål er: Sånn som jeg ser det er ikke sub en absolutt nødvendighet grunnet et ganske bass tungt anlegg fra før, er dette en riktig oppfatning? Jeg har ikke helt klart å sette meg inn i behovet mitt på forsterker siden, jeg regner med at jeg trenger en sorround forsterker, men kan en slik evt. brukes sammen med mine nåværende forsterkere? Hvis ikke, hvordan må jeg sette opp ting da? Og hvor sterk sorround forsterker må jeg ha? Hvor mye må jeg legge i front og bak høyttalere for å en ok sorround opplevelse. Er absolutt ingen entusiast og er ute etter mest bang for buck. Tar i mot all hjelp med stor takk! Lenke til kommentar
Steina Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Du må kjøpe deg en surroundreciver ja, så bruker du C272-en og effektrinnet på C372-en til hver sin høytaler. C372 har samme effekttrinn som C272. Du vil jo ikke få bruk for forforsterkerdelen i C372-en, så da kan du jo like så greit selge C372-en og kjøpe enda en C272 om du ønsker å spare penger. Jeg regner med du har koblet en forsterker på hver sin høytaler nå også? Selv har jeg NAD C372 på Cerwin-Vega AL-1000, og skal selv oppgradere til surround asap. Fronthøytalerene blir nok også byttet etter hvert til noe som spiller penere, med en aktiv sub på siden. Jeg ville anbefalt deg det samme, siden jeg synes de høytalerene du har høres helt forferdelige ut, men det spørs jo helt hvilket bruksområdet du har. Bass har du jo nok av, men dårlig mellomtone og skrikende diskant er ikke akkurat noe jeg ville brukt til film og rolig musikk. Angående surroundreciver, så kan du ta en titt her: LydogBilde.no : Test av surroundrecivere med høyoppløst lyd Har selv bestemt meg for en Onkyo TX-SR606, og en XTZ 99 W12 aktiv sub Angående høytalere, så avhenger det jo helt etter bruksområdet og budsjett. Vil du ha fin lyd, eller høy og kraftig lyd? Forsterker med høyoppløst lyd er ikke sikkert noe du trenger heller. Endret 30. september 2008 av Steina Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Onkyo sin 606 har ikkje flerkanals pre-out, så du kan ikkje koble på ekstra effektforsterkere på utgangene. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Ah, ja så klart. Korttenkt av meg. Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Utenom det er det ein kjempegod receiver, får min imorga! Kan bi-ampe dei to siste kanalane til frontene, kjem sjølv til å gjere det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå