Gå til innhold

Hvorfor tror noen på religion?

Anbefalte innlegg

Tror ikke de fleste som tror på gud er dummere, noen liker bare å ha noe å tro på. Men tror gjennomsnitts IQ til ateister er noe høyere enn relgiøse.

jeg tviler stert på at fordi du er ateist så er du smartere en alle andre... selv Albert Einstein var religiøs. og han regnes som verdens smarteste mann som har levd

Les gjerne "Ideas and opinions". Han hadde mange meninger om religion, men kan neppe kalles religiøs ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

albert var ikke religiøs. han var panteist. nærmest ateisme med krydder. ikke noe overnaturlig mumbo jumbo.

religiøse er i gjennomsnitt mindre intelligente enn ateister. dog vil jeg tørre å påstå at de som er veldig ute og argumenterer for sitt religiøse livssyn som regel er ganske intelligente. det kreves faktisk intelligens for å være istand til å lure seg selv så grundig og samtidig argumentere utifra et fullstendig irrasjonelt standpunkt... tror da jeg.

er man intelligent har man lettere for å bli hypnotisert blant annet, og hypnose handler om å lure seg selv. so i have heard.

Lenke til kommentar
hvis det hjelper dem å finne balanse i livet sitt, og muligens være bedre mennesker for seg selv og andre, hvorfor skal de bli tatt i fra troen?

Er ikke enig i dette. Det er ikke bra å tro på noe som ikke eksisterer. Man lever da et liv på falsk grunnlag, hele livet ditt er altså en løgn. Hva er vits å leve da?

Hvordan kan du si det? Hvordan vet du at all religion er løgn?

Du sier imot deg selv. Du sier du tror på Gud, og at det er vi mennesker som er Gud, men du sier du trenger bevis for å tro på Gud. Hvis du tror vi mennesker er Gud, da ville vel det faktum at mennesker finnes, være bevis nok på at Gud finnes (for deg) ?

Lenke til kommentar

når man stiller spørsmålet, kan man også stille spørsmålet, hvorfor tror noen IKKE på religion?

når man f.eks ser rundt seg, både på noe så komplekst som ett gressstrå, og til noe så massivt som universet.

mange vitenskapsmenn sier selv at de ikke nekter for en gud, men de tror ikke.

vi kan f.eks se på evolusjonsteorien, det at vi stammer fra apene er veldig uaktuelt da våre indre organer ikke ligner. det er derfor større sansynlighet at mennesker stammer fra griser, da våre og dems indre organer er så og si like.

Lenke til kommentar
når man stiller spørsmålet, kan man også stille spørsmålet, hvorfor tror noen IKKE på religion?

når man f.eks ser rundt seg, både på noe så komplekst som ett gressstrå, og til noe så massivt som universet.

Og poenget var?

mange vitenskapsmenn sier selv at de ikke nekter for en gud, men de tror ikke.

Dvs. de er agnostikere. Og poenget var?

vi kan f.eks se på evolusjonsteorien, det at vi stammer fra apene er veldig uaktuelt da våre indre organer ikke ligner. det er derfor større sansynlighet at mennesker stammer fra griser, da våre og dems indre organer er så og si like.

Og poenget var? Kilde?

Lenke til kommentar
poeng nr 1 var, hvordan kan noen si at noe så komplekst har oppstått av seg selv?

Hørt om evolusjon og naturlig utvalg? Du starter med noe veldig enkelt noe (hvordan dette enkle har oppstått har ingenting med evolusjon å gjøre, derimot abiogenensis) som kan kopiere seg selv, og lar dem konkurrere om ressurser.

At prinsippet funker, har blitt vist f.eks. ved evolusjonære algoritmer, på labforsøk med hurtigformerende organismer etc.

poeng nr 2 var, ren info

Ja, men hva var det du ønsket å vise det? Så vidt jeg ser er poenget ditt omtrent like relevant for resten av diskusjonen, som om jeg midt i denne posten skulle begynt å prate om kvarkmiksing og kaon-oscillasjon.

poeng nr 3 sier seg jo selv, at vi stammer fra aper er uaktuelt. kilde: faren min som har jobbet på ullevåll sykehus og forsket på grisehjerter kontra menneskehjerter.

Interessant. Men det finnes da et par eksempler på paralellevolusjon, hvor dyr har kommet fra veldig ulike retninger, og endt opp med mer eller mindre identiske organer (det finnes til og med dyr som stammer fra helt ulike rettninger, som ser omtrent identiske ut). Videre er det et par andre egenskaper hos oss mennesker som likner langt mer på aper enn på griser - f.eks. struktur på hodeskalle, klover vs. hender etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...